En fallfråga

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

En fallfråga

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 04 maj 2006, 08:37

Håller ju på att sätta ett extra kutterstag på masten, 40 cm från toppen. Segelmakaren tycker jag ska sätta en falltrissa speciellt för kutterstaget i mastens framkant. Har även den hemma. Funderar på om jag i stället kan dra fallet till masttoppen där det är en ledig trissa, sen neråt på framsidan 40 cm och där styra fallet med en klamma eller vad de kallas. Det sitter redan en sån som styr fallet till genuarullen, fast där är det iofs vajer överst.
Skaver bygeln sönder min nya 8 mm dynameelina? Vinkeln genom linstyrarklamman (bygeln?) blir ju ganska trubbig. Jag har redan gjort ett extra hål i mastens framkant för kutterstagsfästet, slipper jag göra ett till känns det ju bättre. Antagligen lite lättare att dra i linan från toppen, och större diameter på linhjulet.
Hur gör jag?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 04 maj 2006, 08:50

Hej

Jag förstår ditt dilemma.
Tycker dock att du kan göra precis vilket som, gör det som passar dig bäst. \"bygeln\", det finns massor av olika modeller.
Calle

Se gla ut

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 04 maj 2006, 11:37

Vil du spendera litet till på ditt projekt finns det ett kombinerat fall och stagfäste att köpa från t ex Seldens. Det är naturligtvis bäst att ha en så skavskyddad lösning som möjligt - behöver du din kryssfock en vacker (eller inte) dag kan man ge sig huggarns på att det är den dagen fallet går av.

Om du gör som du tänkt, skaffa då 2 meter längre fall än du behöver, så kan du korta det litet när du ser tecken på skavning. Har du en fallhake kan du knopa fast den, och flytta knopen efter hand.

//HQ

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 04 maj 2006, 12:54

Linan var en 30-meters på sista-dagen-i-går-vår-rea så den räcker att knytas om många ggr. Å andra sidan, ska det vara på bästa viset för en atlantöverfart ska man nog sätta en ny trissa precis under stagfästet. Jag gör troligen så...
Tack för synpunkter. Det är onekligen fantastiskt med internet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar