Hur är Ohlson 22 i dag ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
conado
Trogen medlem

Hur är Ohlson 22 i dag ?

Inlägg av conado » tor 29 dec 2005, 18:30

Tack för synpunkter jag fått betr. O 22 - skulle gärna vilja haft flera, men tyvärr har flera av insändarna förlorat sig i seglingsteorier om andra båtar...
Hälsningar, Conado

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 29 dec 2005, 18:44

Hej

Förstår vad du menar.
Själv har jag lite nostalgitrippar om 5o5 som jag tyckte var en av de roligaste båtar att segla, men motoriken idag skulle aldrig göra det rättvist.
Du seglade O22an på mitten av 70 talet, då var det en båt på ropet, men tiden står inte still därför får du dessa svar ifrån forumet. Det är 30 år sedan.
Om det ska vara någon upplevelse för dig idag utan att bli besviken bör du titta på segelmakarna från Gransegel som hottade upp sin O22a.
Gick själv och drägglade för 35 år sedan efter en O22. Men idag...... :o
Calle

Se gla ut

Cthulu
Guldmedlem

Inlägg av Cthulu » tor 29 dec 2005, 18:45

En ungdomskompis till mig har haft en O-22 nu i ungefär 10 år och han är ute lite då och då med fru och 2 barn. Visst blir det lite trångt men det funkar om man ser till storleken som är som den är och vad för pengar man betalar för saken. Man får sätta saker i sitt rätta perspektiv och försöka förtränga vad fuktskräcken har gjort med psyket hos såna som ravagen.. Köp en och segla och var glad, fördelen med en sån båt är att om den nu skulle råka bli liggande nåt år eller månad så spelar det ingen roll sett till vad man betalar för upplevelsen. Tänker du dock segla mycket bör du väl försöka hitta nån med skapliga segel då det ju med hästlängder är dyrast att åtgärda på en segelbåt med utombordare.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 29 dec 2005, 19:01

Här kommer ett fuktansvärt bra tips på en Ohlson 22:a till salu.

http://www.blocket.se/vi/6936696.htm?ca=23_3_s

må väl /Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 29 dec 2005, 19:23

Dan

En sådan båt är värd 15-20 med brukssegel.
Med nya segel kanske 30.
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 29 dec 2005, 19:43

Calle C skrev:Dan

En sådan båt är värd 15-20 med brukssegel.
Med nya segel kanske 30.
Jag har bara hittat de uppmot och över de 30 000 om de verkar ok i skick. Såg en för 23 men den var riktigt sunkig.

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 29 dec 2005, 21:34

Hej

Tittade på en förra året.
De begärde 25-30.
I höstas annonserade dom igen då för 15, annonsen fanns flera veckor.
Calle

Se gla ut

Husse

Små kul

Inlägg av Husse » tor 08 jun 2006, 20:46

Den är trång, plastig och ful. Men som en annan sa den kostar liksom inget.
Man kan utan ångest och dåligt samvete låta den ligga vid bryggan och åka utomlands eller fira semestern hos släkten.

Men den största tillfredställelsen är ändå att i 3-4 s/m glida förbi 30 fotare på mysingen och se hur folk med panik i blicken febrilt börjar dra i alla skot. :P

Henrik Arnstad

Köpte en Ohlson 22 i vintras

Inlägg av Henrik Arnstad » fre 04 aug 2006, 11:43

Jag köpte en Ohlson 22 i vintras efter att ha inventerat marknaden för klassen. Fick intrycket att O22 var bästa köp och det intrycket har förstärkts under sommaren.

- Den seglar fint som fasen, är riktigt vass. I vissa vindar verkar den segla förbi betydligt modernare och större båtar.

- Vår familj på tre personer fick utmärkt plats och njöt i fulla drag i tre veckor under sommaren. Aldrig någonsin kändes båten trång.

- Båten är väldigt snygg och fräsch, tycker jag. Inredningen är 70-tals-kool och dessutom mysig. Stuvutrymmena är enorma. De verkar aldrig ta slut.

Kolla gärna in vår semesterfilm om båten för lite najs feeling:
http://www.webbsidor.com/film/

Lisa

Ohlson 22

Inlägg av Lisa » ons 09 aug 2006, 09:39

Hej,

Jag köpte en Ohlson 22 förra sommaren, perfekt förstabåt om man som jag inte var så seglingsvan. Hon svara direkt- lite jollekänsla. Vår båt har träinredning i sig vilket gör den mysig.... Nu ska vi sälja henne för köp av en större båt, då vi känner att det är segla vi vill göra. Ohlson är rymlig för att vara en liten båt och hon har bra stuvutrymmen. När vi köpte vår båt hade hon nya segel och rullfock! :D

// Lisa :lol:

Skriv svar