Telltales

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
MaxiFenix
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 12 nov 2005, 13:42

Telltales

Inlägg av MaxiFenix » tor 08 dec 2005, 13:30

kära experter,

mina segel har inga tell tales...
Jag undrar bara hur många behöver man och var?

Jag tänker andvända dom för att visa hur vinden kommer in i segel och jag hade tänkt så:

Genoa och Fock:
-nära förstagen, 3 stycken nära däck, mitt i höjden och nästan vid masttoppen

Stor:
- nära masten, 3 stycken nära bommen, mitt i höjden och nästan vid masttoppen

Synpunkter? Behövs dom mitt i segel också?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 08 dec 2005, 13:39

Hej

Tänk bara på det med förseglen att du lätt skall kunna se dem utan att behöva förflytta dig varje gång.
Calle

Se gla ut

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Granboken

Inlägg av HansH » tor 08 dec 2005, 13:47

Gransegel har en mycket bra \"guide\" för segeltrim mm:
http://www.gransegel.se/
Välj sedan \"Granboken\"
Där skrivs en hel del om telltales, inte minst placering av dem i storseglet där de sätts i akterliket (i motsats till focken/genuan där de ofta sitter en bit in från förstaget).
Om du är intresserad av att trimma dina segel optimalt så är telltales definitivt ett av de bästa och billigaste hjälpmedlen!

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 08 dec 2005, 14:04

Ja, Hans, helt rätt, det är bara att följa segelmakarnas rekommendationer.

Jag tror nog att de är överläggsen de flesta elektroniska instrument.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 08 dec 2005, 14:08

Hej

Talaom svansar är jättebra, men att de skulle ersätta elektroniken..... :o
Calle

Se gla ut

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

inte ersätta

Inlägg av HansH » tor 08 dec 2005, 14:37

Telltales ersätter inte elektronik - de är bra och BILLIGA indikatorer på ditt trim. Elektronik är däremot ett bra komplement till telltales.
Jag har själv alla möjliga sorters elektriska instrument i min båt.
Allt är dessutom sammankopplat med en bus så att jag kan får sann och skenbar vindriktning mm, mm (kopplat till en repeater på masten). Men de \"instrument\" jag använder mest är ändå telltales och windex. Låt så vara att vindexen är kopplat till ett elektriskt instrument i ögonhöjd så att jag slipper få nackspärr :wink:
Men om elen slutar funka går det fortfarande att böja på nacken o titta upp i masttoppen!

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 08 dec 2005, 15:05

Calle C skrev:Hej

Talaom svansar är jättebra, men att de skulle ersätta elektroniken..... :o
Jag ville bara provocera... :lol:

Ibland tycker jag att jakten efter elektroniska instrument går överstyr. Det beror visserligen också på vad för slags båt man segla. elektroniska instrument har visserligen sina fördelar men om man inte lär sig grunden hjälper de väl inte heller så långt. Ibland kan de tom vara störande, dvs. ta fokus/uppmärksamhet.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tor 08 dec 2005, 16:52

Satte tre på min gamla genua, det blev bra så länge den höll...
Jag gjorde så att jag satte en 1 m från däck, en 1 m från toppen och en mittemellan, alla 20 cm från förliket. BB och SB´s telltails försköt jag något i höjdled, 5 cm brukar vara lagom. Är du riktigt avancerad kan du även sätta ett par i bakkanten på seglet.

På storen tejpade jag lite bredare band av spinnakerväv i bakkant. Jag satte de i mina lattfickor så att de kom ut mitt på seglet. Även det är en lösning som blev mycket bra. Mot masten är oftast såpass mycket turbulens från pipan så att tellisarna inte gör någon större nytta där.
Alla borde ha skägg

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » tor 08 dec 2005, 21:26

Telltails på storen bör sitta på lattorna för att man skall kunna använda snörp linan i bakkant på storen utan att påverka funktionen hos dem!

Annars kan det vara bra att köra med dubla en meter upp på förseglet. Då de är de man gärna styr på, så om funktionen hos dem försämras (t.ex. regn) så funkar förhoppningsvis en av två.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 08 dec 2005, 22:24

Misil no87 skrev:Satte tre på min gamla genua, det blev bra så länge den höll...
Jag gjorde så att jag satte en 1 m från däck, en 1 m från toppen och en mittemellan, alla 20 cm från förliket. BB och SB´s telltails försköt jag något i höjdled, 5 cm brukar vara lagom. .......
När man förskjuter tellsen i höjdled ska man komma ihåg att sätta dom på styrbordssidan högst.
/T

Användarvisningsbild
tp
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 18:09
Kontakt:

Inlägg av tp » tor 08 dec 2005, 22:40

Om du köper ett paket Elvström \"ticklers\" så står det på paket hur dom kan placeras. I storseglet däremot tycker jag det funkar bättre med remsor av spinnakerduk fastsatta på akterliket vid de översta lattorna än med ylletrådar.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 08 dec 2005, 22:41

Hej T

:?:

Du menar gröna
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 08 dec 2005, 22:43

Hej

Tell tales på storseglet eller ulltussar i akterliket har jag aldrig förstått.
Vad är det jag har missat....?
Calle

Se gla ut

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 08 dec 2005, 22:47

Calle C skrev:Hej T

:?:

Du menar gröna
Om man har olika färg på dom (röda och gröna) kan det vara lämpligt med gröna på styrbordssidan.
Men på natten är annars alla katter grå.. och även telltales.

/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 09 dec 2005, 08:14

Varför telltales i akterliket på storen:

Telltales avslöjar flödet på seglet. Storen kan lätt överstegras, och virvlarna ser man inte så lätt (min hypotes är att det beror på att luften är genomskinlig). Därvid avslöjar tellorna ifall man har bra strömning över akterliket. Fladdrar de hit&dit: turbulens - rakt ut: allt väl. På båtar med bara storsegel (jollar) har man nytta av telltales i förliket också - mer tveksam nytta på båtar med fock/genua - specialfall när man seglar med spinnaker/gennaker, nedtagenn fock och storen står mer ensam.

Tips: Nästa gång ni hittar ett kassettband i gömmorna, spara det. Det är ett utmärkt material för att göra hi-tec telltales av. Används gärna tillsammans med små bitar vit märkduk - flytta litet på placeringen eller dubblera vid behov så att de syns för rorsman som styr och gast som skotar.

Man kan sätta tre-fyra uppsättningar i genuans/fockens förlik för att kolla så hela seglet är format rätt för gällande vind (uppe, nere och mitten), och man kan ha ytterligare en uppsättning 70 cm akter om de första, för att kolla så man har skotat rätt. Man styr vanligen på en av de främre, skotar med båda uppsättningarna.

Inget hindrar att man en dag med för litet att göra tillfälligt tejpar upp en hel serie telltales på seglet och studerar luftströmning.
Anders S

Skriv svar