Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av Eilean » fre 15 apr 2011, 10:25

Nu tänker jag vara snorkig (det är ju bara två dagar till måndag)!

Vad bygger du påståendet kring praxis/krav på stagbyten "söderöver" skulle baseras på att masten står året runt?
Mängder av brittiska båtar mastar av vintertid när de tas upp på land, främst pga hård vind. Och försäkringar för brittiska vatten kräver nästan uteslutande stagbyten med vissa intervall, ca 10-12 år. Ingenstans framgår det att detta påverkas av om riggen tas ner regelmässigt och förvarar på visst vis. Kraven på stagbyten beror nog huvudsakligen på betydligt tuffare seglationsvatten.

Och när det gäller båtar som seglas och förvaras i Medelhavet (verkligen "söderöver") är kraven på stagbyte mindre vanligt. Trots att man där nästan uteslutande behåller riggen på året runt, även vid landförvaring vintertid. Den övervägande majoriteten av båtarna i Medelhavet ligger faktiskt still vintertid.

Allt har en finit livslängd, javisst. Och självklart är en rigg som förvaras torrt och inte används är mindre utsatt för slitage. Men halva livslängden? Min rigg fyller 33 år i år. Den är alltså i samma skick som den skulle haft år 2044, när båten är 66 år gammal, bara jag och tidigare ägare alltid mastat av den. Fan tro´t.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av AndersGustafsson » fre 15 apr 2011, 10:30

Måste säga att jag häller med föregpående talare. Skulle inte falla mig in att lämna masten på. På/avmastning är det perfekta tillfället att kolla löpande och stående rigg nogrannt.
/Anders G

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av Eilean » fre 15 apr 2011, 11:55

AndersGustafsson skrev:Måste säga att jag häller med föregpående talare. Skulle inte falla mig in att lämna masten på. På/avmastning är det perfekta tillfället att kolla löpande och stående rigg nogrannt.
Visst är det ett bra tillfälle att kolla allting.
Sedan kan man fråga sig - behövs verkligen detaljerad översyn och underhåll av riggen över den delen man når från däckshöjd årligen? Jag tycker inte det. Den lömskaste orsaken till rigghaveri, att vajern utmattas inne i/vid ett pressat ändstycke upptäcker man inte i tid särskilt ofta ändå. Men jag byter stag vart 12-e år och har alla ändar ordentligt togglade och ser noga till att inget står och vibrerar i blåst.
Jag har heller aldrig haft problem med kärvande trissor, rullbeslag eller annat rörligt trots 5-årsintervall. Vinchar o liknande når man ju från däck.

Ibland påminner diskussionerna om masten på eller av om de affekterade diskussionerna kring båt i vattnet vintertid, med mer eller mindre väl underbyggda påståenden om materialförfall och skaderisker. Men mycket handlar om vanor. Traditionen säger att den svenska fritidsbåten skall vara på land vintertid, den skall vara avmastad, den skall vara inbyggd i ett präktigt hus, kliniskt tömd på minsta pryl. Annars är man en klandervärd slarver.

Man kanske skall inse att det finns inget absolut rätt eller fel, det finns för- och nackdelar och de skall vägas mot hur man använder båten, hur man värderar bekvämlighet och hur man inspekterar och underhåller materielen i övrigt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av Anders S » fre 15 apr 2011, 12:19

Som sagt, var och en får väl själv bestämma om man vill ta ner masten eller inte. Men om man tror att grejorna inte slits om de står uppe på vintern måste man fundera en smula till.
Eilean skrev:Min rigg fyller 33 år i år. Den är alltså i samma skick som den skulle haft år 2044, när båten är 66 år gammal, bara jag och tidigare ägare alltid mastat av den. Fan tro´t.
Eilean skrev: "Men jag byter stag vart 12-e år och har alla ändar ordentligt togglade och ser noga till att inget står och vibrerar i blåst.
:mrgreen: (Jag tycker förstås det är helt rätt att byta riggwirar ofta. Sådär skulle jag också göra om jag hade masten på hela året. Nu skall jag sula om mina träbonnar, och se om de kan få nytt ovanläder.)
Anders S

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re:

Inlägg av seniorseglare » fre 15 apr 2011, 15:10

August skrev:Ja, jag håller med föregående talare Oa. Det är just detta att båten ligger styvt i vaggan och kan inte röra sig med vinden på samma sätt som i vattnet som talar mot att ha mast på. Även vintertäckning tycker jag verkar mycket krångligare med vant och mast som man måste ta hänsyn till.
Glöm inte att om båten ligger på varv där du inte själv mastar av och på så är det relativt kostsamt, det krävs ett par man plus kran av något slag och på fullservicevarv kostar av- och påmastning inte sällan 15 000 kr, jag tror att många drar sig av det skälet.
Själv mastar jag av min båt varje år, anser att den okulärbesiktning man gör är mycket viktig.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av janne » fre 15 apr 2011, 18:31

Min stormast har inte varit nere på 21 år så den rasar väl snart av sig själv enligt Anders sätt arr resonera. Att den dessutom är från 1974 och sannolikt inte varit nertagen mer än ett fåtal gånger på dessa 37 år gör den väl obrukbar antar jag?? :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av Anders S » fre 15 apr 2011, 20:15

janne skrev:Min stormast har inte varit nere på 21 år så den rasar väl snart av sig själv enligt Anders sätt arr resonera. Att den dessutom är från 1974 och sannolikt inte varit nertagen mer än ett fåtal gånger på dessa 37 år gör den väl obrukbar antar jag?? :roll:
Har du inte tittat till den på 21 år? Kusligt.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av toaen » lör 16 apr 2011, 06:17

AndersGustafsson skrev:Måste säga att jag häller med föregpående talare. Skulle inte falla mig in att lämna masten på. På/avmastning är det perfekta tillfället att kolla löpande och stående rigg nogrannt.
Och jag måste säga tvärt om. Det skulle aldrig falla mig in att ta ner masten om det inte är något speciellt. Tidigare har jag haft en teori, att ta ner mansten vart tredje år för att kunna kolla den lite bättre. Nu när jag kommit på att det finns klättringsbara mastkranar i en hamn 7-8 distansminuter från min hemmahamn, så då faller den tanken. "Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete"

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av Tordmulen » lör 16 apr 2011, 09:02

Dom flesta av oss seglar mindre än 1000 sjömil per säsong, hur många av våra långfärdsseglare mastar av och på under sina seglingar och dom utsätter sina båtar för betydligt större påfrestningar än vad dom flesta av oss gör när vi skvalpar runt våra kust.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av SWE54 » lör 16 apr 2011, 14:26

Kan man generalisera så bara rakt av? Det borde ju vara beroende på båttyp väl?
Långfärdsbåtar där man inte jagat vikt för prestanda lär ju ha marginal så det räcker men på en lätt prestandabåt skulle inte jag lämna masten kvarpå över vintern.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av toaen » lör 16 apr 2011, 14:57

SWE54 skrev:Kan man generalisera så bara rakt av? Det borde ju vara beroende på båttyp väl?
Långfärdsbåtar där man inte jagat vikt för prestanda lär ju ha marginal så det räcker men på en lätt prestandabåt skulle inte jag lämna masten kvarpå över vintern.
Jag tror att när man diskuterar en sån här fråga, så utgår man från sin egen båt och egen situation. Om det finns extrema kappseglingsbåtar som är så är så klent kostruerade att de hotar att falla ihop om man inte hanterar dem med silkeshandskar, så är det något som jag personligen inte alls bry mig om. Dessutom tror jag att de som satsar på såna båtar i de allra flesta fall har sån kompetens att de vet vad de sysslar med.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av SWE54 » lör 16 apr 2011, 15:21

Faller i ihop gör dom förmodligen inte...:) men en mast i ett mastskjul och övrig rigg inomhus utan laster är ju bättre oavsett.
Ett sandwichskrov är ju inte helt förtjust i dom punktlaster som det kan bli beroende på hur man stöttat båten. Sitter då riggen på så blir ju dom lasterna ganska höga när det blåser hårt.
Så det är väl mer en fråga om avvägning, som det mesta här i livet...
Min båt står i år på grus och när jag var ute för en koll när det hade töat lite hade båda stöttorna, en på vardera sida, sjunkit ner såpass att det var ca 10 mm mellan skrov och stötta. Tur att inte masten satt på...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

jansan
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 14:07

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av jansan » lör 16 apr 2011, 17:16

SWE54:
Håller med Toaen.
Det handlar ju om vilken typ av båt man har.
Seglade mycket Maxi racer och Albin Express under 80-talet. Där gällde ju att smörja delrinlagren i masttoppen mm.
Detta för att spara tiondelar av sekunder vid revning etc.
Sen att delrin inte kräver någon smörjning överhuvudtaget...det är en annan sak :-)
Självklart så minskade friktionen men för normalsegling så har det ingen betydelse.
Delrinlagring låser sig aldrig och slits ut gör dom knappast då de roterar (relativt sett) ganska få varv.
Vid förvaring på båten vintertid så är de dessutom helt avlastade.
Sen...ärligt talat...förmodar de flesta skador i rigg/stående rigg uppstår vid av/påmastning.
Har själv en Allegro 27 som inte har bockar alls inför vinterförvaringen.
Detta då den vilar på 2 st. u-balkar under kölen som är 2,8 meter långa och sticker ut 90 grader i förhållande till kölen.
I ändarna på dessa u-balkar så är 4 st. wirar med vantskruvar kopplade med passande fästen till relingssargen.
Med den lösningen så är man helt oberoende av hur mycket marken rör sig eller vilket underlag båten står på.
Man slipper strul med bockar och hela botten är åtkomlig för bottenmålning.
Vill absolut rekommendera den lösningen för alla båter som har långköl!!!
Skrovet ändrar sig inte på Allegro 27 beroende på långköl och dess konstruktion.
Beträffande spänningar med masten på under vintern så undvikes det lätt. Lossa något på vanten.
Dessutom så är ju utvidgningskoefficienten för aluminium (masten) betydligt högre än för stål vilket innebär att riggspänningen automatiskt minskar vid låga temperaturer då masten krymper mer än stående riggen som är i 316 eller 316
(SS2343 eller SS2348) dvs syrafast stål.

Att lasterna skulle öka när den står på land med masten på om det blåser hårt är i mina ögon blaha blaha.
Jämfört med segling i grov sjö och mycket segel så är dessa belastningar som en piss i Amasonas.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av SWE54 » lör 16 apr 2011, 18:08

jansan skrev:SWE54:
Håller med Toaen.
Det handlar ju om vilken typ av båt man har.
...
Har väl inte sagt annat heller egentligen...

Lasterna behöver ju inte bli så mycket högre bara för att båten står på land men dom ser lite annorlunda ut.
Man har ju inte den "ryckdämpare" som finns när båten ligger i vattnet och ger efter lite när det byar hårt så prylarna får ju ta mer pga det.
Visst ska det väl hålla men kan man ta ner masten relativt enkelt utan större risker för material- eller personskador så är ju det att föredra.
Hade jag haft en "redwood stam" på en 15 tons båt så hade man ju såklart dragit sig för att jonglera med den på hösten, så den hade kanske fått stå kvar då och då.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Inlägg av janne » lör 16 apr 2011, 19:17

Anders S skrev:
janne skrev:Min stormast har inte varit nere på 21 år så den rasar väl snart av sig själv enligt Anders sätt arr resonera. Att den dessutom är från 1974 och sannolikt inte varit nertagen mer än ett fåtal gånger på dessa 37 år gör den väl obrukbar antar jag?? :roll:
Har du inte tittat till den på 21 år? Kusligt.
Visst har jag sett över den många gånger men det var väl inte det saken gällde?

Skriv svar