Soling=seglar upp till 1,14 ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Pers
Rookie

Inlägg av Pers » tor 03 nov 2005, 16:09

Kul!
Jag pluggade i Auckland NZ en tid, då var vi 130båtar på veckoseglingarna. Lite långt..

Får väl flytta till Köge eller Köpenhamn låter det som..

Pers
Rookie

Inlägg av Pers » tor 03 nov 2005, 16:13

Vill ju inte ge sken om att jag lobbar för solingen men...
hittade annonsen på svenska solingförbundet.

SOLING SÄLJES!
Jag säljer min Soling SWE96 för att skaffa en ruffad båt
3 storsegel 1 fock 2 spinn
Modern mast med stålvant
En bromsad oregistrerad trailer följer med
samt en äldre 4 hk utombordare
Båten är sjösatt och ligger i Östersunds hamn,
går alltså att provsegla
Pris: 27 000 kr
Kontakta mig per tel 0642 - 510 36 eller 0730-509003
Peter Berg

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 03 nov 2005, 16:38

Pers skrev:Svar om konkurrensen i startfältet på tisdagsseglingarna:
Nja - man kan väl säga att det är som det brukar vara i veckoseglingar runt om på mälaren, stor variation. Det är främst en BB10 som brukar vinna allt. Och så är det ngn som brukar komma sist.. Jag seglade H-båt med "seglaren" i Torshälla tidigare och då fanns det ett gäng H-båtar som körde rätt mycket i Västerås. Då skulle jag tro att de dominerade veckoseglingarna. Nu finns det tyvärr just inget seriös entypsgäng förutom M30:orna och dom är sällan med på veckoseglingarna. Det vore ju jäkligt kul om det blev fler solingar, vi är tre nu i V-ås men bara två som är med och kappseglar ibland.

Det är ju egentligen tragiskt att vi inte är fler än 12st på veckoseglingarna när det ligger över 3000 båtar i V-ås. Jag tror att en bidragande faktor är att folk köper för stora båtar - flytande husvagnar. Dom klarar inte av att hantera båtarna och det går åt många gastar - och det är svårt att få ihop gastar. Om alla, förutom den stora båten, även hade en Soling...

1.11 är LYS utan spinnaker - jag seglade dessa kör ensam.
Pers,

Tycker det är bra gjort att komma så pass långt upp i resultatlistan oavsett vad när alla säger att solingen inte seglar upp till Lystalet i lätta vindar samt du var ensam. Det tyder ju på att du har ganska bra koll på läget !

Steen,

Eftersom jag spenderat halva min uppväxtid i Danmark kan jag direkt säga att det är stor skillnad mellan på den Danska segelsporten och den Svenska. Det är ett helt annat liv i hamnarna i Danmark än i Sverige, tyvärr för oss Svenskar. Det verkar som om många i Sverige antingen har blivit för bekväma för att orka ge sig ut på havet och kappsegla eller att de helt enkelt prioriterar andra saker nuförtiden.

En del av problemet är definitivt att många har båtar som de knappt hanterar samt att de kräver en massa folk som kan segla. En del av problemet är också segelkostnaden. Till min Ravage kostar ett storsegel samt en genua 1 och en 3:a ca 100 000 sek ! För det får man en finfin soling med toppenfina segel och pengar över.

Personligen väljer jag att ha Ravagen till familjen och istället köpa en båt till som jag har råd att kappsegla med och lätt att befolka samt enkel att underhålla och hantera.

mvh / Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 03 nov 2005, 16:45

Pers skrev:Vill ju inte ge sken om att jag lobbar för solingen men...
hittade annonsen på svenska solingförbundet.

SOLING SÄLJES!
Jag säljer min Soling SWE96 för att skaffa en ruffad båt
3 storsegel 1 fock 2 spinn
Modern mast med stålvant
En bromsad oregistrerad trailer följer med
samt en äldre 4 hk utombordare
Båten är sjösatt och ligger i Östersunds hamn,
går alltså att provsegla
Pris: 27 000 kr
Kontakta mig per tel 0642 - 510 36 eller 0730-509003
Peter Berg
Tack för tipset, har sett den men kom fram till att det är för långt att köra utan att vara säker på att den är bra nog att köpa. Östersund är halvägs till Arktis om man bor i Helsingborg....

/ Dan

matsa

Inlägg av matsa » fre 04 nov 2005, 11:27

hallå Pelle! ang genua eller fock på MYn. det är en fock i vector från nextsails. den är mums!! båten är så lättdriven så jag anser att det räcker med fock. man får sämre vinkel med genuan. focken kan man skota långt innanför vanten så det är klart bättre. utom möjligtvis på lite mer utsläppta bogar. men sen ska ju spinnakern upp så fort man faller av tillräckligt. då går ju båten som bäst. den myn vi kappseglar med är mindre fock (starbåtsfock) och längre bomlik på storen jmfrt med orginal. så blir det ju LYS-cert förstås och lite högre lystal. / matsa

Pelle-48
Platinamedlem

My

Inlägg av Pelle-48 » fre 04 nov 2005, 19:08

Hej Matsa,

Du klår säkert en Soling i svag vind (2-3 m/s) men jag är inte övertygad
att du klår en 606. Du har större fock och mindre storsegel vilket kan vara en fördel på kryssen. Men du har även 50-60 kg mer båtvikt än 606.
Jag tänkte på genua 1 därför att den är värd betydligt mer än 0,01 på LYS
när man kryssar i svag vind. Det borde vara lättare att hitta en bra stotpunkt för genua på en så bred båt som My jämfört med 606 & Soling.
Vore såklart spännande att prova en genua på min 606 nån gång...

matsa

Inlägg av matsa » mån 07 nov 2005, 15:53

hej Pelle! jo jag har funderat på genua, men båten är grymt lättdriven så jag tror att det funkar lika bra som det är. jag har ju bara en starbåtsfock så den kan man skota jävligt långt in på däck framför stagen. sen har jag större storsegel än orginal, bommen går ända till akterstaget (nästan). jämfört med 606, så är 606 snabbare på kryss i hård vind och sjögång. den är antagligen snabbare på undanvind i hård vind åxå. den har ju lite rakare linjer så den planar nog lättare. men i lättvind är jag klart snabbare bara man får upp spinnakern. och kryssfarten ska jag jobba på till nästa sommar. jag har ju lys-cert på den här MYn men jag har en orrginalMY åxå och nu har jag köpt en helmsman 20 som jag tänkte ändra lite på och skaffa lys-cert till. jag ska försöka jämföra farten på båtarna nästa år, för det är ju självklart att nån av dom går bättre under vissa förhållanden. frågan är bara vilken? ska nog även skära om en gammal genua för att testa om det gör nån skillnad /M

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Soling 1.14???

Inlägg av MiniMe » sön 13 nov 2005, 09:33

Pers skrev:Jag har en Soling tillverkad av Selco omkring 1969. Efter en "totalrenovering" som pågick under två vintrar så kom den i sjön igen i år. Jag valde att strippa båten på "onödiga" trim och dubbelkommandon (häckstag och vagn har jag givetvis fortfarande dk på)
för att få en så ren och lättseglad båt som möjligt eftersom jag räknar med att segla den ensam eller med en gast. Jag har kappseglat på veckoseglingarna i Västerås och tycker att jag hängt med bra redan från början, placeringarna varierar mellan 1 och 3 av omkring 12 båtar, i vindar mellan 1 och 8m/s. Och då seglade jag ensam utan spinnacker. Segelgarderoben under dom seglingarna var riktigt sliten - ngt som nu är avhjälpt efter att jag kom över en fin beg spinnacker och två fina beg fockar (nu skulle jag bara behöva en hyffsad stor). I september seglade jag och en kompis 24h med hyffsat resultat. Det blåste bra och båten planade under spinnackersträckorna.

Jag tycker inte du ska avskräckas av det höga LYS-talet Dan. Min "lilla" erfarenhet är att jag ensam kan segla upp till LYS i vindar mellan 2-3 och 8m/s. Jag upplever den svårseglad i alltför lätta vindar, under 2m/s, men det hänger antagligen på mig. Nu har jag också fått veta att man måste luta masten extremt mkt bakåt i lättvind. Båten är extremt lättmanövrerad med utväxling till fockskot och självslående fock och i kortare kappseglinger är ju det en viktig egenskap.

/Christer
Är det den blå solingen som vi fick tävla mot under sista höstseglingen om plats ett och två?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 17 nov 2005, 12:36

Hej Ravage

Visst ska du köpa en Soling, bättre båt att lära sig trim finns inte.
Tänk bara på det att 74/75 gjordes det genomgripande förändringar av båten. Så satsa på årsmodel 75 eller senare.
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 17 nov 2005, 12:56

Calle C skrev:Hej Ravage

Visst ska du köpa en Soling, bättre båt att lära sig trim finns inte.
Tänk bara på det att 74/75 gjordes det genomgripande förändringar av båten. Så satsa på årsmodel 75 eller senare.
Calle,

Kolla tråden "perfekt båt för ändamålet" ( tror jag det var ), där ser du hur det gick med båtköpar tankarna. Vet det mesta om solingen vid detta laget förutom att alla har olika åsikter huruvida solingen seglar upp till 1,14 i lys. Blir det en soling blir det inte en selco byggd.

/Dan

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 17 nov 2005, 13:59

Det skall jo väre en BB bygd Soling. En båt skall väre kvalitet - riktig dansk vinnarkvalitet :wink:
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 17 nov 2005, 14:20

Håller med dig Steen

BB är väldigt välbyggda.
Min var en Abbott, också mycket välbyggd.
Tyska Mader var bra en gång i tiden, vet inte hur de är idag.

BB eller Abbott är mitt råd, och 75 eller senare.
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 17 nov 2005, 14:24

Steen skrev:Det skall jo väre en BB bygd Soling. En båt skall väre kvalitet - riktig dansk vinnarkvalitet :wink:
Jo jag håller med dig men som vanligt kommer vi till det här med pengarna och kapaitalet. Först vill du att jag skall köpa svindyra segel till min Ravage hos de " bästa segelmakerierna" sedan vill du att jag skall köpa en börresen soling.....tror du jag är gjord av pengar :?: :D

/Dan

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 17 nov 2005, 14:38

Sånt är livet. En frua och en båt. Dom är dyra att ha om du skal ha 100% nöjd :wink:
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 17 nov 2005, 14:53

Steen skrev:Sånt är livet. En frua och en båt. Dom är dyra att ha om du skal ha 100% nöjd :wink:
det känner jag igen mina segel har därför blivit dubbelt så dyra. (pris för segelö och "kompesation som min fru önskade") :)

Skriv svar