birdie 24, dominant 78, comfort 26

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tor 23 feb 2006, 17:02

staffan33 skrev: Jo om jag skall titta efter vanliga fel på Dominant 78 vart skall jag då syna båten extra noga.
Drabant 24 är vanlig i Danmark och du som bor i närheten kanske har någon uppfattning om denna som ett alternativ till Dominanten ?
Min erfarenhet av Dominant 95 (har haft en i ett par år) och Dominant 78:an (har kappseglat mot dem och inspekterat nära nog 10 stycken) är att de ofta är illa skötta samt fuktiga i skrovoch däck (balsa distans= inte bra med fukt). Så förutom allt det vanliga med inpektion av kölinfästning, röstjärn e.t.c ..m.m hade jag rekommenderat en fuktmätning innan köp.

/Dan

Användarvisningsbild
tp
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 18:09
Kontakt:

Inlägg av tp » tor 23 feb 2006, 22:46

Av dessa båtar har jag bara seglat Comfort 26, ägde en i sju år.

Mycket skön sittbrunn med lagom vinklade och skönt rundade sargar. Under däck fanns plats för mej att sitta rak, är 191 cm i strumplästen.
Men: En C-26:a köper man för seglingsegenskaperna. En skönt balanserad båt som med fjäderlätta rörelser i rorkulten talar om för dej vad hon vill. I händerna på en kompetent seglare och med bra segel är det dessutom en ruskigt snabb båt, så länge vi inte snackar stampig kryss då C-26 lätt vill stanna upp.

Värt att kolla upp är röstjärnslådorna och genomföringen för förstagsinfästningen. Försök dessutom hitta ett exemplar med den senare däcksutformningen som har fungerande självläns, stuv i babords sittbrunnsbänk och skjuvlucka till ruffnedgången.

Bevis

Upp till bevis

Inlägg av Bevis » lör 25 feb 2006, 17:36

Är det någon som har bevis på hur snabb Comfort 26an är
Hörde att det var en i Värmland som var snabb på 70 talet är det era referenser?
:oops:

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Upp till bevis

Inlägg av MiniMe » lör 25 feb 2006, 18:27

Bevis skrev:Är det någon som har bevis på hur snabb Comfort 26an är
Hörde att det var en i Värmland som var snabb på 70 talet är det era referenser?
:oops:
Jag är inte så facinerad av C26 här i västra Mälaren. Kan beror på att de som var med på seglingarna seglades inte så bra eller båtarna kanske inte var optimala. Det fanns dock ibland en Dominant Race med och den gick mycket bra.

Personligen tyckker jag att C26 har ett för klent akterskepp och sätten sig på häcken på undanvind.

ErikG

Snabba C26or

Inlägg av ErikG » sön 26 feb 2006, 16:17

Visst är det nog så att Dominanten är snabbare än C26an. Det SKALL den ju vara, väger ca 500kg mindre och är en tydligt modernare konstruktion.
Men du får ingen vettig inredning i Dominant Race.

Det finns nu bara en handfull C26 som kappseglas \"på riktigt\" de flesta av oss satsar inte tillräckligt med tid eller pengar i våra båtar för att bevisa vad hon går för. Det finns några snabba lådor i Arvika och en rysligt snabb en på Gålö (sthlm).

Att värmlandsbåtarna var snabba förr berodde nog mest på att där har man haft möjlighet at segla entyp. Comfort 26 är en idag den klart största båttypen på kappseglingarna i Arvika C26ans födelsestad. Vi andra har ju ofta svårt att hita liknande båtar att tampas med. Hbåt ligger ju ganska nära i både Lys och i många egenskaper.

Bevis

Inlägg av Bevis » sön 26 feb 2006, 21:21

Var finns bevisen.
Upp med resultatlistor.



Gäst

Inlägg av Gäst » mån 27 feb 2006, 09:17


Skriv svar