Spaltutrymme Finngulf vs Dufour.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Nefertiti
Guldmedlem

Luffe

Inlägg av Nefertiti » ons 14 dec 2005, 19:08

Seiler fort...og møbel innvendig...
Hvor mange banker må man rane for å få råd til en 4004?

Det er en Luffe 43 her i Stavanger...virkelig et smykke...

Oa
Trogen medlem

Funngulf

Inlägg av Oa » ons 14 dec 2005, 21:46

Finngulf har gjort en nysatsning i Sverige. De såldes förut via Albin Hallen i Södertälje och nu är det en egagerad kille på Lidingö som har den svenska agenturen. Jag provseglade 33:an i höstas och den var otroligt häftig att segla. :lol:
Det ex som visats upp på mässan är köpt via Finngulf i Finland. de mindre modellerna (28 och 33) byggs i Estland. Hade jag pengarna skulle jag inte tveka mellan den och de andra i den storleks och prisklassen, den är klart välbyggd och bra presterande (estimerat Lys 1,24!) och mycket väldisponerad. Jag tror att vi kommer få se och läsa mer om Finngulf framöver. :D Förhoppningsvis är det kvalitetsbåtar som det kommer att skrivas mest om i längden (med det inte sagt att inte några av de andra tidigare nämnda är av ok kvalitet).

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 14 dec 2005, 22:21

Ravage skrev:
Steen skrev: Dan, se på nya Luffe 4004, knappast ståhöjd for dig, men vilken underbar båt.
Fy tusan va dejlig den är ! Det enda jag hade ändrat på är rutorna ( vindue/ventilerna ), de har lite comfortina stuk vilket är synd på en sådan vacker båt !

Är det din nästa båt ?

/Dan
En i min hamn har köpt en 4004 med rorkult (solgt 4 styk 4004 i år) pris 2 mio dkk med liten extrautstyr :roll: och jo Dan, den ville jag gärna köpe for min näste lottovinst :lol: .
Nu är de så, att jag är formand for min hamn (inte segelklubban som är en forening - hamnen är en "affärr" med proff bestyrelse ) och jag skall derfor besigtiga alle interessante båter i hamnen - tycker jag :D och oj oj, den Luffe 4004 är fin fin fin......
Steen
Danmark

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 15 dec 2005, 13:55

Finngulf är ju ett kvalitetsvarv, men priserna är tyvärr därefter.Om någon är på allvar är intresserad, går det bra att kontakta ledningen = Stig Nordblad eller Anders Kurtén i Finland. Dom är båda svensktalande. (Inom parentes sagt: VARIFRÅN kommer detta att LYS står för Lidingö etc? Hade i början själv den villfarelsen.)

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 15 dec 2005, 14:36

eriksbo1 skrev: (Inom parentes sagt: VARIFRÅN kommer detta att LYS står för Lidingö etc? Hade i början själv den villfarelsen.)
Käre eriksbo1. Dette är inte en villfarelse, men den pura sannheten.

LYS ble utviklet i Sverige i 50'arna av Lars-Oluf Norlin. Innom dom förste åren lå der kunn en kappsegling till grund for den statistiska beräkning - Lindingö Runt, herav namnet Lindingö Yard Stick = LYS.
Sedan komm så Danmark och Noge med och det ble till Leading Yard Stick.
Likanda systemer finns i hela verden, t ex i USA = PHRF, i Great Brittain = PYS, i Frankriga = Handicap Nationale, i Tyskland = Yardstick Zahlen, i Holland = Texel Yardstick.
Allt sammen på grund av en svenskar :wink:
Steen
Danmark

Oa
Trogen medlem

Inlägg av Oa » tor 15 dec 2005, 20:37

Såg just att de \"testar\" Fingull 33 i nästa Båt Nytt.

viggo

Inlägg av viggo » lör 17 dec 2005, 11:36

Hva med denne?
http://www.sydostmarin.se/sf35.bild.htm

I følge reklamen kombinerer den volumet til en charterbåt med seilegenskapene til en racingbåt. Teakinredningen ser bra ut. Men linjene er vel ikke verdens vakreste..

Viggo

eriksbo

Inlägg av eriksbo » mån 19 dec 2005, 10:48

Steen skrev:
eriksbo1 skrev: (Inom parentes sagt: VARIFRÅN kommer detta att LYS står för Lidingö etc? Hade i början själv den villfarelsen.)
Käre eriksbo1. Dette är inte en villfarelse, men den pura sannheten.

LYS ble utviklet i Sverige i 50'arna av Lars-Oluf Norlin. Innom dom förste åren lå der kunn en kappsegling till grund for den statistiska beräkning - Lindingö Runt, herav namnet Lindingö Yard Stick = LYS.
Sedan komm så Danmark och Noge med och det ble till Leading Yard Stick.
Likanda systemer finns i hela verden, t ex i USA = PHRF, i Great Brittain = PYS, i Frankriga = Handicap Nationale, i Tyskland = Yardstick Zahlen, i Holland = Texel Yardstick.
Allt sammen på grund av en svenskar :wink:

Tack för uppgifterna Steen! Trodde att jag dummat mig i en diskussion en gång för länge sedan, då jag på basen av ett dunkelt minne påstod att LYS stod för Lidingö osv, men blev korrigerad och upplyst om att det heter Leading osv. Antog att jag mindes fel el missförstått, men så var det alltså inte - denhär gången.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 04 okt 2006, 20:31

Har tävlingsseglat en hel del med FG33 i sommar och kan konstatera att den seglar mycket väl för sin storlek. Vår båt hade ett GPH på 658(lite kortare mastlik än normal FG33) och vi seglade i början av säsongen med Lys 1.25 och i slutet med 1.24. Med 1.24 har vi varit inom dom 10 bästa i Helsingfors veckoseglingar med upp till 60 båtar(en hel del erfarna besättningar). Bästa placeringen en 3:e plats i ca 9m/s vind med G3 och lätt besättning(vi kom bl.a. i mål före 2 X-35:or och x-362:or).
I IMS seglingar har det väl gått halvbra men mot slutet av säsongen stämde vår båtfart bra med gph 658 då vi jämför med t.ex. x332 eller x362(vilka torde segla väl upp till sitt IMS mätetal).

Båten är definitivt välbyggd vilket märks då man seglar i hårdare väder och inga störande extraljud hörs och båten bara tycks gå bättre jmf med andra.

Rattstyrningen är dock lite av ondo och lite okänslig, en större ratt än original vore också bra. Balansen är däremot perfekt och med aktivt trimmande av storen kommer farten att hållas hög hela tiden. Rodret klarar mycket lutning före det tappar greppet även om båten förstås broachar lättare än äldre och djupare båttyper.

Ifall man vill ha en större FG är åtminstone 41:an också mycket välseglande, Helsinki-Tallinn Race(Lys 1) vanns i år av FG41:an(Lys 1.36) ToGo med 25 minuter till nästa båt varefter båtarna låg mycket tätt.

Fg 28:an Vindungen har också klarat sig bra enligt GPH i Finland.

Aclei
Silvermedlem

Inlägg av Aclei » tor 05 okt 2006, 16:35

Vad gäller skrivna rader på svenska om Finngulf 33 så finns det en hel del rader i Segling nr 3 2006.
Aclei

Användarvisningsbild
arnold_s
Silvermedlem

Inlägg av arnold_s » tor 05 okt 2006, 18:39

Och tyvärr långa leveranstider...

När jag talade med Lars på Sjöman Yachting AB under Öppna Varv på Orust så gick det inte att få en båt levererad förrän i slutet av säsongen 2007...

Dessutom blev den något dyrare än den båt jag beställt nu (när man plockat på alla \"nödvändigheter\") och som levereras till våren. Också en välbyggd, välseglande madame men av tysk härkomst!
Arnold S

Ernst
Guldmedlem

Inlägg av Ernst » tor 05 okt 2006, 20:08

Angående LYS
I På Kryss & Till Rors nr 2/1972 skrev Lars-Olof Norlin hur han beräknade PYS, LYS och TRYS för olika båtar.
I nr 6/7 1973 ser man t.ex. för LYS 1,00 förutom Allegro 27:an (Norlins egen konstruktion som han utgick ifrån) också Varianta, Shipman, Fingal, Vega, Folkbåt, Laurin 28, RJ 85, Lightning, Freja och Sira. De flesta låg mellan 0,85-1,00.
Det var andra tider då med rymliga familjebåtar som Vigg, Rock 20, Arabesque 26, K25, Misil, Ohlsson 22 och Folkbåt. 8) I dag duger de knappt som första båt för nybörjare. :roll:
Som kuriosa kan nämnas Maxi 1,04. Fanns bara en Maxi då - jovisst var det 77:an, som såg ut som en husvagn med sina enormt höga fribord och kantiga form. Då folkbåten kom c:a trettio år tidigare fick den också utstå en del för sitt klumpiga utseende och höga fribord. Tacka vet jag dagens \"designer\" (det heter inte konstruktioner längre). Vackra, välbyggda båtar med sköna linjer till familjevänliga priser. :(

PYS=Portsmouth YardStick
LYS=Lidingö YardStick
TRYS=Tjörn Runt YardStick

Skriv svar