Värmare, vilka typer, vad är bäst?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Värmare, vilka typer, vad är bäst?

Inlägg av Gäst » tor 27 apr 2006, 19:51

Hej

Jag har beslutat mig för en ny värmare, men vill höra lite tips av er andra.
båten är ca 10meter, såhär har jag resonerat med mig själv:

1: Värmaren skall funka, dvs den skall vara driftsäker
2: budget runt 10.000:-, gärna mindre
3: skall kännas säker, vill sova utan att direkt vara orolig.
4: + om den inte tar ström

Med dessa punkter i paketet, kan jag inte hitta annat bra allternativ än dessa dieselkaminer typ reflex och \"ett svenskt märke\" :-)
Dessa kaminer värmer upp en båt med vattenburet eller strålningsvärme på ett säkert sätt, sedan verkar dom säkra det finns ingen gas eller svår mekanik som kan ställa till det.
Monteringen av \"avgasrör\" är ett minus om man jämför med typ wallas, tror att skorstenen bör bli lite längre och grövre för att suget skall funka riktigt bra.
ett annat + är att man kan använda en kamin av denna typ i stugan på vintern om man så önskar.

Nackdelar med alla typ tidigare nämda wallas är i min mening ofta driftproblem och batteri behovet, stämmer det enligt er?

Så nu innan jag rusar iväg och lämnar in en order, vill jag höra lite hur ni andra tänker eller tänkt...

Eller skall jag även vända blicken mot någon annan typ av värmare?

/Allan

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 27 apr 2006, 21:37

En pålitlig kamrat är också GeHÅ-värmaren. Manuell vekbrännare för fotogen och vattenburen värme.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » tor 27 apr 2006, 22:00

Wallas har ju den kända egenskapen att låta endel. I alla fall de äldre, vet inte hur de nya är.
När det gäller strömförbrukningen på Wallas så drar den relativt mycket i startögonblicket, c:a 6 A men det är bara de första minutrarna innan den har tänt.
Därefter drar den (om jag inte missminner mig när jag sist mätte upp strömförbrukningen) c:a 0,3/,6A beroende på i vilket läge man kör den.
Ska du köra den mycket och inte har någon laddning av batteriet så kanske du kan börja fundera på någon annan.
Men betänk att två vanliga kojlampor på 10 W/st drar nästan 2 A, så det är snarare i den ändan du ska börja spara ström.
Billig? Tja, 8kkr verkar ju vara ganska billigt och mer eller mindre standardpris för en båtvärmare. Jag tycker det är mycket pengar i alla fall.

I övrigt har jag inga andra erfarenheter av värmare så se ovanstående mest som info och inte som för eller emot Wallas.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 28 apr 2006, 06:52

Reflex, och Glembrings variant är väl en helt OK lösning, om man vill slippa strömförbrukning så långt det går. Men de är inte alldeles konsekvensbefriade, de heller: Konvektionen måste ibland hjälpas på traven med en cirkulationspump, som då drar litet ström. Ledningsdragning och konvektorer (värmeelement) tar plats, pengar och tid att montera in. Kör man med ren strålningsvärme får man en het (relativt...), punktformig värmekälla, och i \"fel ruff\" sprids kanske inte den go'a värmen alldeles som man önskar. Sedan gäller ju normal försiktighet med övertäckning inomhus (av kaminen) och utomhus (av skorstenen). Till skillnad från Wallas brukar skorstenen sitta midskepps - där kan det ju tänkas finnas segel, gummijollar etc. En del får problem med sot på däck, något som man skall vara medveten om, i vissa fall kan man få problem med draget beroende på vindriktning, turbulens och skortensplacering. Det lär finnas förlängare att montera då man ligger still.

Annars är de här kaminerna trevliga, shipshape och robusta. Men man måste ha en bra plats för dem, de dominerar rätt ordentligt. Men så kan man koka kaffe- eller tevatten på dem också, och hålla stuvningen varm på dem - trevligt!

Själv har jag (suck) en oromantisk Wallasvärmare. Det går det med... :-)

//HQ

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 28 apr 2006, 09:01

Jag har en modern luftburen värmare (Webasto) som fungerar helt perfekt. Den går väldigt tyst, ger bra värme, bra ventilation - avfuktar miljön i båten väldigt snabbt. Den drar en del ström vid starten, men jag har aldrig varit utan ström pga värmaren. Dessutom tar den liten plats och är relativt enkel att installera,

kalle4

wallas

Inlägg av kalle4 » fre 28 apr 2006, 11:09

Jag har en Wallas 1800 Sail som jag är väldigt nöjd med. Kan värma upp båten från 10 grader till 20 på ca 30 minuter :D

Gäst

och hur gamla är dom ?

Inlägg av Gäst » fre 28 apr 2006, 17:01

hur gammal är Webaston och Wallas 1800 Sail , hur många år har den funkat?

När jag snackat med folk på bryggor så är det alltid eller nog så ofta problem med dessa, och vad jag förstår så ökar felen med ålder dramatiskt.
Kan vara att det har med bristande service, vem vet?

/Allan

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » fre 28 apr 2006, 17:17

Har haft reflex i flera år. Fungerar perfekt men punktformigheten är ett problem om man inte har vattenslinga. I många fall måste man då ha en cirkulationspump som drar ström. Håller precis på att installera slinga efter att i vinter ha frusit om fötterna. Vill dessutom kunna sov i akterruffen även på vintern. Kaminen står vid nedgången och sprider inte värmen så bra.

Gäst

Webasto

Inlägg av Gäst » tis 02 maj 2006, 07:13

Webaston har gått klanderfritt i 14 säsonger......skulle tro att de flesta problemen kring värmare beror på felaktig installation.

Sten

Wallas/Thermo/Thermic

Inlägg av Sten » tis 02 maj 2006, 10:11

Hej! Min erfarenhet av luftburna värmare typ Wallas är att de funkar bra! Efter att ha bytt veksats för 8 säsonger sen har värmaren funkat problemfritt.

Det viktiga är att ha rejält med ström vid startögonblicket - gärna köra motor om man nu har inombordare. Och sen ge sej till tåls och inte hålla på o starta om hela tiden...

De luftburna systemen är ju rätt snabba och man får bra luftväxling. Nackdelen är ju att det blir ett fläktljud och man hellre vill ha knäpptyst. Vissa värmare tjuter/hoar när de blivit varma och detta gör inte saken bättre. Ryktesvägen har jag hört att detta beror på att inte veksatsen monterats felfritt.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » tis 02 maj 2006, 10:42

Vad som kan hända med Wallasvärmaren ibland är att den inte hinner tända första gången. Förvärmningen, som drar 5-6 A, går i några minuter och hinner den inte tända värmaren då måste man stänga av den och sätta på den igen för att på så sätt göra om hela tändförloppet.
Troligen så hinner inte bränslet pumpas upp ordentligt, problemet brukar uppkomma när värmaren har stått länge utan användning och fotogenet runnit tillbaka genom slangarna.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 02 maj 2006, 11:12

Jag satte i en vattenburen Ebersp D3W. Satte i \"husvagnselement under alla kojer och durken plus två fläktpaket med egna termostater. Det ger värme ganska fort och när tempen gått upp stannar fläktarna i värmepaketen, värmen från kojelementen räcker. Har även tagit upp slitsar i kojsidorna för luftcirkulation. Jag slog på värmaren när det var 15 minus, båten på land, efter en timme och en kvart var det 20 plus i båten 19 på golvet. Mkt bra alltså.
Jag har även en värmeväxlare så jag kan få gångvärme från motorn. Samt en elpatron som kan kopplas till landström.
Det som talar emot är att det är en enorm operation att sätta in alla element, slangar och expansionskärl som ev läcker. Sen inbillar man sig att det är tystare med vattenburet, men det vete f-n. Min ebersp väsnas en hel del, vilket faktiskt för min del är rätt sövande.
Så skulle jag stått helt utan värmare idag skulle jag defenetivt satt i en dieselvärmare för luftburen värme med många effektsteg så den kan gå på snåleffekt i stället för att starta om när det blir kallt. Man kan ju inte koppla till landström, men det funkar nästan lika bra med en kupevärmare.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mariage
Silvermedlem

Inlägg av Mariage » tis 02 maj 2006, 18:02

http://www.fogas.se/
Jag tror gas och fotogenvärmaren är underskattad.Den är tyst och säker,med de säkerhetsdetaljer som finns att tillgå idag så kan man nog anse att värmarna tål att jämföras.
Mvh
Mariage
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears

lova
Trogen medlem

Inlägg av lova » fre 05 maj 2006, 21:30

Jag har vattenburen centralvärme på gas. Fungerar utmärkt, tyst och driftsäkert.

Mvh/

Mariage
Silvermedlem

Inlägg av Mariage » sön 07 maj 2006, 19:07

Hej,har någon provat,eller har en doggerbank kamin.Hur är den?
Finns på doggerbank.se
Billig c:a 3500:-
M
Mariage
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears

Skriv svar