Måla foldingpropellern?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bjornlepik
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 14 dec 2005, 10:28
Ort: Göteborg

Måla foldingpropellern?

Inlägg av bjornlepik » tor 26 jan 2006, 16:50

Jag är ny när det gäller foldingpropellrar, och har en i mässing eller brons? till min Fenix. Skall man måla propellern med någon typ utav bottenfärg? Idag är den helt obehandlad. Båten skall gå på Västkusten.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 26 jan 2006, 21:36

Ja, använd helst s.k. drevfärg om du har S-drev. Annars växer det. Om du har en propeller med ryckdämpare mellan innernavet och ytternavet (alltså elektriskt isolerat) kan du ha kopparbaserad bottenfärg på propellern. Om din propeller inte har denna ryckutjämnare (av typ hårdgummi mm.) på ett S-drev med zinkanod så kommer zinkanoden att förbrukas för fort, och den hindrar kopparjoner från propellern och/eller från bottenfärgen att lossna och skämma bort havstulpanerna, så det växer fenomenalt. Plus att zinkanoden inte orkar ge det avsedda skyddet för aluminiumdrevet.

www.batteknik.se

Användarvisningsbild
NO-TOOL
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 22 dec 2005, 10:08
Ort: Son, Oslofjorden
Kontakt:

Re: Måla foldingpropellern?

Inlägg av NO-TOOL » fre 27 jan 2006, 11:09

bjornlepik skrev:Jag är ny när det gäller foldingpropellrar, och har en i mässing eller brons? till min Fenix. Skall man måla propellern med någon typ utav bottenfärg? Idag är den helt obehandlad. Båten skall gå på Västkusten.

Jag har båten vid innseglingen til Oslofjorden och jag har aldrig målat propellen. Det ser jag heller inte speciellt många som gör. Bästa och enklaste sättet att hålla den ren är att först vattenslipa och så polera med Autosol. Därefter har jag lagt på ett väldigt tunt lag med syrafritt vaselin. Så tunt som möjligt. Vaselinet sitter kvar väldigt länge. Om det i sig själv har någon stor effekt för att hindra beväxtning har jag ingen dokumentation på. Men dte fungerar.

TOOL
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 21:13
Ort: Uddevalla

Inlägg av TOOL » sön 29 jan 2006, 18:20

Det var ett bra tips NO-TOOL. Skall försöka med det.

TOOL

bjornlepik
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 14 dec 2005, 10:28
Ort: Göteborg

Inlägg av bjornlepik » sön 29 jan 2006, 18:44

Tackar för svaren! Blir nog polering. Har redan polerat den en del, så då har jag inte så mycket jobb kvar.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » sön 29 jan 2006, 20:19

Hej

Jag är jätteledsen att behöva säga det, det fungerar inte,

Har provat, utan resultat, det var många som sa samma sak.
Gemensamma nämnaren för dessa var att ingen hade någon offeranod.
Det är det som gäller tills vidare.
Calle

Se gla ut

Skriv svar