Offshoreställ

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Saskia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 17:05

Offshoreställ

Inlägg av Saskia » fre 13 jan 2006, 18:50

Jag funderar på att köpa ett sjöställ från Sail Performance som lovar mycket, men är misstänkt billigt.
Några erfarenheter?

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Japp:)

Inlägg av Robin » fre 13 jan 2006, 22:06

Jag köpte mig ett sådant nu i våras, och jag måste säga att jag är helt nöjd. Klart, om man jämför det med ett Gore tex ställ för 10 000 elelr så, ja klart att det vore bättre, men tveksamt okm det vore värt pengarna.

En kompis har ett Musto ställ, Inshore har jag för mig att det var, och den enda skillnaden mellan mitt Sail Performance och hans Musto är att min jacka är betydligt bättre, visst, den är bökigare, emn definitivt bättre i hårt väder(längre) plus att min har 6 fickor, istället för Mustos 2. Sen är de enda andra skillnaderma färgshemat, och sömmarna på knäförstärkningar som är något snyggare på Mustos byxor. Jo, såklart, på Musot sället så står det Musto över allt på insidan fodret.
Skulle nästan sätta pengar på att de är sydda på samma fabrik, det är samma material:)

Som jag ser det så får man så gott som bara ett märke när man köper de dyra märkeskläderna, tror knappast att man får ett ritkigt mervärde. Och även om de skulle hålla ett år längre elller så, vad spelar det för roll? De kostar tre fyra gånger mer... och så mycket bättre är de helt enkelt inte...

Jag korsade Nordsjön i mitt Sailperformance ställ i storm i sommras, och jag var helt torr ända tills jag råkade få en våg längs benet,(låg med benet förut när en våg sköljde in över däck) då ´tog det sig en en del vatten melln stöveln och benet..:)

nej, ja tycker du kan köpa ett Sailperformance ställ utan att oraoa dig nämvärt för att bli besviken:)


//Robin

Saskia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 17:05

Inlägg av Saskia » lör 14 jan 2006, 09:56

Tack Robin för ditt svar.

Torben

desålätt
Guldmedlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 14 dec 2005, 11:02
Ort: Malmö

desålätt att köpa fel...

Inlägg av desålätt » mån 16 jan 2006, 14:39

Jag skall inte säga köp det stället eller det stället...

Några tips på vägen:
Kolla sömmarna. Tejpade? Svetsade?
Kraghöjd?
Stormklaff?
Dubbla vindlås över dragkedjan?
Napoleon fickor?
Ärmlängd?
Längd på jackan?
Höjd på byxorna?
Justering av byxslut?
Neopren muddar i ärmslut?
Fleecefoder i fickor?
Fäste för säkerhetssele?
Fäste för flytväst?

Några tips bara... Lycka till med köpet!

Berätta vad det blev...
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Inlägg av Ingemar » mån 16 jan 2006, 20:46

är det någon som har erfarenhet av West Coast
Tycker att dom ser bra ut och har ett bra pris

desålätt
Guldmedlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 14 dec 2005, 11:02
Ort: Malmö

Inlägg av desålätt » mån 16 jan 2006, 20:59

Ingemar skrev:är det någon som har erfarenhet av West Coast
Tycker att dom ser bra ut och har ett bra pris
Nej!

Jag valde ett Gill Key West.
Slagkraftigt pris ift kvalitet, tyg, funktion, osv...
För mig ett utmärkt ställ... Andra seglare andra ställ!!!
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 18 jan 2006, 21:39

Hoi

Jag har ett West Cost ställ. Har för mig att det var ett costal. Valde mellan deras billigaste till dyraste. Efter att ha tittat på många av de punkter som har nämnts tidigare valde jag ett i mellanklassen, costal. Detta ansåg jag hade flest praktiska saker och minst lull. T.ex kolla så att fleceen täcker hela dragkjedan i halsen. Kommer att skava rejält annars när hakan blir blöt.

/Johan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » fre 20 jan 2006, 10:57

Det låter jättebra, priset i alla fall.
Jag håller med Robin om att funktionen är viktigast men vill bara påpeka ett par saker.
Jag är lite restriktiv till att betala för nåt jag inte sett till en hemsida utan företagsadress och endast en mobiltelefon som de hänvisar till, är det seriöst?
Sedan är det lätt att lova vattentätt för def säger 1,5m vattenpelare (duggregn), de skriver 10 på sin hemsida men om du jämför med Gore-Tex har de 20 tror jag och Ocean Gore-Tex har ca 80m vattenpelare om jag inte minns fel.
Jag säger inte att det är dåligt men jag skulle inte beställa av en firma med en sån dålig hemsida.
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Gäst

Not a chance

Inlägg av Gäst » ons 25 jan 2006, 17:24

Saskia skrev:Tack Robin för ditt svar.
If you believe it, you should go check couple of things about yourself.

Robban

offshoreställ

Inlägg av Robban » mån 30 jan 2006, 17:08

Hej!
Köpte Gill keywest på mässan nu i höstas för halva priset. Alltså ca 2200 kr. Provade massor av ställ både dyrare o billigare men tyckte det här var ett klipp. Skulle aldrig köpa ett på postorder utan att testa det först. Kvaliten kan nog vara god men det ska ju passa i formen också.

Robban

offshoreställ

Inlägg av Robban » mån 30 jan 2006, 17:08

Hej!
Köpte Gill keywest på mässan nu i höstas för halva priset. Alltså ca 2200 kr. Provade massor av ställ både dyrare o billigare men tyckte det här var ett klipp. Skulle aldrig köpa ett på postorder utan att testa det först. Kvaliten kan nog vara god men det ska ju passa i formen också.

Skriv svar