Foldingpropeller eller flöjlande?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Foldingpropeller eller flöjlande?

Inlägg av Anders S » tis 22 nov 2005, 21:53

Vår båt skall segla fortre till sommaren, och en av de potentiella åtgärderna är att byta till en anna propeller. Idag sitter där en 18x13 fast trebladig, relativt fritt, men inte så fritt att en tvåbladig kan fungera. Jag väljer mellan foldingpropeller eller en flöjlande.

Vem har erfarenhet eller åsikter om typ av propeller samt vilka fabrikat som kan vara bra, hållbara och inte alldeles fördärva backförmågan?

Vilka skall jag inte välja, för att eventuellt spara blodtryck och plånbok?

Eller skall jag inte byta, och i så fall varför ?

Gentlemen, start your keyboards !
Anders S

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » tis 22 nov 2005, 22:44

Anders,
Forstår inte varför du vil ha en foldingpropell på din båt (en Colvic Countess som jag husker?) Det ät jo forlåt inte en regattabåt, så varför få alle dom nackdela som foldingpropeller giver?
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 22 nov 2005, 23:28

Hej Anders

Jag satte på en VP 3 bladig folding för 3 år sedan.
Betr. manövrar, högsta fart, back osv, så är det ingen skillnad mot den fasta trebladiga jag hadde innan.
Det som skiljer sig är farten under segel, min båt har ökat farten mellan 0,5-1 knop beroende på vindstyrka.
Nackdelen som jag har råkat ut för är att högsta motorvarv har fått reduceras vid långvarig körning med ca 250 varv pga tror jag betydligt tyngre propeller. det motsvarar för min del ca 5 hk. Det kan jag leva med, men det retar mig.
Prioriteten ligger självklart på seglingen.
Priset är hyffsat,(har en liten kontakt där)
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 23 nov 2005, 07:47

Steen,

Tanker var denna gång att JAG frågar och DU förklarar... ;-)

Men kanmske är det lättare att svara eller kommentera om man vet följande:

Nej, en Colvic Countess är ingen regattabåt, men ändå en segelbåt med ca 70 kvm segel i krysstället. Den är ca 9,5 meter i vattenlinjen och väger 8mitt ex) ca 9 ton. Motorn är på 50 hk. Jag har beräknat \"rätt propeller\" på tre olika sätt och har inga klagomål på den jag har 18x13 tum, trebladig är vad som gäller.

Vi brukar överväga att ta igång motorn när vi inte kan få båten att gå fortare än 4,5-5 knop. I de farterna bromsar en fast propeller som mest, och jag räknar med/hoppas på att flytta \"seglingströskeln\" litet grann neråt. Båten har (till våren) nya, hyfsat potenta segel och vi är noga med bottenfinishen.

Men vilka problem menar du att en foldingpropeller skulle ha - det kan vara intressant att höra? Jag är specifikt intresserad av att höra åsikter om trebladiga propellrar och vad man tycker om olika märken och typer. ?
Anders S

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » ons 23 nov 2005, 08:47

Pentas 3-bladiga folding är nog den foldingpropeller som funkar bäst som propeller men den har högre motstånd vid segling än andra 3-bladiga folding (Gori?). Rufft kan man säga att om motståndet från en tvåbladig folding är 1 så har pentas 3-bladiga 2, en fast 2-bladig 10 och fast trebladig 15-20 så du kommer att märka skillnad

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 23 nov 2005, 09:10

Mer input:

Jag har bedömt att följande varianter och märken kan vara intressanta:

Fällbara:

Allmän dålig egenskap - backar inte lika bra som fasta eller flöjelbara.
Allmän bra egenskap: fiskar inte gärna skräp vid segling

Gori, dyr och vänder bladen för att backa bättre.
Flex-O-Fold - bra köppris - dyr i drift (gummibuffertar + specialanod kostar att byta - oklart hur länge de håller)
Volvo-Penta - anses allmänt bra och billig, men i praktiken är den lika dyr som Flex-O-Fold. Markerade skewbackblad ger mjuk gång och (diskutabelt) anses förbättra backförmågan genom säkrare bladutfällning. Ny bättre bronslegering på senaste årsmodellerna (Nibral).


Flöjelbara:

Allmän bra egenskap: Backar suveränt för de vänder bladet för back
Allmän dålig egenskap: Mycket som snurrar, kuggar, lager etc. Kräver service.

J-prop ?
Max-prop ?

Här vet jag inte så mycket - sådana propellrar är heller inte vanliga i Sverige. De är också avsevärt dyrare än foldingpropellrar. Gori är duktigt dyrast bland dessa, men flöjlingspropellrar kostar som regel lika mycket eller mer.

Erfarenheter ?
Anders S

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Inlägg av SteX » ons 23 nov 2005, 09:15

Jag har ju inte lika stark motor i min segelbåt. När vi köpte vår NF 2004 så satt det på en tvåbladig fast propeller. Vi köpte en beg tvåbladig foldingpropeller som vi använde under 2005.

Nu är ju NF en lättdriven båt och vi märke skillnaden på så sätt att sommaren 2004 hade vi svårigheter att segla förbi andra båtar, sommaren 2005 gick vi klart snabbare. Jag har dock inga \"absoluta\" mätresultat att komma med då aldrig noterade några hastighter vid givna vindstyrkor.

Vår beg propeller är bra frammåt men backningen är lite si och så. Men hela familjen har lärt sig hur båten beter sig och vi tycker att fördelarna uppväger nackdelarna. En modern VP propeller i brons skulle ju vara bättre men den kostar ju 7 - 8 ggr mer än den beg propellern jag köpte, dvs jag betalade bara 1000:-.

Motorn är en VP MD5A med 110S drev.

Att välja propeller är inte lätt då en dieselmotor ALLTID gå på hög belastning typ 80% av maxvarvtalet för att må bra. Att tuffa på för lågt varvtal är skadligt. Notera att Du måste kunna komma upp i motorns maxvarvtal med propellern då kommer motorn att kunna arbeta bra på alla varvtal.

cub
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 22:00
Ort: Sthlm

Backförmåga

Inlägg av cub » ons 23 nov 2005, 09:28

Att en foldingpropeller har sämre backförmåga är väl allmänt känt, men om man vet om begränsningarna så är det väl inget problem då gäller det bara att anpassa sig (och båten efter det) samt öva, öva och öva så blir det inga överaskningar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 23 nov 2005, 09:40

SteX skrev:
Att välja propeller är inte lätt då en dieselmotor ALLTID gå på hög belastning typ 80% av maxvarvtalet för att må bra. Att tuffa på för lågt varvtal är skadligt. Notera att Du måste kunna komma upp i motorns maxvarvtal med propellern då kommer motorn att kunna arbeta bra på alla varvtal.
Tack för synpunkterna. I den delen jag citerar (det är en annan fråga, egentligen) har jag delvis avvikande mening. Normalt slits alla motorer mindre om de går på relativt sett låga varv (extremerna undantagna).

Problemen uppstår om de belastas för litet eller för mycket på respektive varvtal. Ur den synvinkeln är propellrar med variabel stigning perfekta - de kan matchas till alla delar av varvtalsområdet. Alla fasta propellrar är en kompromiss och i mitt fall är kompromissen en trebladig med 18 tum dia och 13 tum stigning.

Men det är en annan fråga som jag gärna diskuterar senare/annanstans :-)
Anders S

Johan 52
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 17:44

Inlägg av Johan 52 » ons 23 nov 2005, 11:01

Anders S skrev:
Fällbara:

Allmän dålig egenskap - backar inte lika bra som fasta eller flöjelbara.
Allmän bra egenskap: fiskar inte gärna skräp vid segling
Det är säkert som du säger Anders men för mig och min trebladiga VP tycker jag inte att det stämt denna första sommar. Den förra tvåbladiga Gorin backade klart sämre, men bara något sämre framåt än VP.
Jag har aldrig haft en fast men VP`n manövrerar nästan lika bra framåt som bakåt. Lägger jag i backen och ökar varvtalet så är det tvärstopp - nästan.Det sitter en 30hh Yanmar i.
Sen har jag fått för mig att den har trålat sjögräs vid några tillfällen när jag har fått lägga i backen och köra motorn för att bli av med skräpet.
Men tvåbladiga är nog ideala ihopfällt i det avseendet.Trebladiga spretar ju lite mer.
Annars är ju priset det som skiljer mest. Jag tycker priset är för högt.
Jag läste nånstans att VP har en legering som det inte växer på. Min var helt ren i höstas men vad det berodde på - färg eller legering - det vet jag inte.//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 23 nov 2005, 11:39

Tack, Johan för det. Den yare VP trebladiga skall vara gjutna i Nibral-legering en sorts lyxbrons med nickel för hållfasthetens skull. Det är en vanlig legering i propellrar.

Tvåbladig är inte aktuell - den blir för liten (för lite plats att rotera i - men de blir oftast slankare än trebladiga. Gori är slankast av alla trebladiga, men också dyrast - jättedyr...

Alla folding blir slankare än både flöjlande och fasta - bladen sticker ut på båda sorterna men de flöjlande ställer bladen platt i vattenströmmen.

Men jag vill höra från alla som provat. Just trebladig folding har jag aldrig nämnligen aldrig kört!
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Backförmåga

Inlägg av MiniMe » ons 23 nov 2005, 11:44

cub skrev:Att en foldingpropeller har sämre backförmåga är väl allmänt känt, men om man vet om begränsningarna så är det väl inget problem då gäller det bara att anpassa sig (och båten efter det) samt öva, öva och öva så blir det inga överaskningar.
För de flesta foldingprop stämmer det. På min föra segelbåt hade jag dock en typ som låste sig när man backade med hjälp av trögheten. backförmåga var på så sätt mycket bra. Ibland krånglade dock mekaniken och den fällde inte in. Jag fick lära mig hur jag hantera den för att undvika problemet.

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 23 nov 2005, 14:41

Her är liten subjektive testfakta

http://www.flexofold.com/test.htm
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 23 nov 2005, 14:46

Tack, Steen. Nu såg du hur det gick med mina ambitioner att hålla tyst...

Flex-O-Fold ligger bra till, men var i Danmark kan man få Gori till \"bästa pris\"? Den är ruggigt dyr i Sverige (Importören Sleipner är dessutom från början norsk!).

tack på förhand
Anders S

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 23 nov 2005, 15:11

Sig mig vad du skal ha och jag checker det danska marked for dig. Har ingen idé om var det är billigst, men jag har en kompis innom branchen som jag kan fråga.
Steen
Danmark

Skriv svar