Vet någon någonting om Aphrodite 22:an ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Vet någon någonting om Aphrodite 22:an ?

Inlägg av Ravage » tis 09 maj 2006, 22:20

Alla,

Har någon av er bra information gällande Aphrodite 22:an, om de är ok byggen eller vad som isåfall är svaga punkter och vad man bör kolla extra på. Allt det vanliga har jag bra koll på men vad är specifikt just för Aphrodite 22:an ?

Tack /Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 10 maj 2006, 10:55

Är det redan dags att byta Trissen mot Aphrodite 22? :D

Jag har själv inte haft en sådan men en kollega hade nr.1 eller 2. Det är en fin liten båt som gillar lätta vindar. Så vit jag vet är de ok.

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » ons 10 maj 2006, 12:35

Som sagt..en lättvindsbåt, inte mycket att ha över 6-7m/s. Båten är ritad för mäta som minitonnare så den är pverkad (negativt) av IOR.

Ravag

Inlägg av Ravag » ons 10 maj 2006, 12:51

Tack för infon !

Nej Trissen skall inte bytas ut, har lagt så många sliptimmar på den att jag behåller den för evigt :?

Saken är den att jag är något av en \"shoppoholic\" när det gäller båtar, har snart bara mitt blåställ kvar i gaderoben eftersom alla kläder är \"dyra\" och alla båtar är \"billiga\".

Sprang på ett fint exemplar av Aphrodite 22 och skulle bara hitta en bra anledning att köpa den :roll:

Ni gav mig inga bra anledningar vilket gör att jag får dras med de 2 jag redan har för tillfället......

Tack /Dan

Gonzo

Svaga punkter

Inlägg av Gonzo » lör 27 maj 2006, 16:19

Hej, har ägt en i 10 år och du ska se upp med följande.
Läckacke vid förpiksluckan kan orsaka delaminering och sviktande däck.
Kolla alla genomföringar och fastsatta saker på däck såsom skotskenor och mantågsstöttor så allt är bra tätat. Läckage vid fönster klassiskt problem. Kolla även plasten runt kölinfästning. Platt botten och fenköl ger stora påfrestningar om man går på. Har hänt att man skalig upp kölens bakkant genom skrovet.

matsa

Inlägg av matsa » lör 27 maj 2006, 19:54

en del av dom tidigare rodren var för klena och gick av. däcket sjunker lite under masten. jag förstärkte upp det innan det sjönk på min båt. lite svajiga master är det på dom. jag tyckte att båten gick bra och var kul att segla, men på semestersegling var det hopplöst att fixa käk under gång, även med kardanupphängning, pga båtens kvicka rörelser i sjön. det mesta stänkte ur kastrullen. man behövde ha rejält med segel uppe för att den smala kölen skulle greppa. om man fegseglade med för lite segelyta så blev det lite väl mycket driva i sidled ibland. kul att segla men halvjobbig på långtur. ändå var vi ner till danmark å tyskland å snurra runt på en 6 veckors semestertur. vi höll 7.43 knop i snittfart under en dags segling. det var plattläns och vi seglade från rödvig i danmark till kåseberga. eftersom det var så platt så sket vi i storen å körde bara genua å spinnaker. ingen större gipprisk. dagen efter när vi seglade till bornholm så surfade vi i som mest 12,5 knop. med storen och spinnakern uppe. då fick vi en ofrivillig gipp men det redde ut sej. jag hade båten när den var ny så det var några år sen. det har säkert hänt en del med båtarna nu efter så många år. dom börjar ju bli gamla å slitna. det är nästan så att man skulle kunna tänka sej att ha en sån igen. det var en på lidingö runt som vek sin mast på mitten. :D tyckte jag att det såg ut som alla fall, på bilderna. masten låg på däck och såg rätt kort ut./m

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 27 maj 2006, 22:09

Afroditen startade i vår grupp.
Vi passerade dem när vi hade fått kontroll över revningen av våra segel.

En IF låg standby för motor,medan de kämpade för att få ombord riggen.
Det blåste då så hårt att det ven i vanten och de största sjöarna slog in över lovartsbogen.

Naturligtvis landade allt vatten mitt i nyllet på undertecknad.

Miwa

matsa

Inlägg av matsa » sön 28 maj 2006, 07:14

jo ja vet, vi startade ju i samma start åxå. dom var minst sagt högljudda ombord på den. faan va dom gapa å skrek. trevligt????? knappast!!! kanske var lugnast för alla ombord att masten trillade ner? eller hade den stått kvar om dom hade skrikit ännu mer? man hörde en hel del för vi var väldigt nära dom någon minut.
usch va elak jag är, men det är ju inte så himla kul att segla med nån som gapar å skriker. vi hade det lugnt å trivsamt ombord å masten stog kvar, trots att ingen höjde rösten. jag blir fortfarande glad när jag tänker på den seglingen. klart uppfriskande :D :D :D
ha du börjat vässa båten än inför nästa år??? /m

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » sön 28 maj 2006, 13:06

Jodå,akterstaget har fått mer utväxling.

Spinlock´s minsta råtta var en utmärkt lösning till kicken,det blir fler så´na.
Annars följer jag Rybbe´s tips \"Genvägar till bättre segling\",en guldgruva.

Jag får gratulera till segern i klass 5-6!
Snyggt jobbat!
Det var verkligen ett uppfriskande race!
Adrenalinkicken satt kvar i flera dygn efteråt.

Det är trist med folk som skriker i båten!
Jag märkte att jag höjde röstläget vid ett tillfälle,men jag bad genast min gast tusen gånger om ursäkt.

När vi märkte att vi nog skulle ta oss i mål,började vi skämta så smått.
Det märkte Anders dotter,som kom upp ur ruffen och deltog under resten av racet.
Det var en upprymd besättning som korsade mållinjen med humöret på topp!
Humor är viktigt,även när det tuffar till sig.

Miwa

Skriv svar