Vad kolla inför köp av B31?
Vad kolla inför köp av B31?
Håller på att sondera marknaden efter en bra förstagångsbåt och har fastnat lite för B31, dels för prisläget men även för linjerna.
Finns det något speciellt som man ska kolla på en B31 innan köp? Har förstått att många modifierat kölen men finns det några direkta svagheter eller utsatta punkter på den här båten?
/J
Finns det något speciellt som man ska kolla på en B31 innan köp? Har förstått att många modifierat kölen men finns det några direkta svagheter eller utsatta punkter på den här båten?
/J
- S. Andersson
- Trogen medlem
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons 22 dec 2004, 22:58
- Ort: Hasselösund
- S. Andersson
- Trogen medlem
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons 22 dec 2004, 22:58
- Ort: Hasselösund
Tja b31 ären klockren båt beroende på hur den är byggd innuti.
gillar man layouten innuti så kolla typ det vanliga har egentligen inga svag heter. men kolla dock tätningen vid rodret brukar läcka,en del av domfick galvaniska spänningar vid kölinfästningen kolla bultar,kan läcka vid masten
då den är genom gående.Men kolla framförallt kvaliteten på självbygget!
Grymmbåt annars lycka till.
gillar man layouten innuti så kolla typ det vanliga har egentligen inga svag heter. men kolla dock tätningen vid rodret brukar läcka,en del av domfick galvaniska spänningar vid kölinfästningen kolla bultar,kan läcka vid masten
då den är genom gående.Men kolla framförallt kvaliteten på självbygget!
Grymmbåt annars lycka till.
Köp
Hej
Tycker absolut du ska köpa en B31:a, mer prisvärd båt får du leta efter. Det du bör kolla är som sagt kvaliteten på det gjorda arbetet men priset brukar också vara därefter. Min kostade 110.000:- för några år sedan och då kvaliteten hyfsad faktiskt, fick nog ifs ett bra pris. Men kan du tänka dig att ge uppåt en 200´så får du en väldigt välutrustad båt och vad det gäller segelegenskaperna så är dom inte alls så pjåkiga..den går torrt i alla väder, man sitter tryggt och ombonat i sittbrunnen, den är stabil och kraftigt byggd, tål en grundstötning i 6-7knop enligt uppgift..vilka båtar gör det nu för tiden!!! Se bilder och annat på http://groups.msn.com/SvenskB31Grupp
Mvh
Jörgen
Tycker absolut du ska köpa en B31:a, mer prisvärd båt får du leta efter. Det du bör kolla är som sagt kvaliteten på det gjorda arbetet men priset brukar också vara därefter. Min kostade 110.000:- för några år sedan och då kvaliteten hyfsad faktiskt, fick nog ifs ett bra pris. Men kan du tänka dig att ge uppåt en 200´så får du en väldigt välutrustad båt och vad det gäller segelegenskaperna så är dom inte alls så pjåkiga..den går torrt i alla väder, man sitter tryggt och ombonat i sittbrunnen, den är stabil och kraftigt byggd, tål en grundstötning i 6-7knop enligt uppgift..vilka båtar gör det nu för tiden!!! Se bilder och annat på http://groups.msn.com/SvenskB31Grupp
Mvh
Jörgen
Man får vad man betalar för
Hej!
En B31 är ju självbygge och inredningarna t.ex kan se ut som \"hej kom och hjälp mej\"! Har sett båtar på \"blocket\" där man chansar och begär mer än 130.000 kr där man redan på bilderna ser att det handlar om renoveringsobjekt som inte alls är prisvärda. Sen förstår jag inte hur man kan sätta rattstyrning i en redan från början liten sittbrunn. Utseendet kan alltid diskuteras men sammantaget - som jag menar i rubriken - B31 är inget kap - man får det man betalar för.
Med tanke på ovanstående skulle jag rekommendera en ordentlig besiktning innan affär. Det är lätt att göra snabba affärer såhär på våren och i efterhand inse att man får bita i det sura äpplet.
Alternativ till B31 kan vara en klassisk varvsbyggd 30-fotare där bristerna finns även där men är mer dokumenterade vilka dom är. Självbyggen - då är det svårare och det krävs en rejäl besiktning.
Lycka till med köpet!
En B31 är ju självbygge och inredningarna t.ex kan se ut som \"hej kom och hjälp mej\"! Har sett båtar på \"blocket\" där man chansar och begär mer än 130.000 kr där man redan på bilderna ser att det handlar om renoveringsobjekt som inte alls är prisvärda. Sen förstår jag inte hur man kan sätta rattstyrning i en redan från början liten sittbrunn. Utseendet kan alltid diskuteras men sammantaget - som jag menar i rubriken - B31 är inget kap - man får det man betalar för.
Med tanke på ovanstående skulle jag rekommendera en ordentlig besiktning innan affär. Det är lätt att göra snabba affärer såhär på våren och i efterhand inse att man får bita i det sura äpplet.
Alternativ till B31 kan vara en klassisk varvsbyggd 30-fotare där bristerna finns även där men är mer dokumenterade vilka dom är. Självbyggen - då är det svårare och det krävs en rejäl besiktning.
Lycka till med köpet!
Kanske ska tala om hur det har gått. Inlägget var ju trots allt från 31 oktober förra året. =)
Tanken var att köpa båten med en annan person men så blev aldrig fallet. Dessutom upplevde i alla fall jag B-31 som väldigt trång med tanke på storleken. Började därför se mig om efter en mindre och roligare båt. I mars köpte jag mig en H-båt som nu ligger och guppar vid bryggan. =)
Tanken var att köpa båten med en annan person men så blev aldrig fallet. Dessutom upplevde i alla fall jag B-31 som väldigt trång med tanke på storleken. Började därför se mig om efter en mindre och roligare båt. I mars köpte jag mig en H-båt som nu ligger och guppar vid bryggan. =)
Grattis och jag tycker att det är ett utmärkt val.
Men båten förtjänner att seglas. Gärna även några kappseglingar. Klubb- och kvällsseglingar är utmärkta att komma in i tävlandet. Det är roligt och man lär sig snabbt att hantera båten. I bryggsnacket efteråt så kan man få det ena och andra tipset som även kan användas senare för vanlig familjesegling.
Men båten förtjänner att seglas. Gärna även några kappseglingar. Klubb- och kvällsseglingar är utmärkta att komma in i tävlandet. Det är roligt och man lär sig snabbt att hantera båten. I bryggsnacket efteråt så kan man få det ena och andra tipset som även kan användas senare för vanlig familjesegling.
Det beror på vad man är ute efter...
När jag ska byta upp mig i framtiden finns det några kriterier som är viktiga:
2 m långa kojer (min önskan). Då menar jag minst 2,00 m och inte 1,95 som många kallar fullängd.
Rattstyrning (hustruns villkor...). Ratt eller rorkult är ju en smaksak och nästan lika fånigt som att diskutera om gul eller grön färg är snyggast. Men ratt kan (ofta av kvinnor) anses som en fördel, oavsett storlek på sittbrunn.
Bägge dessa kraven uppfyller B31:an. Jag känner inte till några andra båtar i den prisklassen och storleksklassen som klarar detta. Efter att ha seglat B31 i några dagar blir omdömet definitivt \"styv och klättrar fint i höjd\". Hur jag kan tycka detta? Jo, jag seglar idag en välkänd långkölad segelbåtstyp, så med den referensen är det svårt att få någon annan uppfattning. Men visst, med 1,06 i LYS är ju en B31:a rena snigeln jämfört med raketer som Ballad med sina 1,08 i LYS...
Gott folk, köp den båt ni gillar och fastnar för. Det är väl i och för sig alltid bra att vara påläst på konstruktionen av den aktuella båttypen. Underskatta bara inte arbetsinsatserna för att fixa de där smågrejorna som man gärna blundar för när man kollar på en ny (för en själv, åtminstone) båt.
///A
2 m långa kojer (min önskan). Då menar jag minst 2,00 m och inte 1,95 som många kallar fullängd.
Rattstyrning (hustruns villkor...). Ratt eller rorkult är ju en smaksak och nästan lika fånigt som att diskutera om gul eller grön färg är snyggast. Men ratt kan (ofta av kvinnor) anses som en fördel, oavsett storlek på sittbrunn.
Bägge dessa kraven uppfyller B31:an. Jag känner inte till några andra båtar i den prisklassen och storleksklassen som klarar detta. Efter att ha seglat B31 i några dagar blir omdömet definitivt \"styv och klättrar fint i höjd\". Hur jag kan tycka detta? Jo, jag seglar idag en välkänd långkölad segelbåtstyp, så med den referensen är det svårt att få någon annan uppfattning. Men visst, med 1,06 i LYS är ju en B31:a rena snigeln jämfört med raketer som Ballad med sina 1,08 i LYS...
Gott folk, köp den båt ni gillar och fastnar för. Det är väl i och för sig alltid bra att vara påläst på konstruktionen av den aktuella båttypen. Underskatta bara inte arbetsinsatserna för att fixa de där smågrejorna som man gärna blundar för när man kollar på en ny (för en själv, åtminstone) båt.
///A