Borra hål i fina skrovet.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Johan 52
Diamantmedlem

Borra hål i fina skrovet.

Inlägg av Johan 52 » ons 29 mar 2006, 16:27

Jag avser att borra ett hål i skrovet, enkellaminat på stället, för septitankens avluftning.
Verktyg blir batteriborrmaskin med 23mm \"borrsvängsborr\". Skall jag borra utifrån eller inifrån?
Jag vill ju att hålet skall bli fint med jämna kanter. Jag tror att utifrån blir bäst, men vet gör jag inte, och det känns som om man bara får en chans.
Kanske finns andra bättre borr? //Johan.

Fribbe

Inlägg av Fribbe » ons 29 mar 2006, 16:41

Jag har med gott resultat använt träborr. Alltså ett platt borr.
Jag borrade från insidan. Lite små flisor gick i gelcoaten på utsidan men de har varit så små att de gott och väl täckts av flänsarna på genomföringarna.
Finns inget borr med rätt dimension så går det utmärkt att slipa upp hålet med en Dremel. Lämpligt verktyg till denna är en sådan där gummitrumma som man trär en slippappershylsa på.

Användarvisningsbild
paulandre
Silvermedlem

Inlägg av paulandre » ons 29 mar 2006, 18:43

Hvorfor ikke gjøre begge deler? Starte med å borre utenfra til du er nesten igjennom, og så borre resten fra innsiden. Da burde du eliminere mye av risken for flising av gelcoaten/plasten.

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » ons 29 mar 2006, 19:27

Nu har jag varit ute och borrat med borrsvängsborren.
Kan inte rekomenderas!!
Visserligen gjorde jag hålet större, 35mm, men det var alldeles för hårt matrial för detta borr.
Det rätta borret är håltagningsborr tror jag. Annars gick det bra.//Johan.

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » ons 29 mar 2006, 19:35

Använd hålsåg av bättre kvalité, inte sån där med metallblad som sitter spänt på en platta utan riktiga grejor. De fungerar ypperligt bra. :)

Gjorde du hålet större av misstag eller annan orsak, 35mm låter enormt stort för avlutfning? Jag håller också på med toainstallation och för avluftning använder jag 13mm slang (innermått), hålet för genomföringen borrades 19mm tror jag det var.
Bär av, bär av, BÄR AV

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » ons 29 mar 2006, 20:33

August skrev:Använd hålsåg av bättre kvalité, inte sån där med metallblad som sitter spänt på en platta utan riktiga grejor. De fungerar ypperligt bra. :)

Gjorde du hålet större av misstag eller annan orsak, 35mm låter enormt stort för avlutfning? Jag håller också på med toainstallation och för avluftning använder jag 13mm slang (innermått), hålet för genomföringen borrades 19mm tror jag det var.
Hålsåg av bra kvalitet är perfekt för plast, håller med dig, men jag hade inte rätt dimension.
Förra besöket på järnaffären slutade med inköp av en styck hålsåg av bra kvalite för - 450:-! Bachobladen kostar lösa ca 200:- styck.

Som avluftare köpte jag Byggplast´s rostfria sort för bränsle, lite dyrare men mycket snyggare och mer funktionella. Dom går att plocka isär och rengöra.
Dom andra i kromad mässing ärgar ihop ganska fort och blir svåra att demontera.//Johan.

Skriv svar