Vad tror du hade ökat intresset för kappseglingen ?
Jajamänn!
http://www.svensksegling.se/files/{01D8 ... E1027}.pdf
Och så tolkningarna
http://www.svensksegling.se/t2.asp?p=114742
http://www.svensksegling.se/files/{01D8 ... E1027}.pdf
Och så tolkningarna
http://www.svensksegling.se/t2.asp?p=114742
bra övningsprogram, kul!!!tp skrev:Här kan man också titta in för att bekanta sig med reglerna.
http://www.finckh.org/rspiel/indexe.htm
Tolkningar kan vara mycket skrämmande för nybörjare. Men visst intressant för de som känner sig mer mogen. Det kan visserligen även förmedla en känsla om hur mycket man har kvar att lära sig (...och jag seglade i ca. 25 år). Det skulle vara bra med några regelkvällar som vi hade haft som jolleseglare ( 1-2 ggr /veckan under vintermånaderna). Ibland saknar jag det men det finns väl inte så många som är intresserade heller.tp skrev:Jajamänn!
http://www.svensksegling.se/files/{01D8 ... E1027}.pdf
Och så tolkningarna
http://www.svensksegling.se/t2.asp?p=114742
SB/BB är inga problem - det är ju samma regler som när man fritidsseglar. Mina problem börjar när folk börjar skrika 'Plats för märke!', luffa, zoner, två båtlängder, överlapp och andra konstiga rena kappseglingsregler. Jag har försökt läsa in det, men det är liksom lite tråkigt att läsa en regelsamling, så det vill liksom inte fastna i huvudet.Calle C skrev:Misil
Ta vinterkvällarna i anspråk och plugga på regler.
Det är JÄTTEVIKTIGT om du skall kappsegla.
Jag tror aldrig att en SB-båt skulle väja för en BB-båt oavsett flagga.
Alla borde ha skägg
Hej
Börja lite lätt interaktivt, kanske det väcker intresset.
http://www.finckh.org/rspiel/indexe.htm
Börja med easy och jobba dig vidare tills du har alla rätt.
Börja lite lätt interaktivt, kanske det väcker intresset.
http://www.finckh.org/rspiel/indexe.htm
Börja med easy och jobba dig vidare tills du har alla rätt.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Får försöka med det...Calle C skrev:Hej
Börja lite lätt interaktivt, kanske det väcker intresset.
http://www.finckh.org/rspiel/indexe.htm
Börja med easy och jobba dig vidare tills du har alla rätt.
Alla borde ha skägg
Mera regelträning
http://www.ukhalsey.com/RulesQuiz/index.asp
Kan även varmt rekommendera häftet \"Lathund för kappseglare\"
som säljs via seglarförbundets webshop.
Kan även varmt rekommendera häftet \"Lathund för kappseglare\"
som säljs via seglarförbundets webshop.
Jag skulle vilja prova LYST, ett system jag vet används i bla Norrköping där du har ditt vanliga LYS men också ett LYST som ändras beroende på hur bra eller dålig du är. Man kan jämföra med golf och handikapp men man börjar med original LYS och måste alltså först segla för att få ditt LYST ändrat.
Jag tror detta är värt att prova på typ klubbseglingar då de som har dålig båt, dålig utrustning kappseglar mot sig själv och vad de brukar prestera.
Har någon erfarenhet av detta, funkar det bra?
Håkan
Jag tror detta är värt att prova på typ klubbseglingar då de som har dålig båt, dålig utrustning kappseglar mot sig själv och vad de brukar prestera.
Har någon erfarenhet av detta, funkar det bra?
Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Finns det regler för luffning, alltså stjäla vind för framförvarande? Trodde det var ett tillåtet tjuvknep.Misil no87 skrev:SB/BB är inga problem - det är ju samma regler som när man fritidsseglar. Mina problem börjar när folk börjar skrika 'Plats för märke!', luffa, zoner, två båtlängder, överlapp och andra konstiga rena kappseglingsregler. Jag har försökt läsa in det, men det är liksom lite tråkigt att läsa en regelsamling, så det vill liksom inte fastna i huvudet.Calle C skrev:Misil
Ta vinterkvällarna i anspråk och plugga på regler.
Det är JÄTTEVIKTIGT om du skall kappsegla.
Jag tror aldrig att en SB-båt skulle väja för en BB-båt oavsett flagga.
Svante
Luffa är när du tvingar en lovartbåt att lova upp för att lämna plats för en läbåt. De har ändrat reglerna nu så jag tror inte du som läbåt får köra helt fel kurs för att störa lovartsbåten. Jag menar, kan du som läbåt på en läns nå märket måste du gå mot det inom rimliga gränser och får då alltså inte \"köra iväg\" en lovartsbåt långt ut på banan.
Det har varit mycket diskussioner om detta men jag tror detta gäller nu.
Håkan
Det har varit mycket diskussioner om detta men jag tror detta gäller nu.
Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
det är väl där det börja blir krångligt. Generellt kan man dock säga att man måste alltid ge den andra båten möjlighet att kunna hålla undan.Misil no87 skrev:Jag trodde att 'luffa' var att inte bara stjäla vinden utan även tvinga läbåten på ofördelaktig kurs..?Anonymous skrev: Finns det regler för luffning, alltså stjäla vind för framförvarande? Trodde det var ett tillåtet tjuvknep.
Svante
Kan någon hjälpa till lite här?
sedan kan vi börja med utanför två-båtslängd-området (till märke men ej startmärke och hinder) och på samma bog gäller följande.
Om man överlappa inom ett avstånd av två båtlängder får man ej luffa högre än tillbörlig kurs, dvs. den kursen som man skulle ta utan den andra båten i närheten.
Om man t.ex. gippar utan att bryta överlapp och gippar tillbaka så få man sedan luffa högre (upp till vindögat).
Om man seglar ifrån båten i sidled mer än två båtlängder får man också luffa upp igen.