\"Maxi Fenix mot Comfort 30 och Scampi\" -inlägget försvann

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

\"Maxi Fenix mot Comfort 30 och Scampi\" -inlägget försvann

Inlägg av kajlahtinen » tis 15 nov 2005, 14:44

Inlägget försvann när jag försökte ta bort mitt senaste bidrag i diskussionen eftersom det fanns ett par felaktigheter i det. \"Ändra\" knappen fungerade inte heller. Borde åtgärdas! Tack för alla svar på frågan. I det följande ännu några funderingar (mitt senaste bidrag alltså).

Jag tror inte att det kommer att bli svårt att sälja någon av de båtarna som här har diskuterats. Beträffande priset så ser man sällan en Maxi Fenix under 240000 kronor. Att komma under 200000 lär nog vara svårt.
Men egentligen skulle jag vilja veta litet om båten (Fenix) invändigt. Jag har för mig att förpiken rymmer en vuxen och ett (större) barn och att det i akterkojen rymms två vuxna och två (små) barn. Jag undrar hurudana dubbelkojen och den andra kojen i salongen är att sova i? Några här har beskrivit Fenixen som ganska trång inuti. Vad sägs?
Sedan en fråga om sjöegenskaperna. Det har påståtts att Fenixen är stampig i hög sjö på grund av sin lätthet. Om vi jämför med Comfort 30 är den på papper 400 kilo lättare och hela skillnaden ligger i kölvikten (ungefär det samma gäller för Scampin). Räcker denna skillnad att göra båten så mycket stampigare än de andra? Det har ju betydelse om och när vi skall ut på Östersjön.

Brendan

Comfort 30 versus Fenix

Inlägg av Brendan » tis 15 nov 2005, 15:23

På papperet väger Fenix 2 900 kg och Comfort 30 3 300 kg. I verkligheten ligger C30:ans \"tjänstevikt\" på c:a 4 000 kg. Vet inte om motsvarande gäller för Fenix.

När det gäller kölvikten får man betänka att C30:ans köl är av bly medan Fenixens är av järn och framför allt att C:30-ans blyklump slutar 20 cm längre ner än Fenixens dito av järn. C30 sticker sålunda minst 1,70. Fenix sticker på papperet 1,50.

Skillnaden i LYS-tal är hela 0,03 och Comfort 30:an seglar klart bättre än Fenix på alla bogar och i hela vindregistret.

Comfort 30 slutade tillverkas året innan Fenix började tillverkas.

Ostkustseglarn

Fenix

Inlägg av Ostkustseglarn » tis 15 nov 2005, 15:27

Du har rätt beträffande förpik och akterkabin vad gäller liggplatser. Vi har iofs aldrig sovit fler än 2 vuxna och ett barn i aktern men det går kanske att sova 2 barn om de inte är för stora.

I salongen är kan man sitta 4 vuxna vid bordet och äta, visst går det att klämma in ett par barn också men då blir det riktigt trångt. Om man fäller bordet och bäddar upp så blir bredden på den kojen 110-120 cm, har man gamla svampiga orginaldynor känns bordskarvarna igenom, med nya fasta dynor i kallskum och en tunn bäddmadrass blir det en riktigt bra koj. Ståhöjden vid diskbänken tror jag inte är mer än 175 cm, så det underlättar om man inte är för lång.

Generellt är det ont om garderober och förvarngsutrymmen för kläder o dyl utan man får bo i \"väskan\" men så är det ju i de flesta båtar i denna storlek.

Ostkustseglarn

Till Brendan

Inlägg av Ostkustseglarn » tis 15 nov 2005, 15:31

Inte visste jag att Comfort30 hade 1,10 i LYS, om det är så så borde den ju vara snabbare.....

Sumprunkarn

Re: Comfort 30 versus Fenix

Inlägg av Sumprunkarn » tis 15 nov 2005, 15:51

Brendan skrev:
När det gäller kölvikten får man betänka att C30:ans köl är av bly medan Fenixens är av järn och framför allt att C:30-ans blyklump slutar 20 cm längre ner än Fenixens dito av järn. C30 sticker sålunda minst 1,70. Fenix sticker på papperet 1,50.

Skillnaden i LYS-tal är hela 0,03 och Comfort 30:an seglar klart bättre än Fenix på alla bogar och i hela vindregistret.
1) Jämförelsen mellan kölarna haltar, eftersom den utelämnar det faktum att Fenix har mer av bulb nedtill än C 30.

2) LYS-tal Comfort 30: 1,09
LYS-tal Fenix: 1,07
Skillnad: 0,02

Se: http://www.ssf.se/tk/lys/SokLys.asp

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 15 nov 2005, 15:53

En reflektion om \"stampig\" och komfort i sjön:

Alla båtar runt 30 fot är \"små\" när man kommer ut på havet. Jag tror inte att du kommer att märka någon större skillnad, utan det kan nog vara bättre att välja den båt som ger bättre plats och som har en inredning som passar dig och din familj.

Du kan också gärna fundera på en effekt som inte alla tänker på: Segelbåtar lutar som regel i motsjö, och den skrovform som går mjukast i upprätt läge (v-form) kan bli helt fel då båten lutar 35 grader. Jag skulle därför inte gärna avfärda Fenixen utan att ha provat den på kryss. För motor kan det vara en annan sak.

Av dessa tre hade jag valt Scampin. Men så är jag också \"från tiden\", jag med :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 15 nov 2005, 15:54

En reflektion om \"stampig\" och komfort i sjön:

Alla båtar runt 30 fot är \"små\" när man kommer ut på havet. Jag tror inte att du kommer att märka någon större skillnad, utan det kan nog vara bättre att välja den båt som ger bättre plats och som har en inredning som passar dig och din familj.

Du kan också gärna fundera på en effekt som inte alla tänker på: Segelbåtar lutar som regel i motsjö, och den skrovform som går mjukast i upprätt läge (v-form) kan bli helt fel då båten lutar 35 grader. Jag skulle därför inte gärna avfärda Fenixen utan att ha provat den på kryss. För motor kan det vara en annan sak.

Av dessa tre hade jag valt Scampin. Men så är jag också \"från tiden\", jag med :-)
Anders S

Gäst

Re: Till Brendan

Inlägg av Gäst » tis 15 nov 2005, 16:06

Ostkustseglarn skrev:Inte visste jag att Comfort30 hade 1,10 i LYS, om det är så så borde den ju vara snabbare.....
Dumt nog kollade jag inte Fenix' LYS-tal i Curt Gelins bok 300 segelbåtar i test och ifrågasatte inte uppgiften 1,06, trots att jag hade på känn att det skulle vara 1,07. Antingen har han skrivit fel (men det är väl inte möjligt?) eller också har Fenix fått höjt LYS-tal sedan 1998. Aktuella LYS-tal: Comfort 30 1,09, Fenix 1,07.

Brendan

Inlägg av Brendan » tis 15 nov 2005, 16:08

Fel igen. Dumt nog kollade jag, ska det stå...

Ostkustseglaren

Inlägg av Ostkustseglaren » tis 15 nov 2005, 16:55

Det är ju inte mycket att tjaffsa om vilken båt som är snabbare än den andra, på pappret ska ju ju C30 vara 2% snabbare, men som alltid hänger det ju på hur det enskilda exemplaret är utrustad och i vilket skick den är samt inte minst hur duktig den är som seglar. Jag tror vår vän som står i begrepp att köpa båt vill ha lite fakta från de som har erfarenhet av dessa modeller. Så angående sjöegenskaperna som efterfrågades så kan jag säga följande om Fenixen. Att gå för motor i hög motsjö är inget man gör om man inte måste, däremot upplevar jag inga problem att segla i hög sjö. Båten seglar lätt upp över vågorna och går riktigt torrt. Har seglat från Gotland till östgötakusten i 10-13 m/s med vinden strax för om tvärs med fullt krysställ och rätt grov sjö, inga problem och fort gick det. Kolla förövrigt vad det var för båt som vann Östersjömaran i år. Tror inte du behöver oroa dig för sjöegenskaperna och det gäller säkert samtliga här diskuterade båtar. Troligen sitter begränsningarna i besättningen snarare än i båten. :?

Brendan

Bästa köp?

Inlägg av Brendan » tis 15 nov 2005, 17:43

Det är inte bara på papperet som Comfort 30 är snabbare än Fenix. Särskilt i lätt och hård vind är C30 fenomenal. I mellanregistret är Scampin särdeles vass. Men Fenixen är helt chanslös mot dessa gamla förnämliga halvtonnare på alla bogar och i hela vindregistret.

Jag stod för många är sedan i valet mellan Scampi, Ballad och Comfort 30 och valde den sistnämnda, något jag aldrig har ångrat. Fördelar är t ex en enormt stark konstruktion, blyköl och maximalt stor sittbrunn (inom ramen för IOR-regeln).

Jag har seglat båten över Nordsjön 6-7 gånger, ett par gånger i värsta tänkbara oväder. Båten har hållit måttet långt över förväntan, men naturligtvis kan en lättviktstrettiofotare inte seglas bidevind i hur svår sjögång som helst. Då får man ligga bi. (Detta sagt med hänvisning till den animerade debatt som fördes på marinan för ett par år sedan).

Hur Fenix uppför sig i svår sjögång efter ett par dygns kuling- och stormvindar av varierande riktning på Nordsjön vet jag inte. Bekvämt var det inte ombord i min Comfort 30 och det lär inte vara bekvämare i en Fenix.

Ostkustseglarn

Till Brendan

Inlägg av Ostkustseglarn » ons 16 nov 2005, 10:58

\"Var dåre har glädje av sin käpphäst\"

Brendan

Ostkustseglaren, en dåre?

Inlägg av Brendan » ons 16 nov 2005, 13:36

Ostkustseglarn skrev:"Var dåre har glädje av sin käpphäst"
Ostkustseglaren - Oss "dårar" emellan... Jag intervjuade idag min gamle stamgast, som seglat med mig under flera tusen sjömil under alla tänkbara förhållanden, på Nordsjön, 48-timmars mm. Han blev så road av våra "dåraktiga" seglatser att han så småningom köpte egen båt, en Fenix! Den är han mycket nöjd med efter att ha haft den i c:a 20 år.

Men han konstaterar att Fenix är betydligt stampigare än Comfort 30-an i krabb sjö på öppet hav. Comfort 30-an seglar enligt hans uppfattning betydligt mjukare och tar sjön bättre. Vem skulle kunna ge ett säkrare vittnesmål än han?

Loof

Inlägg av Loof » tor 17 nov 2005, 17:52

Hej, jag har aldrig seglat C30 eller Scampi däremot ägt och seglat Fenix i 4 säsonger. Fenixens styrka ligger i sin lätthet att hantera och sin planering med stor sittbrunn och en ,för att vara 27 fot, jättestor och modernt inredd ruff. Att den med jämförbara segel och besättning skulle spöa en C30 stämmer inte, har seglat från en del C30 men inte på tävling och då gills det liksom inte hur gärna man än vill, likaså har lite klantiga expresser fått ge vika men det har inte varit båtarnas fel.
Fenix är underbar i skärgården, snabb att slå med och länsar bra utan spinke, nervös på rodret i alla farter och vindar, bra att bo i men dinnetten funkar bara för fyra (att äta).
Plaskar nu för tiden runt i en Scanmar 33 och slås (tyvärr) ofta av att fenixen har högre kvalite och bättre lösningar på mycket.
/stefan

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Fart med liten besättning

Inlägg av Seawolf » lör 19 nov 2005, 10:09

Om man antar att familjeseglare vill ha en båt som är lätt att hålla fart på med liten besättning, så bör Östersjömaran vara rätt bra måttstock. I årets upplaga så var snabbaste båten på seglad tid under LYS 1.10 en Fenix, 9 minuter före en Scampi.
Eftersom det var blandad mellanvind, borde Scampin inte haft nackdel. Det finns inga direkta skäl att tro att LYS-talen på Scampi, Comfort30 eller Ballad skulle vara särskilt fel i förhållande till varandra.

Så farten på en Fenix är nog inget problem, och resultatet på Östersjömaran antyder att den är lättare att hålla fart på med få händer än halvtonnarna med sina stora försegel.

Se annars vad de som seglade 'Celeste' säger.
http://www.algonet.se/~maxiplus/klubben ... e2005.html

Skriv svar