Inredningsjobb Magnifik Midget,Dynor och sollcell

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Pete

Inredningsjobb Magnifik Midget,Dynor och sollcell

Inlägg av Pete »

Till våren är det dags att tag i det som ska göras för den kommande säsongen,tänkte börja planera lite nu,köpa mtrl osv. Jag har en Magnifik Midget, Båten är invändigt i okejskick men tyvärr så saknar den isolering eller vad man ska kalla det. Så i vår är det dags att börja isolera den, Nu skulle jag vilja höra allas tips hur jag går tillväga på bästa sätt?..

-Metod?
-Material?
-Tidsåtgång?
-Förarbete?
m.m

Fråga två, mina dynor är i någon grönaktigfärg, i mycket bra kondition och så, men färgen är väl inte den vackraste,Finns det möjlighet att färga om tyget?

Fråga tre, jag har kikat runt lite efter en sollcellspanel till båten för att kunna underhållsladda batteriet så att jag kan köra en modellmindre biltema kylskåp.. har någon erfarenheter av sollceller? Vilken prisklass pratar vi om? Vilken effekt är lämpad?

Tacksam för svar Pete.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S »

Isolering:

Man kan limma liggunderlagsmaterial (slutna celler) på väggarna med kontaktlim. Det fungerar bra. Isolera åtminstone ner till kojkanterna - helst till vattenlinjen. Sedan limmar man någon lämplig inredningsmatta om man vill.

Färga dyntyget

Ja, till svart :-) Fundera på om inte grönt är snyggt, egentligen, för kan du inte förmå dig att tycka så blir det nytt tyg som gäller. Jag tycker egentligen att du har tur bara genom att tyget är fräscht!

Kylskåp/Solcell

Du har antagligen en billig men strömslukande kylbox. Tyvärr behöver den en riktigt stor solcell. Räkna med att ge femtusen för en solcell som duger till din kylbox - och sedan får du problemet var du skall ha den på den nätta och väl rundade Magnifiken.

Det är nästan så att du kan räkna hem en mer el-ekonomisk kylbox genom att antingen slippa solcellen (ladda batterierna ofta med landström) eller genom att ha en mindre solcell. Men det hänger på hur du vill använda kylboxen. Skall den gå hela tiden du är ute blir det dyrt hur man än löser det hela.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C »

Hej

Tyg kan du färga hur du vill.
Problemet blir krympning av tyget.
Det bäst är att färga med något som inte kräver förhöjd temperatur(finns massor av olika), innan tyget är helt torrt bör du trä på det på skummgummit för slutlig tork, då har du i alla fall minimerat krympet.

En 40w solpanel räcker för en liten kompressorkyl under juni/juli.

Betr. isolering av skrovsidor, gör som Anders säger (inte under vattenlinjen)
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August »

Med modell mindre Biltema kylskåp antar jag att du menar en billig kyl med peltier-element, de drar tyvärr väldigt (enormt) mycket ström, +4A. Om du ska ha en solpanel som klarar av att hålla en positiv laddning så måste den vara rejält stor, minimum 56W, den kan i teorin ladda ~4,5A men då krävs det perfekta förhållanden. Det har man i princip endast en solig högsommardag och panelen ska vara vinklad exakt mot solen utan någonting som blockerar den. Minsta slöjmoln eller felaktig vinkel sänker effekten drastiskt. :?

Jag kan dra som exempel mig självt, kylbox Isotherm med Danfoss BD35F kompressor ~0,8A/h genomsnitt/dygn, 56W solpanel monterad på NOA- fäste pushpit. Jag ligger ändå på minusladdning men jag har såklart lite annat lull lull (Plotter, mini-tv etc).
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S »

Det där med att färga tyg:

Om man har gröna dynor skulle jag gärna vilja veta hur man får dem beige eller blå...

Jag sticker ånyo ut hakan och säger: Färga om dynorna går bra - men bara till svart (eller mörkgrönt)! :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C »

Anders

Visst kan du sticka ut hakan, för det du säger är egentligen rätt.
Infärgade tyger är svåra att färga till exakt rätt nyans, om ni med era gröna dynor vill att de skall bli blå kan det faktiskt sluta med att de blir bruna, violetta eller något annat skojigt. För att få en ljusare färg måste tyget först blekas.
Sagt med detta är att det går men är komplicerat och ni måste ta hjälp av en textiltekniker. Om ni är kräsna på nyansen.

Annars kan det vara spännande att se vad det blir för färg :wink:
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K »

Gröna dynor färgas lämpligen gröna igen - helst i samma ton som de var ursprungligen - då brukar det bli bra. Något mörkare kan funka bra också.
Kolla även här, http://www.fendern.se/segla/index.php?s ... entry21048

För isolering av ruff kan du kika på min hemsida där det finns lite bilder mm
Alla borde ha skägg

Gäst

Inlägg av Gäst »

Tackar för mkt bra svar.

Klockren sida (Misil1)

Skriv svar