Hur är Ohlson 22 i dag ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
conado
Trogen medlem

Hur är Ohlson 22 i dag ?

Inlägg av conado » tis 27 dec 2005, 23:00

Hade en ny O 22 från 1973 till -75.
Av olika skäl tänker jag mig tillbaka till den båten. Frågan är bara hur den fungerar idag med tanke på ålderns ounvikliga skröplighet.
Vill gärna komma i kontakt med några som berätta om detta. Seglingsegenskaperna känner jag ganska väl till.
Hoppas på seriösa svar.
Conado

Ravage
Diamantmedlem

Re: Hur är Ohlson 22 i dag ?

Inlägg av Ravage » tis 27 dec 2005, 23:18

conado skrev:Hade en ny O 22 från 1973 till -75.
Av olika skäl tänker jag mig tillbaka till den båten. Frågan är bara hur den fungerar idag med tanke på ålderns ounvikliga skröplighet.
Vill gärna komma i kontakt med några som berätta om detta. Seglingsegenskaperna känner jag ganska väl till.
Hoppas på seriösa svar.
Conado
Har ingen ingående kunskap gällande Ohlsson 22:an som modell men har haft många båtar byggda på 60 och 70 talet. Du behöver absolut inte oroa dig för att plasten skulle nått en kritisk gräns, dessa båtar byggdes med stora marginaler. Det gäller bara att hitta ett bra exemplar som är väl omhändertaget. Dynor, segel, löpande och stående rigg, beslag, segel samt utombordare är saker som åldras fortare än själva skrovet. Allt detta är en prisfråga.

Kolla speciellt följande saker:

fukt i skrovet samt rodret
sprickor akter om kölen eller i kölinfästningen
skador på masten ( speciellt vid spridare eller kickinfästning )
skador på roderinfästningen eller skeddan
Andra strukturellt farliga skador

Skönhetsfel får man räkna med när man köper båtar i 30 års åldern. Ohlsson 22:an är en båt man hört mycket gott om.

mvh / Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 28 dec 2005, 00:03

Hej

Letade efter en sådan till mina barn för ett par år sedan.
Blev djupt besviken på skicket på de flesta.
Oftast var hela inredningen mogen för påskbrasan, gelcoaten var bedrövlig, listerna mellan skrov o däck är bara till att byta.
Fick en känsla av gammal romantik när jag tittade, men unga brudar är alltid vackrare men kostar mer..... :lol:

Däremot läste jag om en segelmakare(tror jag) som hottade upp en gammal O22 till en riktig racer(finns att läsa om på nätet), den blev både snabb och fräck, men mycket jobb o pengar.

O22an tillhör en svunnen tid, inte tal om annat.
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 28 dec 2005, 11:23

Här finns infon om den upphottade Ohlsson 22:an.

http://members.chello.se/lyman/ohlson22.pdf

/Dan
När f-n går starten ?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 29 dec 2005, 07:25

Ravage skrev:Här finns infon om den upphottade Ohlsson 22:an.

http://members.chello.se/lyman/ohlson22.pdf

/Dan
Tänkte du göra samma sak med Trissen?

Jag tror nog att det lönar sig på många äldre båtar att hotta upp de. Expresserna har t.ex. under årens lopp utvecklas. med de gammla "dagseglare" eller " familjelådor skedde det enligt min uppfattning inte. Därav finns det säkerligen potential i många av desa båtar Men en riktig racer som t.ex. Banner 23 eller B&R 23 blir de inte...

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 29 dec 2005, 10:03

MiniMe skrev: Tänkte du göra samma sak med Trissen?

Jag tror nog att det lönar sig på många äldre båtar att hotta upp de. Expresserna har t.ex. under årens lopp utvecklas. med de gammla "dagseglare" eller " familjelådor skedde det enligt min uppfattning inte. Därav finns det säkerligen potential i många av desa båtar Men en riktig racer som t.ex. Banner 23 eller B&R 23 blir de inte...
MiniMe,

De som hottade upp Ohlson 22:an gjorde ett omfattande jobb och ändrade flera grundparametrar såsom båtvikten samt 30 % större segelyta ( att de bara fick 0,01 ökning i lys är ju underligt :roll: ). De har gjort ett jättefint optimeringsarbete, all heder för det !

Personligen siktar jag istället på att behålla båten som den är utan att ändra några grundparametrar. Behåller som sagt t.o.m focken och därmed standard lystalet. Istället vill jag bara uppnå en ok båt som fungerar och istället lägga så mycket tid det går på vattnet. Båten skall vara ok funktionellt sett men inget finlir utöver det vanliga. Nästa år kanske målet blir att satsa på lysbrev och därmed optimera och modefiera båten. Det är dock inte målet i år.

För mig är strategin, taktiken, trimmet, manövrarna och regelkunskapen det som lockar. Att surfa och plana är jättekul men om det vore en högre prioritet hade jag gått rakt på en Melges 24 ( som jag kommer att köpa om några år ). Att kryssa i 5 knop eller 6,5 knop kan vara skit samma, men får inget tunnelseénde i knappa 13 km/h oavsett vad :lol: . Har dessutom Ravagen om jag tvunget vill uppnå 20 knop på undanvinden.

/Dan
När f-n går starten ?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 29 dec 2005, 12:44

Dan,
jag var egentligen mer inne på att det finns mycket potential i många äldre båtar. Expressen t.ex. har utvecklats mycket under årens lopp. (därav också LYS-höjningar och diskussioner om ytterligare). Jag tro dock en sådan utveckling har inte genomförts på många typiska familjebåtar. Så stora ändringar som de gjorde på Ohlsson22:an behövs kanske inte och man kan hålla sig inom reglernas ram.

Jag önksar dig åtminstone lycka till!

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 29 dec 2005, 12:55

MiniMe skrev:Dan,
jag var egentligen mer inne på att det finns mycket potential i många äldre båtar. Expressen t.ex. har utvecklats mycket under årens lopp. (därav också LYS-höjningar och diskussioner om ytterligare). Jag tro dock en sådan utveckling har inte genomförts på många typiska familjebåtar. Så stora ändringar som de gjorde på Ohlsson22:an behövs kanske inte och man kan hålla sig inom reglernas ram.

Jag önksar dig åtminstone lycka till!
MiniMe,

Då är vi fullständigt överens, håller med dig om att en båt som Expressen nu kommit nästan så långt det är möjligt och att många mindre kända båtar har en stor potential i och med att ingen brytt sig om att segla och utrusta dem på allvar. Tror Triss Norlinen hör till den sista gruppen.

Om det nu skulle gå riktigt bra i Trissen och jag skulle drabbas av hybris behöver jag bara plocka några gubbar från kajen och köra ett race med Ravagen för att komma ner på jorden igen :lol:

Återkommer med besked i frågan...

Tack för lyckönskningen, den lär kanske behövas :wink:

/Dan
När f-n går starten ?

Skriv svar