Biltemas batterier

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Snedseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:21
Ort: Vättern

Biltemas batterier

Inlägg av Snedseglaren » tor 27 apr 2006, 21:55

Jag skall köpa nya förbrukarbatterier och tänkte komma billigast undan, helst både på lång och kort sikt.

Biltema har ett 110ah batteri för 698:-. Kollar man på Hjertmans har de ett 75ah marinbatteri för samma pris. Hjertmans 115ah ligger på 1290:-.

På Micro har de 75ah fritidsbatteri för 498:- men motsvarande 100ah ligger på 1499(!). Bättre med många små?

Är Biltemas grejer skit eller varför är de så billiga?
Antingen dubbla biltema 110ah för ca 1400:- eller ETT Hjertmans 115ah för 1290:-. Eller satsa på 3st 75ah från Micro för 1500:-

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » tor 27 apr 2006, 22:08

Frågar du om kvalitén på Biltemas grejor så riskerar du att få väldigt många olika svar av personer som anser sig ha en alldeles egen uppfattning om hur de är.
Deras oljor har diskuterats till leda i diverse forum. Ännu har ingen kommit med bevis för elller emot att de skulle vara bättre eller sämre än något annat fabrikat.
Det finns många skrönor, gäller i synnerhet oljor.

Men en sak är i alla fall säker, ska du köpa fler batterier ska du se till att de köps in samtidigt och används och behandlas lika.
Två eller flera batterier som parallellkopplas kommer att ha olika laddningskapacitet och det gäller särskilt om de är olika åldrade. Det gör att det ena kommer att ladda ur det andra på ett ofördelaktigt sätt.
Se till att alltid ha dem kopplade parallellt och byter du det ena i framtiden, byt även det andra så att du inte har två med olika kvalité.

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » tor 27 apr 2006, 22:10

Micron skall du nog undvika, det klara bara 45 grader. D.v.s välter du det så rinner antagligen syran ut.

Biltema skriver inte ut något men borde vara bättre, men det står inget.

Hjertmans är nog väldigt bra, kanske två av deras 75 Ah???

Mitt tips är att leta efter tipningsbara märkes batterier till bästa pris. Varta, Tudor...

Läste någonstans att billiga batteri är betydligt sämre efter några urladdnings cykler. Jag tror att kvalite lönar sig på denna front!

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 28 apr 2006, 07:13

Har man inget märkesnamn på produkten (eller ännu bättre: tillverkare, specifikation och datablad) kan man omöjligt säga något, speciellt inte om batterier. Tomas oljeliknelse är bra - batterier är mycket olika beroende på om det är ett vanligt billigt universalbatteri med ventilationsanslutning (så brukar de billiga \"fritidsbatterierna\" se ut) eller om vi har ett blyspäckat, väl vibrationståligt, låg-gasande rekombinationsbatteri med gelelektrolyt? Så ser de dyra kvalitetsbatterierna ut. Man kan som regel inte få de senare batterierna riktigt billigt, men Biltema har en erkänd lågmarginalprofil på vissa produkter, och man skall inte utesluta att de kan ha god kvalitet, lika litet som Hjertmans namn garanterar kvalitet.

Tipset är att ta reda på batteritypen, kapaciteten och utförandet! Tyvärr gör konkurrens och den så vanliga \"förenklade jämförelsemodellen\" att även de som borde veta bättre (båtaffärer) säljer olämpliga alternativ.

Detta sagt, så tror jag att Biltemas förbrukningsbatterier ändå kan vara ok. Man kan dra vissa slutsatser om man jämför vikt och kapacitet (inget ersätter massor av bly&syra), och gör rimlighetskontroller av om kapacitet, urladdningstid, laddtålighet och hur man definierat urladdnings- och laddningscykel.

Biltema har två olika \"fritids\"batterityper att sälja, f.ö. - den ena är av \"bilbatterityp, den andra avsedd för förbrukningssystem, vindkraft, nödkraft etc - den sorten har skruvanslutning i st f vanliga batteripoler.

//HQ

Gäst

Biltemas batterier

Inlägg av Gäst » lör 29 apr 2006, 19:56

Hej

Biltema har ett batteri som kallas för SMF-batteri som verkar schysst, själv tänkte jag köpa 2 st 100 AH:s med art.nr 80-41001 kostar 798:-

//jörgen

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 29 apr 2006, 21:16

Det är inte helt klart att ett SMF-batteri som är helt slutet kommer att få en bra livslängd i en båt. Orsaken är att man emellanåt kör motor rätt länge, (eller att man har en osmart laddare med högre laddspänning än för underhållsladdning) och att det då finns risk att det 'slutna' batteriets säkerhetsventil lättar lite då och då. Eftersom man inte kan återfylla så minskar varje sådant tillfälle batteriets livslängd.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » sön 30 apr 2006, 08:45

MartinM skrev:Micron skall du nog undvika, det klara bara 45 grader. D.v.s välter du det så rinner antagligen syran ut.

Biltema skriver inte ut något men borde vara bättre, men det står inget.

Hjertmans är nog väldigt bra, kanske två av deras 75 Ah???

Mitt tips är att leta efter tipningsbara märkes batterier till bästa pris. Varta, Tudor...

Läste någonstans att billiga batteri är betydligt sämre efter några urladdnings cykler. Jag tror att kvalite lönar sig på denna front!
Hej Martin och alla andra

Själv har jag 6 st "marinbatterier" köpta på Erlandssons brygga för 3 år sen. Jag vill gärna ha "riktiga" grejer när jag köper nått och en hundralapp hit eller dit tycker jag personligen så stor roll. Allt med båt är ju relativt dyrt ändå.

Som tur är har ju inte alla samma bristande ekonomiska sinnelag som jag.

Det dom fick mig att svar på ditt inlägg är att du skriver;"Micron skall du nog undvika, det klara bara 45 grader. D.v.s välter du det så rinner antagligen syran ut."

Hur ofta brukar du välta med din segelbåt och i vilka seglingsvatten brukar du i så fall hålla till.

Jag har seglat sen i början av 1960-talet och jag har ännu inte "vält" med nån segelbåt. Mitt seglingsområde ligger mellan Stavanger och Haparanda.

Däremot har jag kört av vägen och slagit runt två ggr med bil på egen hand. Dessutom har en av mina bilar "vält" med en annan förare. Jag var också med min morfar en gång när jag var 5-6 år, när han välte med en lastbil. I dom bilarna var det inga "marinbatterier".

Jag har mina batterier i var sin "batterilåda" som är täta åtminstonne nedåt och som skall tåla syra om batteriet tex skulle spricka eller rinna ut på annat sätt.

Inlägget är inte varken elakt eller tyket menat (mitt hemland vilda tungomål och mitt sätt att uttrycka mig kan i bland få det draget - och jag är dålig på detta med smilies)

Det var snarare en frågeställning om vi seglar med såna krängningsvinklar vid den seglingling vi normalt bedriver, så att vi måste avstå att köpa inte allt för dyrbara batteri av ekonomiska själ.

ha´t sô pen´t

tommy

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » sön 30 apr 2006, 12:08

Det gör en viss skillnad om batterierna är monterade tvärs eller längs i båten.

Står batteriet tvärs, så kommer det att tåla större krängning, inte bara för risk att spilla utan också risken att plattorna delvis blir torrlagda i övre hörnen

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » sön 30 apr 2006, 12:31

Seawolf

Vad är din uppfattning beträffande skillnaden mellan ett billigt fritidsbateri och ett \"riktigt\" marinbatteri?

Är det helt bortkastade pengar att köpa ett billigt batteri?

tommy

Robin ej inloggad

Ni borde läsa det Skyllermark skriver i Båtliv..

Inlägg av Robin ej inloggad » sön 30 apr 2006, 14:07

Enligt honom så har det ingen som helst betydelse om man kopplar ihop olika batterier med varandra, det är bara en skröna. han har testat flera gånger, och strömmen som går mellan batterierna är så låg att den inte leder någon nämnvärd energi, alltså är det bara skitsnack att det skulle vara ett problem.

Han (herr Skyllermark) skriver oxå om gasning, och det är oxå en skröna att moderna batterier gasar en massa när man överladdar dem. Som sagt, läs det han skrivit i de senaste nummren av Båtliv. Helt klart intressant!

Sen om det lönar sig att köpa billiga batterier, ja det tror ja, de dyra håller inte såpass mycket längre om man behandlar dem lika... Sen om just Biltemas är bra, det vet ja inte.

//Robin

Johan T

Parallellkoppling

Inlägg av Johan T » sön 30 apr 2006, 16:20

Robin ej inloggad skrev:Enligt honom så har det ingen som helst betydelse om man kopplar ihop olika batterier med varandra, det är bara en skröna. han har testat flera gånger, och strömmen som går mellan batterierna är så låg att den inte leder någon nämnvärd energi, alltså är det bara skitsnack att det skulle vara ett problem. //Robin
Du har nog missförstått Seawolf.

I Jon Winges bok Ström ombord, som kom ut i Sverige 2002 och anses mycket vederhäftig skrivs följande:

"Parallellkopplade batterier måste vara identiska! I en "batteribank" bör alla batterierr bytas samtidigt. Om du lägger till ett batteri kan det vara kemiskt annorlunda änd de som redan finns i banken, även om det är av samma märke och har samma kapacitet. Då kan batterierna börja strida sins emellan och förstöra varandra på kortare eller längre tid. I praktiken är det inte så farligt att parallellkoppla lite olika batterier så länge de används kontinuerligt. Om de inte används under tid börjar "striden", som slutar med att alla "dör".

Gäst

Re: Ni borde läsa det Skyllermark skriver i Båtliv..

Inlägg av Gäst » sön 30 apr 2006, 16:48

Enligt (...Skyllermark...) så har det ingen som helst betydelse om man kopplar ihop olika batterier med varandra, det är bara en skröna. han har testat flera gånger, och strömmen som går mellan batterierna är så låg att den inte leder någon nämnvärd energi, alltså är det bara skitsnack att det skulle vara ett problem.

Han (herr Skyllermark) skriver oxå om gasning, och det är oxå en skröna att moderna batterier gasar en massa när man överladdar dem. Som sagt, läs det han skrivit i de senaste nummren av Båtliv. Helt klart intressant!
Skyllermark har naturligtvis inte kopplat samman ett dåligt och ett bra batteri, utan bara mätt skillnaden mellan två batterier i bra skick. Det är normalt ingen fara. Men annat blir det när man skaffar ett batteri för at kompensera ett utslitet, eller (än värre) har ett batteri där en cell kanske är kortsluten. Då går det fort. Sedan gasar (helt riktigt) inte ett modernt batteri i någon större omfattning om det laddas av en reglerad generator eller en modern laddare som håller nere laddströmmen när batteriet når gasningsspänningen. Annat blir det om man laddar med en oreglerad laddare eller i exemplet ovan, med det trasiga batteriet som lockar generatorn att ladda som en desperado. Så Skyllermarks förenklingar är mer än lovligt tillrättalagda, förmodligen för att passa in i \"Båtliv\", en reklamfinansierad spaltreklamblaska av värsta sort. Men det är bara att mäta, så vet man hur man kan göra.

När det gäller batterier så är det väl numera ingen som köper dem bara för att det står \"Marin\" på lådan? Det handlar om vilken typ det är, konstruktion, laddtålighet, hur många laddcykler det är specat för, och hur bra det tål djupurladdning etc etc. Tillverkarens datablad är vad som gäller, inte att någon bodknodd säger \"Maaariiin...\" med djup röst - eller hur...? :twisted:

Priset för batteriet är mer en fråga om önskad vinstmarginal, inte om kvalitet, tyvärr - det är inte hi-tec att göra bra batterier, transporten är dyr, råvarorna kostar (bly är lika dyrt för alla inköpare) och allt hänger på vad Biltema, Micro, Hjertmans etc har valt att köpa in. Biltema har (faktiskt) datablad för sina batterier, på nätet. Positivt tycker jag!

Då skulle jag leta efter batterier som tål djupurladdning bra och som specar förväntad livslängd i många laddcykler med djup urladdning. Tyvärr är det det det handlar om - det batteri som tål att lämna 500A någon minut med jämna mellanrum utan att bryta samman är radikalt annorlunda än det batteri som tål att tömmas långsamt, utan sulfatering - gång på gång.

Häri ligger dilemmat, och inte ens pengar kan köpa tulipanarosbatteriet som är \"bäst på båda\".

//HQ

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » sön 30 apr 2006, 17:10

Robbin vem avser du med \"han\", får känslan att det inte är Seawolf (som är en auktoritet inom elområdet) utan någon annan, ev ägaren till företaget Skyllmark.

Allt är inte perfekt i livet. Om jag tex köpte en båt med två 75Ah batteri i som va två år och jag hade ett 110 ah batteri som var tre år skulle jag inte tveka att koppla ihop de tre batterierna i en bank.

Jag tror inte att de blir skrot med en gång. Däremot hade jag nog kopplat från det större batteriet om båten skulle ligga oanvänd en längre tid, några månader eller över vintern. När kapaciteten på de tre var märkbart försämrad - skulle jag köpa tre nya identiska batterier.

Om så bara batterierna varade en säsong skulle det ju va lönsamt, mot att kassera tre fungerande batterier ( om jag plockar ur dem och ställer dom i källaren utan att använda dom så äre de i praktiken skrot) och köpa tre nya.

Däremot är det viktigt som Seawolf påpekade att batteriena står så att cellerna står längst med båten så att inget hörn av plattorna blir torra när man seglar.

De förbrukningsbatterierna jag har sår så att cellerna står längs med båten. Starbatteriet däremot som sitter i orginalbatteriboxen står åt andra hållet så när jag seglar står det övre hörnet säkert torrt. Om man då som jag ofte gör sträcker på ett slag i ex 10-12 tim sdå är det definitift inte bra för batteriet.

Men - allt kan inte va perfekt här i livet

tommy

robin inte inloggad

Inlägg av robin inte inloggad » sön 30 apr 2006, 22:23

Toaen, ja menade såklart Skyllermark själv, Stefan heter han väl? Inte Seawolf, det förstod jag inte hur ni fick det till...

Artikeln handlade just om att koppla in ett ytterligare batterie på en befintlig bank. Sen stod det inte tydligt skicket på de olika batterierna han testade med.

Men tänk efter, för att batterierna skall kunna kriga måste de ju ha olika spänning, inte sant? Och visst, lite skiljer det sig säkert, men knappast inte mer än någon volt, och eftersom det inte är kortslutet så borde det inte heller bli några stora strömmar.

Nej, ja har ännu inte testat detta själv, men när batteriebanken i Aurora börjar bli gammal lovar jag att testa det:)

Men ärligt talat, tror ni att två batterier från samma tillverkare av samma modell som står i butiken samtidigt är så mycket mer kemiskt lika än ett likadant som är ett år äldre? Vad vet ni om hur gamla batterierna i butiken är? Varför skulle de vara tillverkade samma dag?

En vanlig missuppfattning angående el verkar vara att man kan \"mata\" något med en viss mängd ström(ampere), så är det inte. Man ger spänning, och motståndet hos prylen man driver ger upphov till att en viss ström går åt. Inte sant Seawolf? Även jag har studerat en del ellära av olika slag, men tyvärr har ja inte läst mycket om just batterier.

men men, nu är det natt snart!

Ha det så bra där ute

jag utelämnar nog kommentarer i stil med, Klart det inte kan vara sant om det strider mot den allmänna(många gånger felaktiga;) uppfattningen, eller, är det reklamfinansierat är det fel... Eller förresten, det gjorde ja ju inte:)

Men ärligt talat, är det någon skillnad på vem som säger en sak? alla som är kopplade till företag eller någon form av verksamhet som tjänar pengar på ett eller annat sätt, påtalar ju sällan fel och brister i deras egna resonemang...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » sön 30 apr 2006, 23:26

Många frågor det här.

En del billiga 'marin'- eller 'fritids'-batterier är rätt lika startbatterier men bara stämplade annorlunda av marknadsskäl. Jag har ingen patentmedicin för att se skillnaden.

Däremot är det viktigt att inse att minst två djupurladdningsbatterier i parallellt klarar att starta en måttligt stor marindiesel utan några problem.

Startbatteritypen är optimerade endast för att klara motorstarter vid bortåt -30 grader....de som har så kallt i motor- och batterirummet på båten lär inte komma loss från isen runt båten i alla fall.

Jag läste inte Skyllermarkstesten så noga, men den verkade sikta in sig på hur stor utjämningsström det går mellan två olika fabrikat batterier som körs parallellt. Om de laddats och urladdats parallellt innan så är denna stöm nog liten, ja.

Men risken med olika kondition eller typ på parallellkopplade batterier är att max uppladdningsspänning på nya fina är högre än för gamla, och olika typer kan också skilja. Detta medför att det gamla gör motstånd mot att det nya kommer upp till sin fulla laddnivå, vilket gör att det sulfaterar lite fortare än det skulle gjort om båda var nya. Svårt att mäta upp så som Skyllermark verkade göra. Men jag skummade som sagt bara detta....

Låst