Otrevligt om Yanmar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Otrevligt om Yanmar

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 02 mar 2006, 11:53

Förra sommaren tryckte min 3GM ut vatten ur färskvattenkylningen så den larmade för varm motor. Pytsade tillbaka vattnet från plastburken till påfyllningen och smög de sista meterarna in i hamn. Misstänkte toppackningen och googlade på Yanmar+topplockspackning. Dök upp ganska skrämmande sidor, den här tex.
http://www.ernefors.com/RB111/yanmar.htm
Bytte packningen som såg bara anings aning knepig ut, sen har motorn från -85 gått perfekt även på längre fullgasrepor. Har ni en Yanmar med motornr inom en viss serie som Sjöbergs Marin kan upplysa om så är det väl värt att skruva isär och byta innan det blir ras. Det tog två dar för mig med god kamrats hjälp. Kändes sklönt att se att toppen och loppen såg fräscha ut också.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 02 mar 2006, 20:09

Sicken dålig stil och strutsmentalitet.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tor 02 mar 2006, 21:35

Bra tips från Ljusne-Håkan! Många motorer har typfel, och de skall man veta om - det är bra.

Men jag tycker faktiskt att Yanmars inställning i frågan är rätt förståelig - efter 12 år ÄR garantitiden ute, med marginal. Har sedan motorskrället hållit i 12 år utan service och problem bör man tacka artigt för tiden som varit, och hellre vara glad att det går att fixa med en ny, förbättrad packning.

Q.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Det var en gång

Inlägg av Seawolf » tor 02 mar 2006, 21:48

en tidning som hette På Kryss och Till Rors. Dess namne idag är släkt, men är en helt annan tidning.

I den förra fanns det ett stående avsnitt om produkter som inte var tillfyllest i olika avseenden. I den tidningen var det mycket obetydligt med annonser.

I den senare tidningen med samma namn verkar det inte finnas plats för produktkritik, för den innehåller huvudsakligen annonser.

Gäst

Ang På Kryss

Inlägg av Gäst » tor 02 mar 2006, 22:06

Håller inte med dig där, tycker att det är en bra och intressant tidning. Bäst av alla båttidningar faktiskt.

Har ett upplag av gamla på kryss-tidningar från 50- 60- 70- och 80-talen och det är en hel del reklam i dem allihop.

/Alex

heavy
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 21:59

Inlägg av heavy » tor 02 mar 2006, 22:09

Quasimodo skrev:Bra tips från Ljusne-Håkan! Många motorer har typfel, och de skall man veta om - det är bra.

Men jag tycker faktiskt att Yanmars inställning i frågan är rätt förståelig - efter 12 år ÄR garantitiden ute, med marginal. Har sedan motorskrället hållit i 12 år utan service och problem bör man tacka artigt för tiden som varit, och hellre vara glad att det går att fixa med en ny, förbättrad packning.

Q.
Nu skämta du väl? :o

Quasimodo

En tidning man älskar att hata

Inlägg av Quasimodo » tor 02 mar 2006, 22:19

Nå, då skall jag vara litet tydligare. Den refererade hemsidans enda värde ligger i att den informerar om ett typfel på gamla Yanmarmotorer. Resten på sidan är bara korkat rättshaveri - det är fullständigt orimligt att vänta sig en garantireparation efter 12 års brukande av produkten, likväl som att begära att Yanmar skall spåra upp brukarna av deras motorer för eventuell åtgärd. Servicebulletinen går ut till verkstäderna - det är vedertagen praxis, och anlitar man inte servicemannen får man heller inget veta.

Annars är jag gärna med på att häckla På Kryss - en förfärlig, nepotistisk blaska, inavlad och alltmer fjärmad från allt vad långfärdssegling heter. I sin Erling Matz-inkarnation, med \"hyrbåtseskadrar\", spaltreklam för resebyråer, motorbåtsreportage en masse och dagturförslag baserade på var de bästa skärgårdskrogarna ligger luktar tidningen inte tryckfärg, utan en obehaglig blandning av unken kommersialism och ren och skär brackighet.

Nyansering: Erling Matz hustru, Carina Lernhagen-Matz är dock en mycket duktig fotograf, och på just det området är På Kryss en alldeles utmärkt tidning. Man kan säga tvärtemot den klassiska Playboy-bortförklaringen, PK läser man för de vackra bildernas skull, artiklarna kan man hoppa över...

Q.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 02 mar 2006, 22:42

Långfärd är ju inte nödvändigtvis jorden runt, utan kan för barnfamlijen kanske vara till närmsta skärgårdskrog eller några timmars segling till en fin naturhamn. Eller, som i senast numret, runt Antarktis. Tycker nog att På Kryss uppfyller sitt uppdrag att skriva om långfärdssegling mycket bra.

En tidning utan reklam är en omöjlighet.

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » fre 03 mar 2006, 00:27

På Kryss kvalitet har växlat med dess chefredaktörer. Erling Matz är in-
gen dålig skribent och tidskriften befinner sig inte på bottennivå, vilken
inträffade under B.O. Björlesjö en gång i tiden - brrr, den mannen kun-
de ju inte få ur sig en grammatisk mening.

Tidningen förlorade dock i vitalitet efter A. Johanssons frånfälle. Det är
kanske inte så konstigt när en familj står för större delen av innehållet:
att månad efter månad komma upp med nya ideér kan inte vara lätt.
Personligen börjar (underdrift) jag tröttna på den flerdecennielånga
följetongen om Bjelke/Shapiro fastfrusna i polartrakterna.

Sin storhetstid hade PX&TR under S.G. Skoot. Men det är ju länge sedan
nu.

Hur vi kom in på detta ifrån Yanmarmotorn begrep jag aldrig.

Rudi

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » fre 03 mar 2006, 07:29

Rudi, outgrundliga äro häcklandets vägar.

PK är ingen kommersiell tidning (som t ex Båtnytt, Vi Båtägare, Praktiskt båtägande och Segling) utan en klubbtidning, med ett angivet tema och en programförklaring som grund. Huruvida PK lyckas med detta uppdrag och verkligen speglar Kryssarklubbens själ kan man fråga sig. Att ge ett svar på den frågan är naturligtvis fritt för alla läsare.

Men det verkliga övertrampet är Antarktisreportaget. Här åker Carina Lernhagen Matz på en promotionresa (och ingen vet om inte Erling fick åka med, också) och sedan, som av en händelse, är PK kommersiellt ombud för samma researrangör, redan i SAMMA NUMMER. I en \"riktig tidning\" med journalistisk integritet hade detta varit helt otänkbart. Gör man så faller all kritisk granskning samman.

Här sluts cirkeln till Seawolfs inlägg där han knöt an till brist på kritisk granskning med ansats i Yanmarinformationen. Jag håller gärna med om att det kunde varit meningsfullt för många SXK-medlemmar om informationen hade presenterats i landets största \"seglartidning\". Det hade man dessutom lätt kunnat göra utan att stöta sig med Yanmar.

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » fre 03 mar 2006, 15:12

Jag tror att detta klubblad i högre grad speglar den aktuelle chefredak-
törens, än klubbens kollektiva själ (om man kan tala om kollektiv själ
är ett annat problem, likaså om man skall tala om själ över huvud ta-
get).

Rudi

Skriv svar