Otrevligt om Yanmar
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Otrevligt om Yanmar
Förra sommaren tryckte min 3GM ut vatten ur färskvattenkylningen så den larmade för varm motor. Pytsade tillbaka vattnet från plastburken till påfyllningen och smög de sista meterarna in i hamn. Misstänkte toppackningen och googlade på Yanmar+topplockspackning. Dök upp ganska skrämmande sidor, den här tex.
http://www.ernefors.com/RB111/yanmar.htm
Bytte packningen som såg bara anings aning knepig ut, sen har motorn från -85 gått perfekt även på längre fullgasrepor. Har ni en Yanmar med motornr inom en viss serie som Sjöbergs Marin kan upplysa om så är det väl värt att skruva isär och byta innan det blir ras. Det tog två dar för mig med god kamrats hjälp. Kändes sklönt att se att toppen och loppen såg fräscha ut också.
http://www.ernefors.com/RB111/yanmar.htm
Bytte packningen som såg bara anings aning knepig ut, sen har motorn från -85 gått perfekt även på längre fullgasrepor. Har ni en Yanmar med motornr inom en viss serie som Sjöbergs Marin kan upplysa om så är det väl värt att skruva isär och byta innan det blir ras. Det tog två dar för mig med god kamrats hjälp. Kändes sklönt att se att toppen och loppen såg fräscha ut också.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Bra tips från Ljusne-Håkan! Många motorer har typfel, och de skall man veta om - det är bra.
Men jag tycker faktiskt att Yanmars inställning i frågan är rätt förståelig - efter 12 år ÄR garantitiden ute, med marginal. Har sedan motorskrället hållit i 12 år utan service och problem bör man tacka artigt för tiden som varit, och hellre vara glad att det går att fixa med en ny, förbättrad packning.
Q.
Men jag tycker faktiskt att Yanmars inställning i frågan är rätt förståelig - efter 12 år ÄR garantitiden ute, med marginal. Har sedan motorskrället hållit i 12 år utan service och problem bör man tacka artigt för tiden som varit, och hellre vara glad att det går att fixa med en ny, förbättrad packning.
Q.
Det var en gång
en tidning som hette På Kryss och Till Rors. Dess namne idag är släkt, men är en helt annan tidning.
I den förra fanns det ett stående avsnitt om produkter som inte var tillfyllest i olika avseenden. I den tidningen var det mycket obetydligt med annonser.
I den senare tidningen med samma namn verkar det inte finnas plats för produktkritik, för den innehåller huvudsakligen annonser.
I den förra fanns det ett stående avsnitt om produkter som inte var tillfyllest i olika avseenden. I den tidningen var det mycket obetydligt med annonser.
I den senare tidningen med samma namn verkar det inte finnas plats för produktkritik, för den innehåller huvudsakligen annonser.
Ang På Kryss
Håller inte med dig där, tycker att det är en bra och intressant tidning. Bäst av alla båttidningar faktiskt.
Har ett upplag av gamla på kryss-tidningar från 50- 60- 70- och 80-talen och det är en hel del reklam i dem allihop.
/Alex
Har ett upplag av gamla på kryss-tidningar från 50- 60- 70- och 80-talen och det är en hel del reklam i dem allihop.
/Alex
Nu skämta du väl?Quasimodo skrev:Bra tips från Ljusne-Håkan! Många motorer har typfel, och de skall man veta om - det är bra.
Men jag tycker faktiskt att Yanmars inställning i frågan är rätt förståelig - efter 12 år ÄR garantitiden ute, med marginal. Har sedan motorskrället hållit i 12 år utan service och problem bör man tacka artigt för tiden som varit, och hellre vara glad att det går att fixa med en ny, förbättrad packning.
Q.
En tidning man älskar att hata
Nå, då skall jag vara litet tydligare. Den refererade hemsidans enda värde ligger i att den informerar om ett typfel på gamla Yanmarmotorer. Resten på sidan är bara korkat rättshaveri - det är fullständigt orimligt att vänta sig en garantireparation efter 12 års brukande av produkten, likväl som att begära att Yanmar skall spåra upp brukarna av deras motorer för eventuell åtgärd. Servicebulletinen går ut till verkstäderna - det är vedertagen praxis, och anlitar man inte servicemannen får man heller inget veta.
Annars är jag gärna med på att häckla På Kryss - en förfärlig, nepotistisk blaska, inavlad och alltmer fjärmad från allt vad långfärdssegling heter. I sin Erling Matz-inkarnation, med \"hyrbåtseskadrar\", spaltreklam för resebyråer, motorbåtsreportage en masse och dagturförslag baserade på var de bästa skärgårdskrogarna ligger luktar tidningen inte tryckfärg, utan en obehaglig blandning av unken kommersialism och ren och skär brackighet.
Nyansering: Erling Matz hustru, Carina Lernhagen-Matz är dock en mycket duktig fotograf, och på just det området är På Kryss en alldeles utmärkt tidning. Man kan säga tvärtemot den klassiska Playboy-bortförklaringen, PK läser man för de vackra bildernas skull, artiklarna kan man hoppa över...
Q.
Annars är jag gärna med på att häckla På Kryss - en förfärlig, nepotistisk blaska, inavlad och alltmer fjärmad från allt vad långfärdssegling heter. I sin Erling Matz-inkarnation, med \"hyrbåtseskadrar\", spaltreklam för resebyråer, motorbåtsreportage en masse och dagturförslag baserade på var de bästa skärgårdskrogarna ligger luktar tidningen inte tryckfärg, utan en obehaglig blandning av unken kommersialism och ren och skär brackighet.
Nyansering: Erling Matz hustru, Carina Lernhagen-Matz är dock en mycket duktig fotograf, och på just det området är På Kryss en alldeles utmärkt tidning. Man kan säga tvärtemot den klassiska Playboy-bortförklaringen, PK läser man för de vackra bildernas skull, artiklarna kan man hoppa över...
Q.
Långfärd är ju inte nödvändigtvis jorden runt, utan kan för barnfamlijen kanske vara till närmsta skärgårdskrog eller några timmars segling till en fin naturhamn. Eller, som i senast numret, runt Antarktis. Tycker nog att På Kryss uppfyller sitt uppdrag att skriva om långfärdssegling mycket bra.
En tidning utan reklam är en omöjlighet.
En tidning utan reklam är en omöjlighet.
På Kryss kvalitet har växlat med dess chefredaktörer. Erling Matz är in-
gen dålig skribent och tidskriften befinner sig inte på bottennivå, vilken
inträffade under B.O. Björlesjö en gång i tiden - brrr, den mannen kun-
de ju inte få ur sig en grammatisk mening.
Tidningen förlorade dock i vitalitet efter A. Johanssons frånfälle. Det är
kanske inte så konstigt när en familj står för större delen av innehållet:
att månad efter månad komma upp med nya ideér kan inte vara lätt.
Personligen börjar (underdrift) jag tröttna på den flerdecennielånga
följetongen om Bjelke/Shapiro fastfrusna i polartrakterna.
Sin storhetstid hade PX&TR under S.G. Skoot. Men det är ju länge sedan
nu.
Hur vi kom in på detta ifrån Yanmarmotorn begrep jag aldrig.
Rudi
gen dålig skribent och tidskriften befinner sig inte på bottennivå, vilken
inträffade under B.O. Björlesjö en gång i tiden - brrr, den mannen kun-
de ju inte få ur sig en grammatisk mening.
Tidningen förlorade dock i vitalitet efter A. Johanssons frånfälle. Det är
kanske inte så konstigt när en familj står för större delen av innehållet:
att månad efter månad komma upp med nya ideér kan inte vara lätt.
Personligen börjar (underdrift) jag tröttna på den flerdecennielånga
följetongen om Bjelke/Shapiro fastfrusna i polartrakterna.
Sin storhetstid hade PX&TR under S.G. Skoot. Men det är ju länge sedan
nu.
Hur vi kom in på detta ifrån Yanmarmotorn begrep jag aldrig.
Rudi
Rudi, outgrundliga äro häcklandets vägar.
PK är ingen kommersiell tidning (som t ex Båtnytt, Vi Båtägare, Praktiskt båtägande och Segling) utan en klubbtidning, med ett angivet tema och en programförklaring som grund. Huruvida PK lyckas med detta uppdrag och verkligen speglar Kryssarklubbens själ kan man fråga sig. Att ge ett svar på den frågan är naturligtvis fritt för alla läsare.
Men det verkliga övertrampet är Antarktisreportaget. Här åker Carina Lernhagen Matz på en promotionresa (och ingen vet om inte Erling fick åka med, också) och sedan, som av en händelse, är PK kommersiellt ombud för samma researrangör, redan i SAMMA NUMMER. I en \"riktig tidning\" med journalistisk integritet hade detta varit helt otänkbart. Gör man så faller all kritisk granskning samman.
Här sluts cirkeln till Seawolfs inlägg där han knöt an till brist på kritisk granskning med ansats i Yanmarinformationen. Jag håller gärna med om att det kunde varit meningsfullt för många SXK-medlemmar om informationen hade presenterats i landets största \"seglartidning\". Det hade man dessutom lätt kunnat göra utan att stöta sig med Yanmar.
PK är ingen kommersiell tidning (som t ex Båtnytt, Vi Båtägare, Praktiskt båtägande och Segling) utan en klubbtidning, med ett angivet tema och en programförklaring som grund. Huruvida PK lyckas med detta uppdrag och verkligen speglar Kryssarklubbens själ kan man fråga sig. Att ge ett svar på den frågan är naturligtvis fritt för alla läsare.
Men det verkliga övertrampet är Antarktisreportaget. Här åker Carina Lernhagen Matz på en promotionresa (och ingen vet om inte Erling fick åka med, också) och sedan, som av en händelse, är PK kommersiellt ombud för samma researrangör, redan i SAMMA NUMMER. I en \"riktig tidning\" med journalistisk integritet hade detta varit helt otänkbart. Gör man så faller all kritisk granskning samman.
Här sluts cirkeln till Seawolfs inlägg där han knöt an till brist på kritisk granskning med ansats i Yanmarinformationen. Jag håller gärna med om att det kunde varit meningsfullt för många SXK-medlemmar om informationen hade presenterats i landets största \"seglartidning\". Det hade man dessutom lätt kunnat göra utan att stöta sig med Yanmar.