Galvanisk ström

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Johan 52
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 17:44

Galvanisk ström

Inlägg av Johan 52 » lör 26 nov 2005, 17:32

Finns det något sätt att enkelt, exvis multiinstrument, att mäta upp om man har galvaniska strömmar i båten.
Man kan ju råka illa ut om jord från landströmmen är i kontakt med minuspolen i elsystemet.
Jag har 3V i spänningsskillnad mellan jord och minus, ingen spänning på landströmmen, och har lite svårt att reda ut sambandet.Men jag blir lite nervös när jag fick klart för mig hur fort det kan gå att maskin havererar exvis.//Johan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » lör 26 nov 2005, 21:21

Hej

Det här är svårt, läckströmmar bör unvikas så mycket som möjligt.
Oftast utmynnar de i mindre uppvärmning av någonting, ibland läcker strömmen ut i vattnet och vid detta läge är det ett problem. Via vad läcker det? Är det via en genomföring? Vilket material är det? osv.
Tyvärr finns det ingen som direkt i förväg kan säga vad.
Därför skall du se till att inget elektriskt har kontakt med genomföringar.
Betr. avledning av ström via axel etc bör den vara försedd med lämplig offeranod, motorerna i sig själva brukar ha anoder, se till att dessa är fräscha och fina. Till sist håll tummarna.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 26 nov 2005, 21:53

Det finns många felkällor och möjligheter till problem men framförallt är ställer 220V-installationerna till det. Här finns två motstående intressen - att slippa risken för galvanisk korrosion och att minska risken för personskada. Därför skall man ta för vana att inte slentrianmässigt vara landströmskopplad utan bara ha \"sladden i\" när man har användning för 220V ombord. Då minskar risken för galvanisk korrosion via läckströmmar. Du har ju redan hittat ett klassiskt problem - att nolla och jord har \"olika bra väg\" till jordspettet, och då får man en spänning (potentialskillnad) mellan 220v-jord (via gods på motorn i enpoliga, minusjordade system, t ex) och vatten.

Om man är en ivrig storförbrukare kan det vara smart att ha en isolationstransformator. Rätt inkopplad hanterar den problemet med nolla och jord och de potentialskillnader som kan uppstå mellan dessa två.
Anders S

Johan 52
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 17:44

Inlägg av Johan 52 » lör 26 nov 2005, 23:59

En jordfelsbrytare borde slå ifrån om man har läckström, kanske är galvaniska läckströmmar är för små.Jag kommer inte ihåg vid vilken strömstyrka jordfelsbrytarna slår ifrån.Det kanke inte ens är en standardström.
Det som gör mig mest nervös är installationen av skiljereläet som var majestätiskt felkopplat. Är resten av elsystemet i samma nivå kan vad som helst hända.Jaq håller på att försöka reda ut detta.
Hörde dessutom om en båtägare med ny maskin som tog slut på en månad med galvanisk ström efter att ha haft felaktig landström.
Använder det bara i nödfall numera.//Johan

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » sön 27 nov 2005, 09:24

En jorfelsbrytare som personskydd löser ut vid 30 ma, den löser ej ut vid galvaniska strömmar,Den mäter summaströmmar mellan fas o nolla.
så tex en patron o vvberedaren så får inte belastningen på fas sidan bli
mer 30ma större än noll sidan (Kirchoffslag) det man måste se till är attallt i båten har samma potetial men de delar som har kontakt med vattnet omkring, bör nog vara helt avskilda,detta verkar ganska svårt att få till, så lättast är att skaffa en sådan pryl Anders rekommenderar, sen att en motor tog slut på en månad kanske har det hänt??men skräckhistorier finns alltid, vi är ca 1000 båtar i vår hamn antagligen har hälften landström , men detta är inget jätte problem .
Tror kryssarklubben har lite info om vad man bör göra
/7Johan

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 27 nov 2005, 09:40

Det finns en skräckhistoria om en trasig batteriladdare som delade batteriminus och \"nolla/jord\" hos SXK.

Isolationstransformatorn hjälper med två saker. Det ena är att den kan göra det lättare att få ordning på läckströmmar, men den viktigaste är att den ger mycket bättre skydd för olyckor ombord. Det kan tänkas att man har kopplat fel på bryggorna och det kan man inte gärna gå runt och kolla. Då ser denna anordning till att sortera upp fas, nolla och jord \"på nytt\" efter transformatorn.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » sön 27 nov 2005, 16:33

Hej

Om jag inte minns fel berodde branden på hinsholmskilen av en batteriladdare
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

De värsta fallen av galvanisk korrosion är inte landströmmen

Inlägg av Seawolf » sön 27 nov 2005, 16:57

De fall som SXK:s forum har redovisat med helt katastrofala följder har varit två fall av felaktiga Mobotronic 25 amperes landströmsladdare. Båda fallen tycks ha haft snarlikt förlopp, nämligen att ett fel inne i aggregaten har orsakat att laddaren skapat en strömkrets mellan sin skyddsjord i sin 230VAC-matning och sin 12VDC minus.

Genom detta har mobitronicaggregatet lagt ut sisådär 12-15 VDC mellan minus 12V-anslutningen och skyddsjorden med följd att det gått bprtåt 10 ampere likström ut genom propelleraxel och propeller (eller S-drevet), vidare ut i havet, sen in på land, bort till den matande 230VAC-centralens skyddsjord och tillbaka i skyddsjorden till Mobitronicaggregatet igen.

Jag vet, för jag var en av de drabbade. I mitt fall kunde jag på ett entydigt sätt visa hur det hela hängde ihop, och fick därför ett nytt S-drev ersatt av Mobitronic. Men det är säker många som inte varit så lyckligt lottade, och jag rekommenderar alla som har ett sådant mobitornicladdaggregat att kolla upp me dmobitronic om deras laddare är åtgärdad eller ej.
Skador från obalansspänning i skyddsjorden kan också ge liknande skador, men knappast av storleksordning 10 Ampere

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 27 nov 2005, 19:09

Hej, jag antar att du mäter en potentialskillnad mellan batteriminus och landströmmens jord.

Börja felsöka genom att koppla loss batteriladdaren från batterierna. Koppla även ur den 220V-patron du har i varmvattenberedaren (om du har en sådan).

Mvh
Anders

Johan 52
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 17:44

Inlägg av Johan 52 » sön 27 nov 2005, 22:15

consensus skrev:Hej, jag antar att du mäter en potentialskillnad mellan batteriminus och landströmmens jord.
Jo så är det. Jag har börjat riva i det och byter och drar om ledningar.Nästa vecka kommer turen till batteri laddaren (25A Mobitronic) så jag får se om det löser sig då.//Johan

Skriv svar