Filterbyte MD5 b

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ulf juhlin

Filterbyte MD5 b

Inlägg av ulf juhlin » lör 06 maj 2006, 15:42

När jag skruvade loss finfiltret så lossnade 2 st metallbrickor som jag inte såg var de ska sitta. Ytterdiametern är lika som filten till finfiltret. Var ska de sitta?
Packningen till behållaren var skamfilad och det följde inte med någon med filtret, var köper jag den packningen?

Förfiltret har en plastdetalj under koppen. Jag antar att den är gängad och är dräneringen för att tömma ur vatten i bränslesystemet, stämmer det?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 10 maj 2006, 14:06

Kanske ska de sitta överst på filtret, ovan filtpackningen och täta mot locket. Det går väl ned ett kortare elle längre rör där som styr brickorna. Drar man filtret nedåt följer brickorna med och när filtret är löst finns inget som styr dessa i sidled, varför de vimsar iväg lite hipp som happ.
Såna där grejer brukar vara gjorda så att det är svårt att göra fel. Sitter man och klurar en stund så brukar man kunna gissa sig till det mesta.
Se upp med att dra för hårt när du sätter ihop burken. Det kanske är en gummiopackning på koppens/burkens kant som inte heller styr nåt vidare förrns allt är på plats, styrningen sitter dumt nog i överdelen, så är det i alla fall på MD2B. Man kan dock lägga gummipackningen försikt på kanten av underkoppen, sen mkt försiktigt styra upp underburken så den kommer rätt. Eller också pillar man dit den uppåt i spåret med fingrarna. Har man tur suger den fast så pass att den hänger kvar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 10 maj 2006, 21:54

[quote="Guitar Nilsson"]Kanske ska de sitta överst på filtret, ovan filtpackningen och täta mot locket. Det går väl ned ett kortare elle längre rör där som styr brickorna. quote]

Innediameter är så stor att jag har svårt att se logiken att de får styrning. Jag har nu monterat filtret utan brickor, de sparas till en lösning hittas.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 maj 2006, 09:08

Brickorna kanske hör ihop med det gamla filtret och det nya är lite annorlunda med filtpackning i ställeet? Då är det klappat och klart, de ska inte vara där alls.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar