Spinnakersegling... Allt om

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Spinnakersegling... Allt om

Inlägg av Calle C » tor 27 okt 2005, 12:44

Hej

Kom igen nu med alla tips om bommar, råttor, gajar, skot etc som hör till spinnakersegling
Calle

Se gla ut

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 27 okt 2005, 12:56

Vad är den snabbasta lösning på et spinnaker 8-tal?
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 27 okt 2005, 13:01

Ja jag brukar i de flesta fall få ut seglet genom hemskotning av gajen.
Calle

Se gla ut

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » tor 27 okt 2005, 13:06

Segla på platten är ingen hit. Som att dra handbromsen, i alla fall på min båt. Möjligen om det blåser över 9-10 sek.

Att ha hornen i samma höjd eller lähornet lägre för att få bättre fart/profil.

Att segla efter hur spinnen är skuren och i rätt vindregister... :?

eller nått sånt.

Svante

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » tor 27 okt 2005, 13:37

behöver bara den här:

Bild



skojar!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 27 okt 2005, 13:54

Hej

Är det någon som binder ihop spinnakern innan sättning?
Hur gör du?
Och vad använder du dig av?
Calle

Se gla ut

RR-Johan
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 23 maj 2005, 13:18

Inlägg av RR-Johan » tor 27 okt 2005, 14:42

Om nu detta ska va en \"allt om\"-tråd så kanske en newbieseglare som inte har nån spinnaker än (eller nånsin seglat med en) få fråga om terminologin runt detta mystiska segel.
Gajar, horn m.m. principskiss nån?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 27 okt 2005, 14:51

Hej

Gaj är det skot som är i lovart, det heter gaj därför att du skotar inte med det, i lä heter det skot därför att det är med denna du sköter skotningen.
Så när du har gippat byter dessa namn med varandra.

Horn är spinnakerns infästningspunkter där du sätter fast gajen och skotet.
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2234
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tor 27 okt 2005, 16:27

Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 367
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Spinnakersegling

Inlägg av Miwa » tor 27 okt 2005, 20:04

Vi använder gärna vår spinnaker,fast det blir oftast i lättare vindar.
Alla i familjen gillar när blåsan är uppe.

Det blir aldrig någon diskussion ombord,kanske för att jag aldrig har
berättat för min fru,att familjer inte använder spinnaker! (he he)

Vi har byggt om en gammal spinnakerstrumpa till modern funktion.
Jag tycker att strumpan gör,att blåsan kommer upp både enklare och
oftare.
Nertagningen är ju suveränt enkel och allting är packat o.klart för
nästa sättning!

Calle C,kan inte en strumpa vara en bättre lösning,än att \"garna\"(binda)
spinnakern?
I alla fall när du har liten besättning?

Hälsn.Miwa

http://hem.passagen.se/joergen/pal/segling/segling.htm

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 27 okt 2005, 22:58

Jo, det är klart att det förenklar, framförallt vid bärgning av spinnakern.

Men jag är för gammal, det finns något inbyggt motstånd, det går nog över om ett tag. Jag köpte tom en Furlex för et par år sedan. :lol:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1697
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Saker som en ung man bör veta om spinnakrar...

Inlägg av Seawolf » fre 28 okt 2005, 19:38

Genom att hantera spinnakern på sättet nedan klarar man av spinnakern (med vissa restriktioner förstås) fast man är ensam ombord. Väl fungerande autopilot behövs, och att fall, lift och nedhal går till rufftaket, och skot går till sittbrunnen, skoten skall ha dubbla båtlängden.

Se till att gajarna inte har stoppknopar i änden, det är dödssynd, och den vanligaste dödsorsaken för spinnakrar. Gajarna måste kunna rappa ut helt för att man skall undvika att spinnaken trålar.

Nedtagning på öppen slör är enklast av allt. Sätt på autopiloten. Fatta lägajen under storbommen, släpp av lovartsgajen HELT. Dra ned spinnakern i ruffen medan du ser till att fallet inte kinkar.

Hissa eller rulla ut genuan (kan med fördel göras innan man tar ned spinnakern)

Om spinnakern skall upp igen på samma bog efter den där knixen i farledan kan du hissa den igen från där den ligger i ruffen. Börja med att strama upp lovartsgajen med genuan nere, och lös lägaj. Hissa sen. Hela denna manöver går utmärkt att utföra även om man är ensam.

Skall du demontera den, kopplar du loss gajarna och fallet från blåsan, och hakar ihop dem . Sen drar du i lovartsgajen så kommer gajarna och fallet att dras fram till fören igen utan att trasslas fel i annat, färdiga för att kopplas till en packad spinnaker igen. Går snabbt. Ta sen ned bommen.

Detta funkar upp till måttlig vind åtminstone för spinnakrar uppåt 80 m2. På den storleken kan man fortfarande köra med jollerigging av spinnakerbommen, alltså med hanfot både för lift och nedhal.

Och då klarar man även att gippa ensam om det inte är för trångt i leden: Alltså autopilot till platt, slacka lätt på nedhalet så det glappar lite. Se till att lägajen är så långt utsläppt att bommen kommer att få plats efter gippen utan att man rör den gajen. Gå sen till fördäck, grip lägajen i ena handen, lossa bomnocken från mastfästet, fäst nocken i lägajen, tryck bommen utåt/framåt, lossa gamla lovartsgajen från bomnocken och fäst nya nocken i mastfästet, allt i en rörelse. Med lite träning tar bomflyttningen c:a 5 sekunder, ensam. Gå sen i lä bakom storbommen mot sittbrunnen och tryck fram en gipp. Justera gajarna. Klart!

Orsaken till att en spinnaker vill gå i en 8:a på ren plattläns är följande:
Bakom storseglet bildas en virvel som sakta snurrar från akterlik mot förstag och sen mot masten. Den är kraftigare bakom storens mitt än nertill där det ju är öppet under bommen. Så snart man kan visualisera detta för sig så vet man också hur man får bort 8:an. Man gippar helt enkelt storsegelt och skoter in det lite grann så att virveln som då bildas rorerar åt andra hållet, och lite mer pga. den lilla inskotningen. Ibland kan man hjälpa virveln att bildas genom att jobba lite med bomläget.

Enkelt, Dr. Wartson!

beckbyxa

Inlägg av beckbyxa » fre 28 okt 2005, 20:38

Hur gör man när man cyklar? Ganska komplex fråga det med.
Kul dock att det finns dom som vill lära sig den svåra konsten.

Skriv svar