Bygga eget Lazy-Jack

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 21 maj 2006, 13:56

Jag fick ett förslag från segelmakaren som fungerar mycket bra. BB o SB lazy jacks är en och samma lina, vilket gör att den flyttar sig från sida till sida av sig självt när man byter bog. Lazy jacksen löper genom byglar som jag nitade fast på undersidan av bommen. Det hela avslutas vid bomnocken där jag har satt två cleats, en för BB och en för SB. Man behöver inte gå fram för att lossa/spänna sina slötofsar.

I underkant på varje spridare har jag dessutom satt en bygel där det går en gummikord till resp lazy jack. På så vis hålla jacksen ut från masten när de är slappa, vilket underlättar hissningen av storseglet.

lova
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 28 mar 2006, 15:29

Inlägg av lova » sön 21 maj 2006, 14:44

4-5 millimeter är alldeles utmärkt det skall vara den vitröda varianten som är den segare typen. Håller själv på med detta och sparar en hel del pengar på att göra detta, istället för att köpa färdiga paket. Det finns olika paket efter rigg, dvs skall det sitta mitt på masten eller på spridarna.

Mvh/

Skriv svar