Laga presenning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Sten

Laga presenning?

Inlägg av Sten » sön 23 okt 2005, 10:53

Går det att laga en presenning?

Jag har några gamla, billiga och tunna, presenningar som har fått en del
små skavanker och hål. Det är den sorten som har:
Vikten 110 gram / m2
Grundväv: 10x10 trådar / tum
1000 denier tråd.

Frågan är både teknisk, dvs. går det rent tekniskt,
och ekonomisk, lönar det sig?

Calle C

Inlägg av Calle C » sön 23 okt 2005, 11:07

Hej Steen

Skrota en helt o hållet och använd den som reperationsmaterial, Använd kontaktlim eller sy för hand.

Calle

Fribbe

Inlägg av Fribbe » sön 23 okt 2005, 11:27

Jag har använt silvertejp på min lättpress där det har uppstått nötningshål från pulpitar och vinschar etc. Då har jag tejpat från båda sidor när pressen tagits av på våren och det har funkat bra för mig.
I år har jag tejpat förebyggande på strategiska ställen.

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 23 okt 2005, 13:44

Det klassiska är att presenningar främst går sönder vid öljetterna men annars är helt OK. Ett bra sätt att laga öljetter är att skruva samman två lika stora ganska tunna träskivor (plywood?; 5x5 cm eller lite större) på motsatt sida av presenningen bredvid eller över en utryckt öljett, och sedan borra ett lagom stort hål genom i mitten av \"dubbelplattan\" för repet. Vips har du en ny stark och väl fungerande \"öljett\".

Enda irritationen är att lagningarna har en större tendens att fastna i överliggaren och annat då du lägger på/tar av presenningen över täckställningen.

/Lars

kalle

öljetter

Inlägg av kalle » mån 24 okt 2005, 09:43

Man kan lätt sätta i nya öljetter vilket jag gjorde i helgen. 20 st kostar runt 60 :- på clas olhson.

leif bengtsson

Inlägg av leif bengtsson » mån 24 okt 2005, 23:12

Det lönar sig inte att fixa om det blivit mer än någon ynka liten skavank.
På ex: http://www.haraldnyborg.se/ har dom pressenningar 8x10 m för ca 200kr.
Dom har förresten repsatser också för ett par 10:or sök på \"presenning\" annan stavning ger inte mycket.
Finns förmodligen andra leverantörer också med samma prisbild
Använd den gamla i småbitar för att göra \"skavskydd\" för den nya

Leif

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 25 okt 2005, 10:15

Nu vill jag inte låta negativ, men av dukvikten att döma så diskuterar vi lagning av s.k. \"japanpresenning\", eller \"prasselplastpresenning\".

Min erfarenhet av denna typ av presenning är att den inte ens håller en säsong. Drag/rivhållfasthet är OK, men den står inte emot nötning överhuvudtaget. I panik lagar man denna typ av presenning bäst med silvertejp och sedan kastar man den när man täckt av båten - alt använder resterna till annat.

PVC-presenning håller allra bäst, kvm-pris ca 50-60:- om man inte hittar en begagnad PVC-presenning i rätt storlek. Nackdel: tung + att det blir mörkt under presenningen. Men den håller!

Därefter kommer Monarflex och dess derivat, dukvikt runt 250gram och uppåt. Priserna har gått ner, köpte själv en sådan 6x10 m för 700 kr förra året. Det är mindre hål i den redan efter en säsong och jag räknar med att den håller för tre vintertäckningar. Detta trots att den inte utsatts för nötning speciellt mycket.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

instämmer

Inlägg av HansH » tis 25 okt 2005, 10:43

Håller med consensus om att japanpressarna oftast inte håller en hel säsong - om man inte ligger i extremt skyddad miljö, vilket oftast inte är fallet. Åtminstone inte här på västkusten.
Har täckt båten (31-fotare) med dels en ca 10 år gammal PVC-pres som fortfarande är helt OK. Bara lite sliten där den legat mot \"nock-brädan\".
Främre delen av båten har jag använt en Monarflex som nu är inne på sitt 4de år - borde egentligen pensionerats då den är allt annat än hel.
Så de tre åren som consensus förespått stämmer ganska bra!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 25 okt 2005, 10:56

Hej

Har sett många som använder \"armerad byggplast\".

Är det någon som har erfarenhet av dessa.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 25 okt 2005, 11:31

Calle C skrev:Hej

Har sett många som använder "armerad byggplast".
Vad är det för något? :o

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tis 25 okt 2005, 11:51

Tror Calle C menar Monarflexpresenningar...
Alla borde ha skägg

cub

byggplast

Inlägg av cub » tis 25 okt 2005, 11:54

Calle C skrev:Hej

Har sett många som använder "armerad byggplast".

Är det någon som har erfarenhet av dessa.
Detta går utmärkt det enda är att de kommer i bredder om 3m och måste skarvas annars är dom väl armerade och hållbara. om man har tur kan man gå till någon byggarbetsplats när dom river täckningen och byta till sig det man behöver.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 25 okt 2005, 12:14

Hej Cub

Det måste vara sånt som jag tänker på.
Hur skarvas den?
Var finns den att Köpa?
Pris?
Calle

Se gla ut

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » tis 25 okt 2005, 12:15

Jag användar en armerad plast från byggmarkad. Köper en ny varje år. Den gamla pressening köper min husgranna for en flaske rötvin :)
Steen
Danmark

J

Inlägg av J » ons 23 nov 2005, 13:15

Jag har en gammal PVC-press som jag ärvt av min far. Tung som ett as och stor som en soffa när den är ihopvikt. Den är minst 25 år gammal (står KÄRNKRAFT-NEJ TACK på den)
Hursomhelst håller den fortfarande. Vikten gör att ställningen står stadigt och att den inte fladdrar och har sig.
Om jag hade några tusenlappar över skulle jag lätt investera i ett par till sådana. Det skulle nog löna sig i längden.

Skriv svar