Vad kolla inför köp av B31?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Joflopp
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 17:28
Ort: Göteborg

Vad kolla inför köp av B31?

Inlägg av Joflopp » mån 31 okt 2005, 17:32

Håller på att sondera marknaden efter en bra förstagångsbåt och har fastnat lite för B31, dels för prisläget men även för linjerna.

Finns det något speciellt som man ska kolla på en B31 innan köp? Har förstått att många modifierat kölen men finns det några direkta svagheter eller utsatta punkter på den här båten?

/J

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 31 okt 2005, 17:41

B31 var et typisk do-it-yourself båtprojekt. Så checka alle ting. Der finns dock goda båte men kvalität varierar mycke.
Steen
Danmark

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » ons 02 nov 2005, 12:28

Gammal Yanmar inombordare.
Kolla på B31-klbbens hemsida (både danska och svenska), där finns det säkert tips.
Alla borde ha skägg

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 04 nov 2005, 16:44

man kollar inte nåt för man köper inte en B31.........förlåt

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » fre 04 nov 2005, 18:32

Anonymous skrev:man kollar inte nåt för man köper inte en B31.........förlåt
Va köper man för båt då, som passar dig?

Själv har jag en Storfidra och en Hållöjulle som passar mig aldeles utmärkt, är dom ok?

Användarvisningsbild
S. Andersson
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 22 dec 2004, 22:58
Ort: Hasselösund

Inlägg av S. Andersson » sön 06 nov 2005, 16:08

Storfidra å hållöjulle e pene bådar nästan lige pent som en fingal(för å inte tala om e gammel havsfidra :)

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » sön 06 nov 2005, 19:37

hej Stefan

Hållöjullen är byggd på Smögen av Smögare men jag köpte den på Hasselösund. Är det inte lite falsk varubeteckning att skriva att man bor på Smögen när man bor på Hasselön?

fd Bäckevigare

Användarvisningsbild
S. Andersson
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 22 dec 2004, 22:58
Ort: Hasselösund

Inlägg av S. Andersson » sön 06 nov 2005, 20:09

Ja får se upp för Sverker, men ska ska ja få plats med Rosa två af Hasselösund så får ja nog byta till en båt med bredare akterspegel, där faller ju tyvärr B31 bort. 31an verkar annars vara en hel del båt för en rimlig slant.

frasse

Inlägg av frasse » sön 28 maj 2006, 15:48

Tja b31 ären klockren båt beroende på hur den är byggd innuti.
gillar man layouten innuti så kolla typ det vanliga har egentligen inga svag heter. men kolla dock tätningen vid rodret brukar läcka,en del av domfick galvaniska spänningar vid kölinfästningen kolla bultar,kan läcka vid masten
då den är genom gående.Men kolla framförallt kvaliteten på självbygget!

Grymmbåt annars lycka till.

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 28 maj 2006, 19:33

Nej nej nej.... B31 seglar uselt, gungar bara!

Gäst

Köp

Inlägg av Gäst » mån 29 maj 2006, 07:03

Hej

Tycker absolut du ska köpa en B31:a, mer prisvärd båt får du leta efter. Det du bör kolla är som sagt kvaliteten på det gjorda arbetet men priset brukar också vara därefter. Min kostade 110.000:- för några år sedan och då kvaliteten hyfsad faktiskt, fick nog ifs ett bra pris. Men kan du tänka dig att ge uppåt en 200´så får du en väldigt välutrustad båt och vad det gäller segelegenskaperna så är dom inte alls så pjåkiga..den går torrt i alla väder, man sitter tryggt och ombonat i sittbrunnen, den är stabil och kraftigt byggd, tål en grundstötning i 6-7knop enligt uppgift..vilka båtar gör det nu för tiden!!! Se bilder och annat på http://groups.msn.com/SvenskB31Grupp

Mvh
Jörgen

Sten

Man får vad man betalar för

Inlägg av Sten » ons 31 maj 2006, 09:00

Hej!

En B31 är ju självbygge och inredningarna t.ex kan se ut som \"hej kom och hjälp mej\"! Har sett båtar på \"blocket\" där man chansar och begär mer än 130.000 kr där man redan på bilderna ser att det handlar om renoveringsobjekt som inte alls är prisvärda. Sen förstår jag inte hur man kan sätta rattstyrning i en redan från början liten sittbrunn. Utseendet kan alltid diskuteras men sammantaget - som jag menar i rubriken - B31 är inget kap - man får det man betalar för.

Med tanke på ovanstående skulle jag rekommendera en ordentlig besiktning innan affär. Det är lätt att göra snabba affärer såhär på våren och i efterhand inse att man får bita i det sura äpplet.

Alternativ till B31 kan vara en klassisk varvsbyggd 30-fotare där bristerna finns även där men är mer dokumenterade vilka dom är. Självbyggen - då är det svårare och det krävs en rejäl besiktning.

Lycka till med köpet!

Joflopp
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 17:28
Ort: Göteborg

Inlägg av Joflopp » ons 31 maj 2006, 11:02

Kanske ska tala om hur det har gått. Inlägget var ju trots allt från 31 oktober förra året. =)

Tanken var att köpa båten med en annan person men så blev aldrig fallet. Dessutom upplevde i alla fall jag B-31 som väldigt trång med tanke på storleken. Började därför se mig om efter en mindre och roligare båt. I mars köpte jag mig en H-båt som nu ligger och guppar vid bryggan. =)

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 31 maj 2006, 15:15

Grattis och jag tycker att det är ett utmärkt val.

Men båten förtjänner att seglas. Gärna även några kappseglingar. Klubb- och kvällsseglingar är utmärkta att komma in i tävlandet. Det är roligt och man lär sig snabbt att hantera båten. I bryggsnacket efteråt så kan man få det ena och andra tipset som även kan användas senare för vanlig familjesegling.

Kuling

Det beror på vad man är ute efter...

Inlägg av Kuling » fre 09 jun 2006, 06:38

När jag ska byta upp mig i framtiden finns det några kriterier som är viktiga:

2 m långa kojer (min önskan). Då menar jag minst 2,00 m och inte 1,95 som många kallar fullängd.

Rattstyrning (hustruns villkor...). Ratt eller rorkult är ju en smaksak och nästan lika fånigt som att diskutera om gul eller grön färg är snyggast. Men ratt kan (ofta av kvinnor) anses som en fördel, oavsett storlek på sittbrunn.

Bägge dessa kraven uppfyller B31:an. Jag känner inte till några andra båtar i den prisklassen och storleksklassen som klarar detta. Efter att ha seglat B31 i några dagar blir omdömet definitivt \"styv och klättrar fint i höjd\". Hur jag kan tycka detta? Jo, jag seglar idag en välkänd långkölad segelbåtstyp, så med den referensen är det svårt att få någon annan uppfattning. Men visst, med 1,06 i LYS är ju en B31:a rena snigeln jämfört med raketer som Ballad med sina 1,08 i LYS...

Gott folk, köp den båt ni gillar och fastnar för. Det är väl i och för sig alltid bra att vara påläst på konstruktionen av den aktuella båttypen. Underskatta bara inte arbetsinsatserna för att fixa de där smågrejorna som man gärna blundar för när man kollar på en ny (för en själv, åtminstone) båt.


///A

Skriv svar