Plasta igen bordgenomföring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Amigo

Plasta igen bordgenomföring

Inlägg av Amigo » ons 24 mar 2004, 23:21

Jag har en gammal bordgenomföring i min amigo 23:a som har använts till att pumpa upp sjövatten till pentryt. Jag tycker dock inte att jag har behov av detta och ska ta bort pumpen. Därför undrar jag hur man ska gå tillväga för att plasta igen hålet efter genomföringen på ett bra sätt. Ska man fasa av kanterna och plasta upp laminatet på nytt, eller? Ska man avsluta med en extraförstärkning på insidan? Vilket material ska man jobba med epoxy, eller polyester? Epoxy anses ju vara bäst med avseende på vidhäftning och vattentålighet.

Allan

genomföring

Inlägg av Allan » ons 24 mar 2004, 23:21

Varför inte lämna kvar ventilen och sätta på en plugg, någon anna kanske vill återuppta hålet?
känns inte säkert med \"plast-plugg\"
Så köp en riktig bordsgenomföring och plugg/dyvika till denna. kostar inte mycket och är säkert.!

/Allan

Gunnar S

Plasta!

Inlägg av Gunnar S » ons 24 mar 2004, 23:22

Att sätta in en 'plugg' leder bara till problem på sikt, med risk för korossion.

Båten är byggd i polyester, kör med det! Billigare än epoxy, vidhäftningen är inget problem om ytan är ren och uppruggad, och enklare att jobba med och mindre temperaturkänsligt.

Slipa upp laminatet kilformat på insidan med en vinkelslip och till en radie på 20-30 cm. Börja med en liten mattbit som är litet större än hålet, plasta fast den. Ta ev. litet packtejp på utsidan som mothåll. Fortsätt sedan med gradvis större bitar tills du byggt upp till minst orginallaminates tjocklek. En liten 'bula' gör inget på insidan.

På utsidan slipar du också upp laminatet men inte fullt så mycket. Blanda till en klutt glasfiberspackel och plasta fast en bit matta över hålet med den ohärdade spackelklutten så att du inte får en luftinneslutning, fortsätt sedan som vanligt med gradvis större mattbitar tills du är uppe i höjd med omgivande skrov. Slipa, spackla med glasfiberspackel, slipa...

Måla över med epoxyfärg (för vattentäthetens skull) och bottenmåla....

Exakt så här gjorde jag med 12 (!) gamla genomföringshål på min båt för två år sedan.

Har du aldrig plastat, köp en bok i ämnet så du får detaljerade anvisningar kring temperaturer etc.

Skriv svar