Var gör jag av vhf (antennkabeln) i masten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Var gör jag av vhf (antennkabeln) i masten?

Inlägg av Gäst » tis 28 mar 2006, 13:20

Hej, skall installera vhf antenn i masttoppen. Var gör jag av kabeln? Lär bli svårt att hitta och trä i en kabel i avsedda spår (kabelgångar) i en aluminiummast från 70-talet, hur gör ni? Låter ni sladden hänga fritt inuti masten, eller går det att få till på något annat sätt?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 28 mar 2006, 14:06

Jag ställdes för samma fråga för några år sedan och bestämde mig att sätter upp antennen i seperat antennmast på pushpiten (aktern). Inte samma räckvidd med jag tyckte det var tillräckligt. dessutom bestäms räckvidden även av motpartens antennhöjden.

Alternativt kan man tejpa fast kabelklämmor och borra i rätt avstånd sedan får man lirka till det så att man kan popnita fast de utifrån.

Användarvisningsbild
RoundRobin
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 12:09

Inlägg av RoundRobin » tis 28 mar 2006, 14:40

Seldén har en manual \"Instruktion för kabelmontering\" som kan ge vissa tips!

Har hört att det det går att undvika slammer, genom att dra åt buntband längs med kapeln i masten. Då behöver den inte fixeras, utan enbart sträckas, den delar plats med fall etc!

/RR

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 28 mar 2006, 15:38

Jag använde en mutter, fäst vid en fiskelina, som sedan grogs fram genom hela masten med hjälp av en kraftig magnet (från en skrotad hårddisk).
Därefter var det bara att dra in en tjockare lina och därefter koaxialkabeln.
Enkel och snabb metod.

Vill du slippa slammer då kabeln slår mot masten, sätt på några buntband med jämna mellanrum på kabeln när den dras in. Klipp inte av dem utan låt de vara i hela dess längd och därmed hindra att kabeln ligger och slår.

Tomas

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Rör

Inlägg av Ingemar » tis 28 mar 2006, 20:25

I min mast sitter det plaströr som det går el kabel i där fick jag också
plats med en grov VHF kabel. Kommer inte ihåg vad det är för märke på
masten men det är ett Franskt fabrikat
Båten är en Polca 28 -77

Kurt Folke

Inlägg av Kurt Folke » ons 29 mar 2006, 20:08

Hej jad limmade min kabel i kanten på segeltravarrännan.Det finns spesiellt lim att köpa.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 29 mar 2006, 22:43

Ok, tack för många svar.
Några följdfrågor bara=)
Om man fäster bultband på kabeln med jämna mellanrum, finns det inte risk för att andra fall fastnar och/eller slits? Samma fråga ang lim i likrännan?
Vilka är era erfarenheter. Ös på!

VHF:en

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 29 mar 2006, 22:45

Ooops! :oops: BUNTBAND vad det förstås jag menade he, he

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 30 mar 2006, 10:56

Om man inte drar kablar i egna rör så är det stor risk att fallen skaver hål på isoleringen, det hjälper inte att man binder ihop kablar med buntband. Det minskar möjligen oljudet i masten men det tar inte bort risken för att fallen trasslar in sig i kablaget eller att kablarna hamnar i skav.

Lösningen är enkel, jag gjorde detta på min gamla Bennsmast förra våren och det blev kanon.

Skaffa VP-rör, 25mm eller 32mm och popnit i aluminium med rätt längd/diameter. Tunnare VP-rör ska du inte ha pga hållfastheten samt pga montagemetoden - kabelkanalen blir för liten helt enkelt. Skjut in dessa i maströret med skarvdon och förmonterade draglinor. Placera röret där du vill att det ska ligga. Börja sedan att fästa röret, antingen från masttoppen eller foten, på följande sätt:

Borra två hål genom masten vid varje förband. Första hålet är ett pilothål i vilket du sticker in ett lämplig verktyg för att hålla fast VP-röret, tex en böjd tunn skruvmejsel. Var exakt du sätter pilothålet beror lite på var i maströret VP-röret sitter. Idén är att du via pilothålet skall åstadkomma ett mothåll för det andra hålet. Det andra hålet är för själva förbandet. Det borrar du genom maströr och VP-rör samtidigt. Sedan drar du i en popnit som fäster vp-röret. Dra även i en popnit i pilothålet för syns skull.

Upprepa detta låt säga varje 1.5 - 2 m. Dessa hål har ingen hållfasthetspåverkan på maströret. Och aluminiumnitarna syns knappt. Kom ihåg att knacka ur pinnen ur popnitarna, annars rostar de och du får fula ränder på masten.

När du är klar så har du en snygg kabelkanal i masten. Avsluta med att dra de kablar du behöver.

Lycka till!
Anders

Användarvisningsbild
RoundRobin
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 12:09

Inlägg av RoundRobin » tor 30 mar 2006, 17:50

consensus skrev:Om man inte drar kablar i egna rör så är det stor risk att fallen skaver hål på isoleringen, det hjälper inte att man binder ihop kablar med buntband. Det minskar möjligen oljudet i masten men det tar inte bort risken för att fallen trasslar in sig i kablaget eller att kablarna hamnar i skav.
Consensus, meningen med buntbanden var inte att bunta ihop fler kablar. Utan att dra åt buntband med jämna mellanrum, längs med kabeln, så att ändarna på buntbanden spretar ut åt olika håll och därmed dämpar mot mastens innandömme, dvs hindrar kabeln från att slå fram och tillbaka.

Jag har inte provat det själv, men poängen är att det skall vara en enklare löning, just för att slippa använda långa plaströr och popnitar mm.

-Har svårt att tro att andra fall i masten skall ha någon inverkan på detta om man går metodiskt till väga och ser till att kabeln är streckt!

/RR

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 30 mar 2006, 19:22

Fallen skall (helst) inte dela utrymme med varken elkablar eller antennkablar. De flesta moderna master har en avdelning speciellt för kablarna, annars är det lämpligt att använda ett (eller flera hopbuntade) elektrikerrör. Anledningen är förstås att fallet (fallen) skaver på kabeln, som alltid hänger på samma plats. Sedan kan man, om olyckan är framme, få fallet att fastna i kabeln, ifall något vasst sticker ut, men den risken är större när man har wirefall, inte lika vanligt idag. Men till slut snor sig kabel och fall om de får en chans, och då är kaoset ett faktum.

Men... när man förlägger sin antennkabel inuti en rekommenderad avbalkning är det helt ok att sätta buntband. Då sätter man dem tre och tre, med lämpligt mellanrum mellan tregrupperna. De tre skall riktas rakt ut åt varsitt håll, som ett Y. Då hålls kabeln fri från väggarna och skramlar inte omkring. Nackdelen är att man knappast kan sticka in ytterligare en kabel när buntbanden är ivägen, så det är alltid smart att dra en extra pilotlina ihop med kabeln. Med en sådan kan man oftast prega in en kabel till om det är plats.

//HQ

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Inlägg av Sambal » fre 31 mar 2006, 13:16

\"Skaffa VP-rör, 25mm eller 32mm och popnit i aluminium med rätt längd/diameter. \"

VP-rör ja. Popnit nej!
1992 använde jag denna metod på min Benns-mast till en Linjett 30. Men med en stor skillnad. I stället för att fästa plaströret med popnit använde jag en stor tub med sikaflex. Det har suttit fast sen dess utan problem.

Man måste vara två. Det måste vara någorlunda varmt i luften.
Vänd masten med likrännan nedåt. Ta bort topp- och bottenbeslagen (se noga till att inte vrida dessa innan de återmonteras!). Sträck noga upp alla befintliga linor mot mastens nuvarande ovansida.

Skjut nu långsamt in plaströret i masten, i vinkeln vid sidan av likrännan, medan du trycker ut en sträng med sikaflex på rörets undersida. Om du ser till att rörets undersida hela tiden har kontakt med masten så följer sikaflexen med allteftersom du skjuter in röret. Använd befintliga rörskarvar för att uppnå tillräcklig längd.

Skjut inte för snabbt, då riskerar du att hela röret \"krummar rygg\" inne i masten och kletar av sig sikaflexen där du inte vill ha den. Arbetet utförs med fördel i åtskilliga plusgrader, annars är sikaflexen så stel att du kanske inte orkar skjuta in röret hela vägen. I så fall får du vara beredd att med en varmluftspistol värma upp masten på utsidan för att mjuka upp sikan på insidan.

Det här var ett tips jag fick från Knotan, numera på Benns riggverkstad i Orminge. Det har nu fungerat fullständigt utan problem i 15 år. Jag passade på att också placera kabeln till min topplanterna där. Ett styrsnöre har jag låtit ligga kvar i röret för ev kommande behov.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » fre 31 mar 2006, 14:09

Idén med sikaflex istället för popnitar var under övervägande. Men jag bedömde att risken att det skulle släppa var för stor. En 25 år gammal mast innehåller rätt mycket damm och skräp.

Tipset om VP-rör och popnitar kommer direkt från Benns!

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Var gör jag av vhf (antennkabeln) i masten?

Inlägg av Sambal » tor 13 aug 2009, 14:30

consensus skrev:Idén med sikaflex istället för popnitar var under övervägande. Men jag bedömde att risken att det skulle släppa var för stor. En 25 år gammal mast innehåller rätt mycket damm och skräp.
Tipset om VP-rör och popnitar kommer direkt från Benns!
Tyvärr måste jag ge dig rätt. För några år sedan släppte sikaflexet taget om mitt vp-rör. Antagligen för att vi vid några tillfällen i hårt väder hade haft väldiga skakningar i masten pga fladdrande segel osv. Nu märks det när båten gungar i sidled att kablarna hänger och slänger. Väldigt irriterande när man ska sova!

Popnit går inte att använda nu eftersom risken är för stor att jag skadar kablarna när jag borrar.
Men kanske kan jag lösa det på annat sätt. På prov borrade jag ett litet inspektionshål (3 mm tror jag) vid sidan av den plats där jag visste att vp-röret gick. Med hjälp av detta kunde jag sedan borra ett annat hål på andra sidan platsen för vp-röret. Sedan trädde jag, med hjälp av först en ståltråd och sedan en sytråd som pilotlina, en 3 mm nylonlina genom båda hålen och har sedan gjort en stoppknut i var ände på utsidan. Det har suttit nu i två säsonger. I höst/vår ska jag fullfölja proceduren utmed hela masten med jämna mellanrum.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Var gör jag av vhf (antennkabeln) i masten?

Inlägg av bosseh » tor 13 aug 2009, 17:03

Att Sika mm släpper beror nog mest på att plasten och aluminiumet utvidgar sig olika beroende på temperaturen. Temperaturskilladen är stor mellan en varm sommardag och en kall vinternatt. Längdskillnaden mellan aluminiummasten och plaströret kan bli 30 mm och mer.
En metod som jag vet flera använt med framgång är att dra kabeln i uppspänd slang i masten. Slangen blir ju bara som ett extra fall i masten.

Skriv svar