Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av Anders S » lör 16 apr 2011, 20:06

Jo, det var det ju också. Tar man inte ner masten måste man ju hitta på något annat sätt att kolla den.

Du har väl också båten i sjön året runt?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 16 apr 2011, 20:23

jansan skrev: Att lasterna skulle öka när den står på land med masten på om det blåser hårt är i mina ögon blaha blaha.
Där skall du nog tänka om. Vindpressen på båten (och ställningen) ökar till det dubbla eller mer om man har masten på. (Hävarmen!)
Rigginfästningarna i båten tål det sannolikt, bara man inte slackar på riggen, men lasten på kättingarna (i ditt fall) och infästningarna i båten kan bli mycket större än om du parkerar båten utan mast.
Anders S

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » lör 16 apr 2011, 20:31

Diskutionerna angående mast av eller på under vintertid tenderar att bli smått fanatiska, jag träffade en man för några år sen som var på väg att köpa en splittert ny Linjett, hans stora bekymmer var att han inte ville ha båten utomhus under vintern, när jag frågade om Linjett inte var en kvalitetsbåt och vad som oroade honom fick jag svaret att han inte var bekväm med att nya Linjetten skulle stå utomhus under vintern!.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 16 apr 2011, 22:54

Det är ju onekligen svårt att ställa in en större segelbåt inomhus, med masten på? Eller tänkte han ta av den?
Anders S

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » sön 17 apr 2011, 07:38

Det jag menar är att vår omsorg och omvårdnad om våra båtar tenderar att ibland ta orimliga proportioner med tanke på hur försiktigt dom flesta svenskar nyttjar sina båtar.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 17 apr 2011, 09:39

Bästa sättet att se att allt är ok är ju att besiktiga riggen när den är uppe. Hänger man båtsmanstolen i mastkranen blir det ganska enkelt. Alternativt kan man ju gå samman några stycken och hyra en skylift.
Att masta av för att "ha koll på grejorna" är ofta bullshit, Tittar man på alla master som ligger ute eller i bästa fall under tak med alla vant kvar och fallen lindade runt så tror jag inte man är så noga som man vill påstå.
Antalet båtar som har riggen uppe under vintern har ökat lavinartat i vår hamn, tittar man tex på västra Rivieran har alla riggen kvar och där står båtarna ganska länge under vintern. Stormarna på Medelhavet på höst/vinter är inte att leka med.
"Ofrivillig avmattning" sker oftast i samband med en kraftig grundstötning eller pga "den mänskliga faktorn" (glömt säkra). Enligt försäkringsbolaget.
Sen tycker jag fortfarande det ser skitläskigt ut med riggen på, vintertid på land. Men så tittade jag när grannen skaffade flaggstång och hur lite fäst den är i marken. Håller det så står nog riggen kvar på båten.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 17 apr 2011, 10:45

bosseh skrev:Bästa sättet att se att allt är ok är ju att besiktiga riggen när den är uppe. Hänger man båtsmanstolen i mastkranen blir det ganska enkelt. Alternativt kan man ju gå samman några stycken och hyra en skylift.
Att masta av för att "ha koll på grejorna" är ofta bullshit,
...
Nej så är det ju inte förstår du väl...
Det finns inte en möjlighet i världen att se spruckna beslag om dom är nitade på insidan masten. Jag har själv bytt spruckna mastbeslag för T-stycken och det kunde endast upptäckas och såklart bytas med masten på land.
bosseh skrev: ...
Sen tycker jag fortfarande det ser skitläskigt ut med riggen på, vintertid på land. Men så tittade jag när grannen skaffade flaggstång och hur lite fäst den är i marken. Håller det så står nog riggen kvar på båten.
Nu är ju en flaggstång gjord och förankrad just för att klara den situation den ska vara i, en mast beter sig inte likadant. Kunde en mast stå utan den fasta riggen så skulle det ju säkert gå bra, men hur många kan det? Det är ju inte maströret i sig som är "problemet". Klart att riggen står kvar men det kan ju bidra med saker i längden.

goph
Platinamedlem

Inlägg av goph » mån 18 apr 2011, 17:37

Jo du Anders S, kan aldrig sluta att beundra dig. Visst har du en väldig sakkunskap, men ibland måste man ju bara leva, och sluta att vara nojig och orolig över allt som kan gå fel. Och det går fel, när man minst anar det.

Har en cykelhjälm + en skottsäker väst som bara ligger och skräpar, bortskänkes. Du får dom, plus ett par blankslitna gympadojor som man ofelbart halkar på såphala klippor.

Kan det vara nåt?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 18 apr 2011, 18:06

Frågan är ju alltid lika intressant.

Ja kanske inte själva sakfrågan, utan att det finns ett antal båtägare, som jag själv, som har provat att vinterförvara båten med masten på i många år, både i vattnet och på land och som aldrig haft några problem.

Se finns det båtägare som överhuvud taget aldrig ens skulle kunna tänka sig tänka tanken pga de katastrofala följder det får för båten.

I princip skulle bara trådskaparen kunnat kopierat tråden från förra gången ämnet debatterades. Inget nytt har egentligen framkommit.

Det goda med saken är väl att det håller forumet igång. :D

Om ingen annan hinner före så blir mitt inlägg nummer 204 i tråden. :P

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 18 apr 2011, 21:55

toaen skrev: Se finns det båtägare som överhuvud taget aldrig ens skulle kunna tänka sig tänka tanken pga de katastrofala följder det får för båten.
Haha. I höstas fick jag dan innan upptagningen veta att krankillen vägrade lyfta med mast på, och fick i hast masta av. Nu blir det en massa onödigt krångel att få dit den med en större skaderisk än om den fått sitta på hela vintern.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 19 apr 2011, 09:53

goph skrev:Jo du Anders S, kan aldrig sluta att beundra dig. Visst har du en väldig sakkunskap, men ibland måste man ju bara leva, och sluta att vara nojig och orolig över allt som kan gå fel. Och det går fel, när man minst anar det.

Har en cykelhjälm + en skottsäker väst som bara ligger och skräpar, bortskänkes. Du får dom, plus ett par blankslitna gympadojor som man ofelbart halkar på såphala klippor.

Kan det vara nåt?
På vilket sätt menar du att ditt generösa erbjudande har bäring på mast av/på-frågan ? Behåll du din cykelhjälm, den kan vara bra att ha då du är ute och cyklar? Skottsäker väst behöver jag inte, jag kan ta en gliring och ge igen om så krävs.

Det hela är mycket enkelt: Att låta båten bära sin mast hela året är inget märkvärdigt. Det gör man där man använder båten året runt. Då slits riggen och masten mer än om den får vila halva året. Om man (som de allra flesta i Sverige) ställer båten på land en lång period, så kan man ibland välja att låta masten vara på eller av. Om man låter masten vara på, så 1) sliter man på den utan att detta innebär att man kan segla mer och 2) man går miste om ett bra och säkert sätt att inspektera vitala delar. Det är också rimligt att anta (det går att visa) att man ökar risken för att båten välter och man belastar också båten extra. Var och en får naturligtvis bestämma själv hur man vill göra. Men då bör man fatta ett informerat beslut. Att hänvisa till en bedrövligt tunn empiri, typ "jag har provat flera år och det har gått bra" är inga starka argument, särskilt om man inte presenterar någon metod för hur man övervakar riggen eller förstärker stöttningen.

Däremot är de svenska försäkringsbolagens statistik mer intressant, och den grundas på att man i allmänhet tar ner masten (eftersom det är så "vi brukar göra"). Vi har till exempel inga rekommendationer att byta riggwirar efter viss tid - beror det på att riggwirar inte slits, eller beror det på att större delen av det stora båtägarkollektivet tittar till sina wirar varje år, och (troligtvis) inte sätter upp masten om en kardel i wiren är av? Man kan jämföra med den vanliga åsikten i utländsk båtpress/"best practice", där man ofta anser att 10-12 år är en lämplig förnyelseperiod.

En jämförelse: Den famösa bälgen på segeldreven skall (rekommendationsvis) bytas vart 7:e år. Den rekommendationen är inte grundad i någon prognos över när bälgen går sönder, utan i en prognos över när bälgen INTE går sönder, oavsett vidriga omständigheter. Med en noggrann genomgång av driftfall, omgivningspåverkan och regelbundna inspektioner kan man förlänga den här perioden avsevärt. Men man måste ha koll.

Den som (som jag) har en rigg som i vitala delar närmar sig 20 år bör ju inte slarva med de här kontrollerna. På min mast finns det svetsade spridarfästen, ett antal pånitade wireterminaler,ett antal integrerade kulterminalfästen, en handfull chikaner, lika många trissor, några schacklar, litet saxpinnar och toggles. Att övervaka status på de här sakerna (särskilt spridarfästena, som är helt vitala) kräver isärtagning. Kulterminaler måste lossas så att kula och skål kan lyftas, annars ser man inte om det finns korrosion eller sprickbildning i godset under, plattor för T-terminaler kan ha sprickor, dessa ser man bara om man har delat T-stycke och T-terminalen etc etc. Jag känner till andra masttyper än min egen också, och varje fabrikat har ju sina egenheter att se upp med.

Det finns alltså goda skäl för många av oss (de flesta, säger jag helt fräckt) att lyfta av masten en gång varje säsong. Om inte annat, ekonomiska.
Anders S

Skriv svar