gelcoat, topcoat stor förvirring...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
K.

gelcoat, topcoat stor förvirring...

Inlägg av K. » ons 15 feb 2006, 11:31

jaha, nybörjare som jag är, har ett par fula skrapor på friborden, har läst lite på div forum ang gelcoat, vad jag inte blir klok på är vad man ska använda, några pratar om gelcoat andra topcoat, vad skiljer dessa?, samma sak annat namn? köpte en burk från en watski butik med gelcoat rätt \"färg\", ska det blandas i nåt annat i den för att det ska bli rätt? har aldrig hobbyplastat så detta är nytt för mig, förfaringssätt? slipa ur repan, i med gelcoatspackel, 400/800/1200/abralon/autosol, vad är lagom intervall med papper?

Mvh

K.

Hans H

parafin

Inlägg av Hans H » ons 15 feb 2006, 12:31

Topcoat är gelcoat som man förutom härdare även blandat i lite parafin i - detta för att topcoaten (gelcoaten) skall torka/härda.
För att gelcoat (+ härdare) skall torka måste man applicera den i en form och sedan lägga polyester (och glasfiber) uppe på den. Om man försöker använda gelcoat för att laga en repa eller för att \"måla\" i tex ett stuvfack så kommer den inte att torka utan ytan är fortsatt klibbig = INTE BRA....
Tyvärr så säljs ofta topcoat under namnet gelcoat vilket skapat en hel del huvudbry.

K.

Inlägg av K. » ons 15 feb 2006, 13:13

OK, Hans H, den burk jag köpte hade en härdare med, så jag antar att det ska räcka med det då. Blev lite osäker på om topcoat var typ vad klarlack är för metalliclack. OK, lite visare nu,

mvh

K.

Användarvisningsbild
paulandre
Silvermedlem

Inlägg av paulandre » ons 15 feb 2006, 16:28

Både gelcoat og topcoat trenger herder, men topcoat er tilsatt en vaxløsning (vax løst i styren), fordi Gelcoat ikke herder mot luft. Vaxen bildar en film som gjør at gelcoaten herder, fordi det ikke kommer luft til.

Hvis det er gelcoat-sparkel du har kjøpt er alt ok, men hvis det er ren gelcoat fra f.eks Norpol, trenger du mest sannsynlig vax hvis den skal fungere som topcoat.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » ons 15 feb 2006, 16:52

Man kan lägga ett lager vanlig tejp ovanpå, ifall man har lagt gelcoat i en mindre spricka. Då bildar tejpen den nödvändiga huden så att det torkar/härdar ordentligt, även utan vax.

//HQ

Skriv svar