GPs Skepparglögg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Re: GPs Skepparglögg

Inlägg av Rudi » fre 21 nov 2008, 20:20

Jo, att hälla i något med högre alkoholstyrka (här Blossa) är ett tvärsäkert sätt att få jästsvamparna att förflytta sig till de sälla jaktmarkerna (här damejeannebottnen). Filtrering är en nödlösning, som jag ser det)). Ett alternativ till Blossan är en kvarting billig konjak - jag höll på att säga vodka, men dylik bör drickas ren - och helst vara rysk.

Det är alltid trevligt att ha någonting som jäser, tyvärr blir det allt för sällan av. :|

Blåsut
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 10:08

Re: GPs Skepparglögg

Inlägg av Blåsut » mån 24 nov 2008, 16:08

Nu har jag satt en sats med GP:s skepparglögg enligt Calle C:s recept. Det står och jäser fint i hinken. Mmmmmmm.....
En fråga bara: Glögg betyder ju glödgat vin. Är inte GP:s skepparglögg snarare att betrakta som mumma? :D

Blåsut
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 10:08

Re: GPs Skepparglögg

Inlägg av Blåsut » lör 06 dec 2008, 09:50

Min skepparglögg slutade puttra efter 11 dagar och i går, på 13:de dagen, mätte jag alkoholhalten. Först kalibrerade jag alkoholmätaren mot vatten (0 %, förstås!) och vin med känd alkoholhalt på 14 %. Sedan kollade jag skepparglöggen. Den höll otroliga 24 %! Nu undrar jag: Är detta möjligt? Jästsvamparna påstås ju dö vid 15 % alkohol... Men glöggen smakar härligt kryddigt, stakt och sött! :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GPs Skepparglögg

Inlägg av Anders S » lör 06 dec 2008, 10:16

Blåsut skrev:Min skepparglögg slutade puttra efter 11 dagar och i går, på 13:de dagen, mätte jag alkoholhalten. Först kalibrerade jag alkoholmätaren mot vatten (0 %, förstås!) och vin med känd alkoholhalt på 14 %. Sedan kollade jag skepparglöggen. Den höll otroliga 24 %! Nu undrar jag: Är detta möjligt? Jästsvamparna påstås ju dö vid 15 % alkohol... Men glöggen smakar härligt kryddigt, stakt och sött! :D
Det bekräftar min lokala expert. 15% brukar vara någon sorts praktisk gräns.
Så hon påstår att du antingen fuskat med sprit-trimning, eller så har du inte ett rättvisande instrument.

Vilket som möjligen gäller vet ju du :-)
Har du verkligen hittat jästsvamp som går till 24%, så skicka PM. Det finns kommersiell potential i detta :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: GPs Skepparglögg

Inlägg av Calle C » lör 06 dec 2008, 14:53

Jo, det finns gästkulturer som klarar att överleva strax över 20%
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GPs Skepparglögg

Inlägg av Anders S » lör 06 dec 2008, 17:32

Calle C skrev:Jo, det finns gästkulturer som klarar att överleva strax över 20%
Det lär vara så, men i proffsens värld (vintillverkare) brukar anse att 15% är ett praktiskt maximum. Öljäster stannar tidigare ändå.
Nu tipsade min jäs-coach att det kan handla om en litet enklare volym/vikt-alkoholmätare och då kan mätvärdet bli högt om inte allt sockret har använts. Smakar det sött och gott kan det ju tänkas vara så. Men låt nu inte det förstöra kalaset, är den lyckad och god är det ju alldeles bra så.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: GPs Skepparglögg

Inlägg av Calle C » tis 18 okt 2011, 11:03

Lyfter tråden för de som tänkt men glömt.
Calle

Se gla ut

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: GPs Skepparglögg

Inlägg av barry » ons 19 okt 2011, 12:56

Toppen - tack för påminnelsen!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: GPs Skepparglögg

Inlägg av Fredrik » ons 19 okt 2011, 18:39

Fantastiskt! Det får bli helgens projekt, efter att jag täckt över båten!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar