Maxi 1000 till Hongkong

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Romanum

Maxi 1000 till Hongkong

Inlägg av Romanum » mån 26 dec 2005, 21:24

Jag ska segla med en kompis till Hongkong sommaren 2007. Jag kan segla bra men jag har absolut ingen koll på dagens segelbåtar.

Båten som ska seglas är en Maxi 1000 av 1998 års modell. Är det en båt som klarar kraven? Jag vet att motorn är nyservad, min kompis (äger båten) sköter den som om det vore hans barn.

Så åter igen, frågan är:
Vågar man segla ner en Maxi 1000 till Hongkong? Vi kommer att segla via medelhavet, genom Suezkanalen, via Indien och Singapore.

Kompisen litar jag till 100% på så ta inte med den aspekten.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Maxi 999 \"My Dream\" seglade jorden runt för c:a 6 år sedan

Inlägg av Seawolf » mån 26 dec 2005, 23:00

De skrev en bok om det som jag inte har läst.

http://www.amazon.com/gp/product/095332 ... e&n=283155

Men om jag kommer ihåg rätt gick de runt med masten ner en gång, utan att tappa riggen.

Och jag skulle tro att de kan ha bra råd att komma med. Maxi 999 är i stort sett identisk med Maxi 1000 vad gäller sådant som är av betydelse för en sådan resa.

Robban

långseglatts

Inlägg av Robban » tis 03 jan 2006, 16:36

Största problemet vad jag läst är väl pirater!! Utanför Syrien och runt dessa områden verkar det inte vara någon barnlek precis. Självklart skulle jag följa med om jag hade chansen. Båten är ju absolut inget problem iallafall.

Gäst

Re: långseglatts

Inlägg av Gäst » tis 03 jan 2006, 17:03

Robban skrev:Största problemet vad jag läst är väl pirater!! Utanför Syrien och runt dessa områden
???????

Skriv svar