Bulta fast skena i däck, epoxi eller inte epoxi är frågan.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Bulta fast skena i däck, epoxi eller inte epoxi är frågan.
Jag ska sätta fast en skena till den självslående på däck o rufftak. Distansmaterialet är divinycell.
Nu undrar jag om man tjänar något på att krångla och först karva ur inne i bulthålen och sen fylla med epoxi. Däcket blir väl inget starkare för det? Visst, själva epoxyklumpen blir ju hårdare men sen är ju divinycellen divinycell i alla fall. Det följer med ganska gigantiska brickor ca 6 cm formade som tropikhjälmar så att trycket som blir när man drar ihop det hela kommer långt ut från själva bulthålet. Att med en krökt spik i en borrmaskin fräsa ur divinycellen lika mycket som brickorna är stora blir nog nästan omöjligt, eller? Lika att lyckas fylla detta med epoxy utan att kladda ner hela rufftaket, hur låter det sig göras?
I monteringsanvisningen från Rutgerssons nämns inte epoxi heller. Bara att man ska ha rejält med tätningsmassa. Annars är varje moment och borrstorlekar noggrant beskrivet.
Lagar man en putsad husvägg som är putsad med ganska mjukt kalkbruk och använder ett hårdare bruk med cement i är väggen snart trasig igen, där får man absolut inte blanda material med olika hårdhet.
Tror inte man använt någon epoxiförstärkning vid montaget av genuaskenorna heller.
Skenan kommer att bultas fast med sexton bultar, på rufftaket sitter två rejäla fästen med fyra bultar vardera.
Kan jag inte få ut epoxin ända ut till brickornas \"hattbrätten\" gör den knappast någon nytta för att öka hållfastheten när jag drar åt från undersidan. Och vid själva bulten blir det ju inget tryck alls på distansmaterialet.
Hur skulle sailguides.commarna ha gjort?
Nu undrar jag om man tjänar något på att krångla och först karva ur inne i bulthålen och sen fylla med epoxi. Däcket blir väl inget starkare för det? Visst, själva epoxyklumpen blir ju hårdare men sen är ju divinycellen divinycell i alla fall. Det följer med ganska gigantiska brickor ca 6 cm formade som tropikhjälmar så att trycket som blir när man drar ihop det hela kommer långt ut från själva bulthålet. Att med en krökt spik i en borrmaskin fräsa ur divinycellen lika mycket som brickorna är stora blir nog nästan omöjligt, eller? Lika att lyckas fylla detta med epoxy utan att kladda ner hela rufftaket, hur låter det sig göras?
I monteringsanvisningen från Rutgerssons nämns inte epoxi heller. Bara att man ska ha rejält med tätningsmassa. Annars är varje moment och borrstorlekar noggrant beskrivet.
Lagar man en putsad husvägg som är putsad med ganska mjukt kalkbruk och använder ett hårdare bruk med cement i är väggen snart trasig igen, där får man absolut inte blanda material med olika hårdhet.
Tror inte man använt någon epoxiförstärkning vid montaget av genuaskenorna heller.
Skenan kommer att bultas fast med sexton bultar, på rufftaket sitter två rejäla fästen med fyra bultar vardera.
Kan jag inte få ut epoxin ända ut till brickornas \"hattbrätten\" gör den knappast någon nytta för att öka hållfastheten när jag drar åt från undersidan. Och vid själva bulten blir det ju inget tryck alls på distansmaterialet.
Hur skulle sailguides.commarna ha gjort?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Alt 1: Proffsmontering
borra hålet rakt igenom
borra underifrån med hålsåg lika storlek som brickan. Givetvis det undre glasfiberlagret.
spackla igen hålet underifrån med epoxy.
Borra ovanifrån i det hål du redan har, rakt igenom.
Montera och använd typ Sika som tätmedel.
Alt 2: Amatör
Skit i ovan, borra hålen montera med Sika.
Lycka till!
borra hålet rakt igenom
borra underifrån med hålsåg lika storlek som brickan. Givetvis det undre glasfiberlagret.
spackla igen hålet underifrån med epoxy.
Borra ovanifrån i det hål du redan har, rakt igenom.
Montera och använd typ Sika som tätmedel.
Alt 2: Amatör
Skit i ovan, borra hålen montera med Sika.
Lycka till!
\"Tropikhjälmarna\" är just tänkta att användas för att sprida belastningen om distansmaterialet inte kan tas bort och ersättas med någonting solitt. Däcket blir inte direkt starkare av en solid fyllning, men du kan däremot dra åt skruvarna rejält utan att däcket kollapsar. Jag tror inte heller att dian genuaskenor är monterade i epoxybussningar, men väl att det ligger en solid bit distansmaterial, t ex en remsa björkplywood där beslagen monterats. Du har ju en \"riktig båt\" så vi får väl tro att detta har varit förberett från plastvarvet.
Så här hade jag gjort: Först kollar du så att du kan montera alla skruvarna med de här gigantbrickorna. Kan du inte det har du ett litet problem - skotten kan ju ta emot, till exempel. Då får du se till att gröpa ur med den krökta spiken (en insexnyckel brukar annars vara standard - de håller bättre). Alternativt följer du Cliffords råd (det första).
Men kan du använda specialbrickorna (de måste ju få plats) bör allt gå bra.
//HQ
Så här hade jag gjort: Först kollar du så att du kan montera alla skruvarna med de här gigantbrickorna. Kan du inte det har du ett litet problem - skotten kan ju ta emot, till exempel. Då får du se till att gröpa ur med den krökta spiken (en insexnyckel brukar annars vara standard - de håller bättre). Alternativt följer du Cliffords råd (det första).
Men kan du använda specialbrickorna (de måste ju få plats) bör allt gå bra.
//HQ
Du behöver ju inte gröpa ur under hela brickan, det räcker gott och väl med 1 cm. Som Herr Q sa så är de stora brickorna till för att sprida belastningen.
Det tar faktiskt inte många minuter att göra det ordentligt med epoxi, jag tycker dock att det är lite överkurs med att borra ett jätte hål på undersidan.
1 Borra det hål du skall ha.
2 Få bort distans materialet med en spik eller insexnyckel. 1 cm runt hålet borde räcka mer än väl.
3 Tejpa på undersidan
4 Få i epoxi i hålet och fyll det, här finns hjälp medel som sprutor o.s.v.
5 Ta en pilsner medan det härdar, eller du har kanske något annat att göra.
6 Gör 1 igen och du är klar.
Det tar faktiskt inte många minuter att göra det ordentligt med epoxi, jag tycker dock att det är lite överkurs med att borra ett jätte hål på undersidan.
1 Borra det hål du skall ha.
2 Få bort distans materialet med en spik eller insexnyckel. 1 cm runt hålet borde räcka mer än väl.
3 Tejpa på undersidan
4 Få i epoxi i hålet och fyll det, här finns hjälp medel som sprutor o.s.v.
5 Ta en pilsner medan det härdar, eller du har kanske något annat att göra.
6 Gör 1 igen och du är klar.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Vilken nytta gör epoxin när brickans tryck hamnar utanför? Centrumet på brickan som är upphöjt och inte kommer att överhuvudtaget att utöva tryck poå däcket är ca 4 cm eller mer.
Jag har i detta viktiga fall frågat på fler forum blaa marinans segelplank där finns bilder på brickorna.
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument
Jag har i detta viktiga fall frågat på fler forum blaa marinans segelplank där finns bilder på brickorna.
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Jag har fått ett förslag att sätta distansrör i hålen så inte laminatet kan pressas ihop. Verkar vettigt. Med mina kupolbrickor får jag göra rören längre än tjockleken på rufftaket, lagom så att man komprimerar taket 1 - 2 mm. Då är det ju ganska easy att lägga på epoxi på rörets utsida också, i samma veva man drar ihop underifrån.
Fick tipset på Vagabondforumet.
Då måste man ju ha rör som passar exakt utanpå bultarna men det finns väl. Undrar om kopparrör kan vara nåt? Då skulle man ta exakt längd, sen komprimeras kopparen lite lagom när man drar åt.
Fick tipset på Vagabondforumet.
Då måste man ju ha rör som passar exakt utanpå bultarna men det finns väl. Undrar om kopparrör kan vara nåt? Då skulle man ta exakt längd, sen komprimeras kopparen lite lagom när man drar åt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.