Det blev en First 28! Synpunkter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kajlahtinen
Platinamedlem

Det blev en First 28! Synpunkter?

Inlägg av kajlahtinen » tor 30 mar 2006, 00:06

Hej,
Efter lång tvekan beslöt jag mig till slut och slog till på en First 28. På slutrakan försvann både Scampin, en RB 93 och alla Comfort 30:or samt billigare Winga 29. Maxi Fenix finns det nästan inte att få tag i och de som finns kostar för mycket, närmare 300000. Jag pröjsade 230000 för Firsten som är i utmärkt sick men har nog litet brister i utrustningen (kem.toa, ingen rulle eller spinnacker). Men det var de fina seglingsegenskaperna plus det fina skicket som avgjorde. Kränker gör denna båt med bara 1000 kg i kölen (järn) säkert men Vår lilla Daniel får foga sig. Eller så får vi reva i tid eller starta den fina Yanmarn på 18 hk.
Tack för alla tips tidigare. Tar gärna emot synpunkter och efrarenheter av First 28.
Kaj

Andy

Grattis

Inlägg av Andy » tor 30 mar 2006, 07:50

Jag personligen har funderat på en First 28, verkar vara en mycket trevlig båt men svår att få tag på. Är intresserad av att höra dina åsikter när sommarn gått oss förbi/Andy

Sten

Grattis till Firsten!

Inlägg av Sten » lör 01 apr 2006, 17:15

Hej! Verkar som du har hittat en fin båt! Jag har själv varit ner i en First 28 och imponerades av den flotta fina inredningen - visserligen \"klassisk inredning\" men ändå funktionell. Du seglar lite snabbare än FENIX:en, får visserligen inte självslående fock och du har väl backstag att hantera också? Hursomhelst - grattis! 230' verkar vara ett rimligt pris för en fräsch First 28. Att en FENIX skulle kosta 300' är väl ändå i överkant?

Thord
Trogen medlem

Inlägg av Thord » tis 18 apr 2006, 22:28

Grattis till en otroligt trevlig och rolig båt.
Är inne på mitt tredje år i min First 28 och är väldigt nöjd.
Du säger att den kränger med sina 1000 kg järnköl, men jag har aldrig haft något problem med det. Båten är väldigt pigg och rolig att segla.
//Thord

krille krokodil

Inlägg av krille krokodil » ons 24 maj 2006, 13:46

Har precis också köpt en First 28. Hittills bara sjösatt och mastat på. Ser fram emot en första segeltur. Förhoppningsvis i helgen.

Skriv svar