Storfidra

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Storfidra

Storfidra

Inlägg av Storfidra » mån 12 dec 2005, 21:43

Ngn som har ngn erfarenhet av Storfidra att delge på forumet?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 12 dec 2005, 22:52

Har seglat Hvasfidra i 10 år och Storfidra i två. Håller just nu att åtgärda en böldpestskada runt balast kölen.

ha´t sô pen´t

tommy

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 13 dec 2005, 12:30

Havsfidra ska jag köpa när jag blir ensammen i båten.
Men fundrar nu på storasystern , verkar som hel del av båtarna vad gäller främst havsfidra har problem med böldpestangrepp.
Var och tiitade på 2 stycken häromåret och båda hade bottenslippats och behandlats för pesten

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 13 dec 2005, 19:56

Köper du en Storfidra behöver du nog inte byta till en Havsfidra. Storfidran är inte mycket sörre än sin lillasyster (eller är Havsfidran storasyster, den är ju äldst fast den är kortare - det bör nog tillsättas en utredning i ämnet). Jag är visserligen storväxt, men storfidran är ganska lagom när man seglar själv med betydligt bättre ståhöjd. Dock ingen ståhöjd för fullvuxna.

Storfidran seglar bättre, men det säger ju inte så mycket med tanke på Havsfidrans dåliga seglingsegenskaper, speciellt på kryssen. De senaste två åren med Storfidran har jag gjort en upplevelse som jag aldrig fick med Havsfidran. Jag har seglat i kapp och förbi andra båtar. Men de som seglar förbi mig är ju förståss oändligt många fler.

Men å andra sidan, vi som väljer den typen av båtar brukar ju trivas att va länge på sjön, och en tänkare har ju sagt att om man måste kryssa - då är man på väg åt fel håll.

Böldpest är nog inte ovanlig på 60/70 tals båtar. De som byggde båtarna på Fisksätra varvet var inga båtbyggare utan plastarbetare och ena riktiga fuskpellar enl mina erfarenheter.

På den båten jag har har det kommit in vatten mellan plastskrovet och balastkölen och detta har förorsakat att det uppstått \"böldpest\" inom detta området. Det fanns på båten när jag köpte den, men jag fick ingen skrämselhicka för det. Båten var i övrigt så fin och debatten om \"böldpest\" är i många fall ganska överdriven.

Jag har börjat att torka ur fukten i det skadade partiet. När det är torrt skall jag trycka in epoxi ( båtbyggarn, i vars lokaler jag står, förordar polyester) i de hålrummen som finns i kölen och där det kan samlas vatten.

ha´t sô pen´t

tommy

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 13 dec 2005, 20:06

Tack Toaen !
Viss är storfidran storasyster men vill hellre ha en havsfidra dock blir det nog lite trångt på längre vistelser i båten om man är flera.
Dock den dagen jag \"slipper\";-) dra på hmhm så blir det havsfidran är väl lagom för längre seglatser för en person trots båtens yttre storlek en atlantseglare.
Har kollat på ngra storfidror vill ha en båt som känns stor nog för långa resor samtidgt inte så stor så den blir jobbig att sköta om jag är ute ensam.
Iochförsig har jag gjort längre reser med min förra båt Maxi 68 som är en favis hos mig dock vill jag ha långköl när det blir en planerad resa på ngt år i framtiden.
Har tittat även på Allegro!

mvh /p

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 13 dec 2005, 20:08

Förövrigt instämmer jag helt med dig ang böldpestpaniken.

/p

Gäst

Havsfridra

Inlägg av Gäst » tor 15 dec 2005, 15:27

Undrar om ni vet var man kan få tag på ritningar till Havsfidran?

/E

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 15 dec 2005, 22:48

Till Gäst som undrar över ritningar.

Ring ritningsarkivet på Sjöhistoriska museet i Stockholm och fråga. De har en hel del ritningar till fritidsbåtar (därmed inte sagt att de har just
dessa) som de kan kopiera och skicka över för en spottstyver. Konst-
ruktörens namn är, som bekant, Lage Eklund.

Rudi

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 25 dec 2005, 19:23

Ett litet P.S. till ovanstående inlägg: Museet har fler ritningar än vad som
framgår av deras hemsida. Därför kan det ofta löna sig att ringa.

Rudi

Skriv svar