Att laga hål

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mikael Westerberg
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 10:32

Att laga hål

Inlägg av Mikael Westerberg » ons 12 apr 2006, 14:45

Hejsan,

Jag håller på för fullt med att lacka om överbyggnaden. Däcket har en ren gelcoat som tyvärr är tråkig och ful och därför har vi bestämt oss för att fräscha upp båten. Den tidigare ägaren har lackerat friborden som nu är vackert vita med en bra finish.

Under vintern har vi demonterat allt som är löstagbart och kan vara i vägen för arbetet. Just nu pågår nedslipningen av det gammla halkskyddet.

Det som kommer härnäst är att lägga igen alla gamla hål (mindre småskador, skruvhål som inte längre anvnds samt ett decimeterstort hål där det suttit en gammal genomföring till en kamin).

Min fråga till forumet är vilket det bästa sätta at laga dessa hål är?

Min tanke är att använda epoxispackel för dom mindre hålen efter att borra ur dom lite samt dammsuga för att bli av med gammal smuts för att få en bra vidhäftning. De stööre hålen/ genomföringarna tänke jjag lägga igen med en marin-plywoodbit samt 4-5 lager epoxiplast.

Det vi absolut vill undvika är att lagningarna reser sig eller blir för svaga för att kliva på etc så att man för ett fult eller dåligt slutresultat.

Vad tror ni om detta? Råd och tips emottas tacksamt.
Mikael Westerberg
Wasa 55

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 13 apr 2006, 08:25

Jodå, din strategi bör fungera. Småhålen fyller du lätt i med epoxy, bara det är rent. Det finns \"pulver\" (fibrer) att blanda i som gör epoxyn lagom tjock och med armerande verkan.

När det gäller plywood i de större hålen kan man naturligtvis använda det som en distans mellan inner- och ytterskiktet. Men se då till att plywoodbiten har litet spel, så epoxyn täcker ändträt och distansmaterialet. Laminera ungefär lika tjockt som orginal på undersidan, och lägg dubbla tjockleken på ovansidan, så får du marginaler. Se också till att fasa kanterna ordentligt - är laminatet 5 mm tjockt bör du fasa 2-3 cm ut från hålkanten för att få god förbindelse. Det kan i förstone verka som \"overkill\" att slipa så mycket, men det är den fasningen som garanterar att det håller i längden.

Spackla och slipa tills du är nöjd. Grundfärg på reparationerna kan vara en bra ide, om inte annat för att ojämnheter syns så väl.

//HQ

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 13 apr 2006, 08:36

Varför inte sätta en ventil i kaminrörshålet? Lewmar gör en electroluxliknande ventil i composit som är urstark, tät och ser läcker ut. Man monterar den utan tätningsmedel.
http://sv.lewmar.com/products/ProductDe ... =361041990
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 13 apr 2006, 08:57

Exakt. Lagning av så där stora hål blir aldrig snygga, såtillvida du inte ska lägga matta eller nåt annat över lagningen.

Sätt dit en ventilator. Om det inte passar, skaffa en rostfri plåt och skruva fast.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 13 apr 2006, 09:33

Det beror hur däcket är gjord om man lyckas med en snygg lagning. På båtar där halkskyddet är rullad gelcoat då fungerar det att laga på en begränsad yta. Likaså fungera det om halkskyddet är målat med halkskyddsfärg. Är halkskyddet däremot gjuten i en form (jämn mönster) så blir det antagligen aldrig bra.

Jag hade turen att min föra båt var däcket gjord av den första varianten. Jag slipade ner gelcoaten på de berörda ställen, lagade hålen, slipade igen till en slät yta kring hålen och sedan rullade jag på topcoat. Det gäller att rulla på med rätt hastighet (inte för fort och ej för långsam). rätt hastighet syns på en gång på resultatet. Vidare är det viktigt att topcoat har rätt konsistens. Lagning kommer knappt eller inte alls synas.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 13 apr 2006, 10:41

Hallå, grabbar !

Nyckelord: Måla om överbyggnaden...

Nu får vi hoppas att kaninen inte kom ut i något halkskyddad del av rufftaket, men i så fall håller jag med om att det kan skona ett känsligt öga att sätta en ventil i hålet.

Men vill man laga med full styrka går det till ungefär som jag föreslog.

//HQ

Snedseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:21
Ort: Vättern

Inlägg av Snedseglaren » tor 13 apr 2006, 15:29

Jag har ju samma funderingar när det gäller fylla gamla skruvhål.

MW tipsade själv om intressant läsning på http://www.yachtcare.se som förvisso är en jättebra hemsida. Men där skriver de:

\"Men, vadå? Jo, då någon tidigare i båtens liv tagit bort teakdäcket och inte använt rätt metod för att lägga igen de gamla skruvhålen, så när värmen kom så expanderade (vad som måste ha varit fukt i däcket) och \"ploppade\" upp fina blåsor över hela däcket. Jaha, bara att börja om och förlora en dag.\" Bilden ser ut så här:

http://www.yachtcare.se/hero_101/034.jpg

Frågan är om dessa hål är fyllda med epoxi eller vilken metod de felaktigt använt. Man vill ju gärna undika detta!

Mikael Westerberg
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 10:32

Inlägg av Mikael Westerberg » tor 13 apr 2006, 18:48

Snedseglaren,

Huvudet på spiken direkt eller bulls-eye :D . Du har noterat precis samma sak som jag att Yachtcare hemsidan ger en bra överblick men sätter igång funderingar på hur man ska göra för att undvika resningar/ sättningar etc som kommer att synas om en fyr i natten när man ger sig på detta. Desto mer trådar etc som man läser om vad som kan hända desto mer funderar man på hur man skall undvika att lägga ner en massa tid och pengar på lagningar som inte uppfyller förväntningarna.

Mer åsikter och ideer forumvänner :P . Säsongen är snart här.
Mikael Westerberg
Wasa 55

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 13 apr 2006, 20:04

Yacht Care jobbar professionellt och mot mycket höga förväntningar på resultatet. Om man målar själv kan man få bra resultat (men inte på deras nivå) men man får inte finish som gör att varje litet misstag sticker ut.

I saken tror jag att man använt ett vanligt, billigt spackel med dålig vidhäftning och utan att göra rent i skruvhålen. Att YachtCare värmde så till den milda grad att fukten bildade ånga och tryckte upp spacklet tror jag inte, utan att den gamla färgen hållt ihop det hela, och \"pluggarna\" varit lösa en längre tid. Sedan har de rört sig vid arbetet på däck och kommit upp allt mer. Ser man en sådan ser man plötsligt allihop.

Använder man märkesprodukter och följer bruxet blir det vanligtvis bra - det är proffsen som vet hur och när man bör fuska. Vi \"amatörer\" följer anvisningarna och då blir det bra, men kanske inte lika fort, enkelt eller billigt.

//HQ

Skriv svar