Hej,
Efter lång tvekan beslöt jag mig till slut och slog till på en First 28. På slutrakan försvann både Scampin, en RB 93 och alla Comfort 30:or samt billigare Winga 29. Maxi Fenix finns det nästan inte att få tag i och de som finns kostar för mycket, närmare 300000. Jag pröjsade 230000 för Firsten som är i utmärkt sick men har nog litet brister i utrustningen (kem.toa, ingen rulle eller spinnacker). Men det var de fina seglingsegenskaperna plus det fina skicket som avgjorde. Kränker gör denna båt med bara 1000 kg i kölen (järn) säkert men Vår lilla Daniel får foga sig. Eller så får vi reva i tid eller starta den fina Yanmarn på 18 hk.
Tack för alla tips tidigare. Tar gärna emot synpunkter och efrarenheter av First 28.
Kaj
Det blev en First 28! Synpunkter?
-
- Platinamedlem
Grattis till Firsten!
Hej! Verkar som du har hittat en fin båt! Jag har själv varit ner i en First 28 och imponerades av den flotta fina inredningen - visserligen \"klassisk inredning\" men ändå funktionell. Du seglar lite snabbare än FENIX:en, får visserligen inte självslående fock och du har väl backstag att hantera också? Hursomhelst - grattis! 230' verkar vara ett rimligt pris för en fräsch First 28. Att en FENIX skulle kosta 300' är väl ändå i överkant?