Bäddmadrasser?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
makke_the_muss
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 17:26

Re: Bäddmadrasser?

Inlägg av makke_the_muss » mån 20 aug 2012, 15:36

Jag ska inte säga att jag är världsmästare på det ;) men jag försökte med kniv i mina Jula madrasser till min förra båt och jag upplevde att det blev lite hackigt vid varje omtag och jag var för svajig på handen för att få det helt gämt med kniv. Så jag testade mig fram och kom på att det fungerade jättebra med cirkelsåg. Först gjorde jag två mallar per dyna och målade på bägge sidor av dynan sedan ställde jag in vinkeln med på sågen så att den tog i på strecket på bägge sidor sedan följde jag bara strecken. Två mallar därav att jag formpassade dem efter skrovet så de var lite större upptill än nedtill på ena kanten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bäddmadrasser?

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 15:57

makke_the_muss skrev:Jag ska inte säga att jag är världsmästare på det ;) men jag försökte med kniv i mina Jula madrasser till min förra båt och jag upplevde att det blev lite hackigt vid varje omtag och jag var för svajig på handen för att få det helt gämt med kniv. Så jag testade mig fram och kom på att det fungerade jättebra med cirkelsåg. Först gjorde jag två mallar per dyna och målade på bägge sidor av dynan sedan ställde jag in vinkeln med på sågen så att den tog i på strecket på bägge sidor sedan följde jag bara strecken. Två mallar därav att jag formpassade dem efter skrovet så de var lite större upptill än nedtill på ena kanten.
Då kan ju materialet spela roll. Mina tidigaste dynförsök gjordes med ikeamadrasser, som visade sig vara laminerade av tre delar, och där blev det kaoz med en vanlig morakniv. Det tog tid att få ordning på dem.

Hur hindrar du sågen att platta till skumplasten, eller går det bra ändå?
Anders S

makke_the_muss
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 17:26

Re: Bäddmadrasser?

Inlägg av makke_the_muss » tis 21 aug 2012, 06:43

Jo är det laminerat lär de ju bli gissel kan jag tro. De jag köpte var "hela" och då blir de så klart enklare. Att den blev tillplattad upplevde jag inte som problem. Men man får bara föra sågen efter utan tryck på den. Men de glider lätt igenom så det blev aldrig något problem. Det jag upplevde som svårt var ju syslöjden efter då jag klädde dem efteråt och mönster passade ryggstöd och knappar. Enfärgat tyg men med struktur.

GunnarOms
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 18:08

Re: Bäddmadrasser?

Inlägg av GunnarOms » mån 20 jul 2015, 18:16

Hej!
Har någon erfarenhet av Flatmos bäddmadrass Waterlily? Tacksam för synpunkter. Behöver öka sovkomforten i vår H35:a.

Skriv svar