Snobbrand, tesaband vad?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jens

Snobbrand, tesaband vad?

Inlägg av Jens » tor 11 maj 2006, 08:30

Undrar om nån kan förklara för mig lite begrepp såsom snobbrand, tesaband...

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill byta den där randen (som i mitt fall är svart) som är längst ner vid vattenlinjen, vad heter den randen? Och hur byter jag ut den? är det genom att köpa snobbrandtejp eller vad?

Hoppas ni förstår vad jag menar!

/En okunnig

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 maj 2006, 08:56

Snobbrand är väl en rand strax ovanför vattenlinjen, nästan omöjlig att få exakt i våg med vattnet.
Tesaband är nog flera olika band, bla tätningslister till husfönster.
Om din rand är rak o snygg kanske du kan först maskera med maskeringstejp av lite bättre sort helst, finns där billacker säljs, sen matta ner randen, torka med lacknafta och sen på med ny färg tex Internationals enkomponent Top-lac. Vet en som använde den färgen, resultatet blev mkt bra. Färgen flyter ut som sprutlackad.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 11 maj 2006, 09:24

Jag har under ett antal år gjort en kontrastrand vid vattenlinjen som \"snobbrand\". Den har jag målat med bottenfärg. Tyvärr blir den matt och inte blank, och inte sådär snyggt \"knallig\" i färgen, men den är väldigt lätt att hålla ren (borsta litet, så är smutsranden borta) och gulfläckar i gelcoaten är inget problem alls. Med (t ex) svart bottenfärg och blå kontrastrand (eller vad som nu kan matcha resten) kan det se rätt bra ut ändå.

Men en snobbrand är det nog inte, snarare latmaskrand.

Det finns plastfolie (lyxtejp) som man kan använda om man inte vill måla som Ljusne föreslog. Finns där redan en tejprand får man välja att ta bort eller tejpa över. På litet avstånd syns inte eventuella skarvar.

//HQ

Skriv svar