Båtnamn jag älskar!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 09 mar 2006, 20:18

jag tycker om när båtar uppkallas enligt himmelskroppar och gudar (helst de kvinnliga) jag seglde förut på Cassiopeia och Venus. I klubben fanns det Antares, Atair, Vega, Sirius, Orion, Argo, Zephir mm. Fina namn tycker jag.

Dava

Inlägg av Dava » tor 09 mar 2006, 23:59

Båten jag växte upp med (som jag minns) hette Adelaide, det tyckte jag var ett fint namn. Annars ska en båt heta Jenny från filmen Forest Gump ;)

Segla
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 09:00

Inlägg av Segla » tis 14 mar 2006, 16:08

VI LA UT

är det bästa namnet jag sett. Inget namn kan väl symbolisera seglingens innersta väsen bättre?

Mvh/segla

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 14 mar 2006, 17:13

Segla skrev:VI LA UT

är det bästa namnet jag sett. Inget namn kan väl symbolisera seglingens innersta väsen bättre?

Mvh/segla
välkommen på kappseglingar... :lol:

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » tis 14 mar 2006, 17:48

Min nya båt heter \"El Dopo\". Jag har köpt den i Holland, ska jag bli orolig - eller?

Skulle va bra att veta vad det står för.

Får väl försvenska det när jag kommer hem \"Pundaren\"??? :cry:

Eller så byter jag till ett bra namn i denna tråden och utmanar hellre skrocken \"med en nypa salt\" istället för att vara olyckligt ovetande till vad det betyder. :?

Svante

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tis 14 mar 2006, 19:59

Jodå, El Dopo har samma goda klang som den danska X-yachten \"Stoffer\".

Men inga problem (Nema Problema) med att byta namn. Se tidigare länk om lämplig procedur. Se till att ha kalas också, halva nöjet.

Q.

Cia raud

Inlägg av Cia raud » tis 14 mar 2006, 20:07

Flera roliga namn: CostaJortan, Kantippa, Doctors Special (läkarägare).

Själva döpte vi vår båt inköpt i Danmark till Lyn som betyder blixt och snabb på danska.
Blixten slog nämligen ner i henne mellan kontraktskrivandet och hämtning.
Som tilläggsnamn fick hon Lazy = Lazy Lyn, så nu avgörs namnet av seglingsförhållanden. Är vi bara ute och guppar så är vi ute med Lazy, går det fort är det Lyn.

Nist

Inlägg av Nist » tis 21 mar 2006, 12:48

Vi köpt vår båt en smaragd i höstas. Den heter Rikki Tikki Tavi vilket vi fick förklarat är en Mungo från djungelboken. Mungon är ett djur som lever på skallerormar, de cirklar runt ormen och tröttar ut den sedan hugger dem till en liten association till att segla åttor kring andra båtar....

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » tis 21 mar 2006, 14:59

Svante skrev:Min nya båt heter "El Dopo". Jag har köpt den i Holland, ska jag bli orolig - eller?

Skulle va bra att veta vad det står för.

Får väl försvenska det när jag kommer hem "Pundaren"??? :cry:

Eller så byter jag till ett bra namn i denna tråden och utmanar hellre skrocken "med en nypa salt" istället för att vara olyckligt ovetande till vad det betyder. :?

Svante
Tror du inte att det kan vara en god idé att anpassa din levnadsföring
så att den matchar båtnamnet, så att du kan bära det på ett otvunget
och ledigt sätt? :wink:

Rudi

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 23:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

El Dopo

Inlägg av Chardonnay » ons 22 mar 2006, 21:46

Svante skrev:Min nya båt heter "El Dopo". Jag har köpt den i Holland, ska jag bli orolig - eller?

Skulle va bra att veta vad det står för.

Får väl försvenska det när jag kommer hem "Pundaren"??? :cry:

Eller så byter jag till ett bra namn i denna tråden och utmanar hellre skrocken "med en nypa salt" istället för att vara olyckligt ovetande till vad det betyder. :?

Svante
Svante; El Dopo betyder det att båten är Dopad, låter inte bra...
är nog läge för båda avgiftning & namnbyte.
Ha det bra
Susanne

Straycat
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 25 maj 2005, 15:40
Ort: Göteborg

Inlägg av Straycat » tor 27 apr 2006, 17:03

Som Hornblower-fan har jag en viss förkärlek för In- och Im-namnen, som Indefatigable, Impregnable, Indomitable, Implacable osv. Det skulle iofs låta lite megalomaniskt på en vanlig segelbåt utan ett enda kanondäck men på en liten jolle skulle det vara lagom ironiskt.
-Jörn

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tor 27 apr 2006, 19:44

Men för att viderautvecklal den lysande Hornblower-tanken, varför inte skapa (eller låna) några namn på det temat:

Immortal och Invaluable har ju en viss klang.
Mer oklart är det med Impractical.
Direkt dålig klang har Indolent och Imbecile.

Straycat
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 25 maj 2005, 15:40
Ort: Göteborg

Inlägg av Straycat » tor 27 apr 2006, 20:14

Bra idé! För en alltför anonym båttyp skulle i så fall Indistinguishable passa utmärkt och en båt som Poseidon förgäves försökt sluka kan förtjäna namnet Indigestible.

Om jag gör ett totalt felköp när jag skaffar båt, får den heta Intolerable.
-Jörn

Rolf Döparen

Fler namn

Inlägg av Rolf Döparen » fre 28 apr 2006, 10:58

Jag tyckte \"Off Course\" var ett bra namn till jag såg hur många som redan kommit på denna vinkling..

Min fina mahognybåt döptes om till \"Läcker\" efter att ha stått på land för längre ett år. Säkert heter många båtar det också...

Karin

Alice badbåt

Inlägg av Karin » lör 29 apr 2006, 18:53

Hej! Jag har en guddotter som heter Alice och en Maxi-77, så vad kan passa bättre än att kalla båten för \"Alice Badbåt\" eller ska det vara \"Alices badbåt\"? 8)

Hälsningar,
Karin

Skriv svar