Hur renovera glappt roderbeslag?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Hur renovera glappt roderbeslag?

Inlägg av Gäst » tis 09 maj 2006, 21:26

Mitt utanpåliggande roder glappar. Underdimensionerat från början.

Se bild för hur det är gjort. Klart är att bygeln till vänster är av för klen plåt, större godstjocklek behövs. Vidare är röret som är påsvetsat på den högra bygeln för klent. Skulle vara tjockare gods. Sprinten/tappen är också sliten och alla hål är orunda.

Bild

Vad göra? Jag har till min hjälp en far med rätta verktygen men lite ont om tid just nu… Hur skulle du göra för att det skulle bli bra och gärna enkelt? Att bara borra upp hålen och byta tapp (vilket dessutom är svårt att få helt runt i den högra bygeln) är bara en tillfällig lösning, problemet lär återkomma.

Detta är alltså en uppsättning av två likadana beslag som håller rodret fast på akterspegeln och båda är slitna och glappar.

//Seglaren – www.guyboats.sailfast.se

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 09 maj 2006, 22:33

Högerbyglarna kanske du skulle kunna rädda gm att tejpa igen i ena än-
den fylla upp med epoxi blandad med grafit (finns i Wests sortiment).
När detta görs skall bulten sitta i infettad, fixerad i korrekt position. Hålen bör dessförinnan ruggas upp med fil och avfettas med aceton.

Vänsterbeslaget erbjuder knappast tillräcklig fästyta för en dylik opera-
tion. Avnött gods kan läggas i med TIG-svets, varpå omborrning sker
med beslaget stadigt fixerat i en bra pelarborr.

Rudi

Herr Q

Inlägg av Herr Q » ons 10 maj 2006, 07:20

Rudis ide om att gjuta en formpassad grafitbussning i röret (rörstumpen) är inte dum. Pröva den. Blir det fel, så borrar du ut den rätt så lätt. Tänk på att fettlagret skall vara heltäckande men tunt. Segt silikonfett a la Silvaloggen bör vara gångbart.

Vad gäller bygeln, så kan du svetsa på brickor för att få litet tjockare gods (mer lageryta). Dessa måste rymmas upp till rätt storlek, och det gör man helst med en brotsch (en sorts skavande borr med noggrann diameter). Men ett bra borr (ta ett nytt, inte ett du slipat själv) bör duga.

Du kan åka på en längre bult (\"sprint\") om du bygger på material på bygeln, och då kan du förstås modifiera en normal RF (A4, syrafast) bult genom att kapa den och borra ett hål. Men du kan bara använda den släta delen, förstås.

Krigsreparationen är att se var slitaget är störst och sedan vända och byta plats på beslagen, så att den mest oslitna lagringen tar belastningen. Det kanske du kan göra som en temporär fix - ifall du vill ha mer tid på dig att gör det rätt till vintern.

/HQ

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 12 maj 2006, 12:56

Jag tycker inte det ser ut som att de ska vara någon omedelbar risk att det nöter igenom nånstans än. Det ska nötas nåt kopiöst på rostfritt innan det ger sig helt. Det kanske är det irriterande glappet som är värst mer än risken att det ska gå sönder?
Du kanske kan snurra bladmässing runt tapparna nu i sommar för mindre glapp, sen lämnar du bort grejerna till en bra svetsare till hösten.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Seglaren

Inlägg av Seglaren » tis 16 maj 2006, 12:21

Jag tackar för era ideér. Nu lutar det ändå att vänta till nästa vinter och göra om det. Bäst vore med stadigare grejor och en bussning i brons eller någon nylon. RF mot FR är ju inte modellen. Som sagt, större hål med plats för riktiga bussningar som man enkelt kan byta ut när dessa slits.

//Seglaren - www.guyboats.sailfast.se

Skriv svar