Sikaflex eller silikon?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
dennis

Sikaflex eller silikon?

Inlägg av dennis » fre 12 maj 2006, 10:01

Hej!

Jag ska byta förlucka! Men vad bör jag använda mig av? sika eller silikon? Lucktillverkaren säger silikon men erfarna båtägare säger sika flex.

Vilka egenskaper skiljer dem åt? när använder man de olika?

Tack på förhand!

andy

lucksvar

Inlägg av andy » fre 12 maj 2006, 10:11

Hej !
jag hade valt silicon eftersom den är lättare att pilla bort om man behöver ta av luckan eller byta den. Förmodar att luckan skruvas fast i däcket och då behövs inte egenskapen att limma utn endast tätning.Sika är mycket kladdigt och sitter som berget (vilket är bra för vissa arbeten)./Andy

Ruskog

Inlägg av Ruskog » fre 12 maj 2006, 10:12

Över vattenlinjen kan du använda silikon om du vill , under gäller sikaflex.
Här skulle jag använda silikon.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » fre 12 maj 2006, 12:30

jag tycker du skall undvika silikon, har haft 2 båtar där tidigare ägare envisats med detta skräp. Vidhäftningen försämras för varje år, till slut läcker det in.Sikaflex däremot håller formen mycket längre.Under vattenlinjen finns det bar ett val. så kör det över vattenlinjen med. att du skall ta bort luckan igen är väl ganska osannolikt om det blir tätt från början?
Johan

Sten

Silikon inget för båtar

Inlägg av Sten » lör 13 maj 2006, 20:07

Hej! Varvsägaren säger Bläää åt silikon på båtar. Det är sika som gäller. Sika sika sika sika.... Lycka till!

Sten

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » lör 13 maj 2006, 21:31

Silikon bryts ned av UV-ljus efter ett tag. Det är inte speciellt saltvattenbeständigt heller.
Jag använde speciellt marinsilikon då jag tätade några mindre hål i skrovet en gång och redan efter ett år tenderade silikonet att släppa och vittra.

Numer kör jag UV-beständig sikaflex till alla mina tätningar, oavsett om de utsätts för UV-ljus eller inte. Tuben torkar ändå inom några år så det är lika bra att använda upp allt.

/Tomas

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Inlägg av Ingemar » sön 14 maj 2006, 22:04

Tec 7 heter ett medel som limmar fogar fäster
och är övermålningsbar
kolla på www.novatech.nu
Köpte det på en färgafär verkar och lovande.
Ska hare som fogkant runt rutorna som jag har tätat med butylgummi

arne

Tätning av lucka

Inlägg av arne » tis 16 maj 2006, 21:03

Stor varning för silicon
har själv testat och läst flera böcker om långseglare alla varnar inklusive mig själv för silikon ANVÄND INTE SILICON :evil: !!
Använd istället SIKAFLEX :D eller motsvarande (det finns andra fabrikat)
Sikaflex finns för flera olika tätningsändamål men välj RÄTT sort! Exempelvis är 291 ett som man kan använda i ditt fall.

Skriv svar