Bänkskiva i båt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Snedseglaren

Bänkskiva i båt

Inlägg av Snedseglaren » ons 21 sep 2005, 14:15

Jag funderar på att byta ut en bänkskiva i båten.

Den gamla i teakfanér har blivit lite ful.

Jag har fastnat för de som sitter i nya(re) båtar i vitt spräckligt laminat.

I bygghandeln kan man hitta billiga stuvbitar som blivit över.

Killen på Silvan rekommenderade att man skulle måla kanterna och baksidan i fuktspärrsfärg. (sån som man har i badrum innan kakel)

Han menade på att spånskivan var som en svamp och skulle ruttna annars.

Låter detta som en bra idé, kommer det att funka?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 21 sep 2005, 14:51

Nej! Ingen spånskiva i båten. Det kommer att ruttna.

Köp laminat på marinplywood istället.

Alternativt behåller du den existerande bänkskivan och skaffar enbart laminatskiktet och limmar på. Så ska jag göra själv i min båt i vinter.

Mvh
Anders

Snedseglaren

Inlägg av Snedseglaren » ons 21 sep 2005, 14:59

Var fick du tag på bara laminatskiktet?

Man går iofs misste om den rundade kanten på skivan...

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 21 sep 2005, 15:21

I mitt pentry är det en kantlist runt om. Jag tänker fälla ner ett laminatskikt som limmas fast mot existerande skiva.

Laminat har inte inhandlats än, men välsorterade snickerier har sådan, det duger inte att gå till Beijers precis. Se till att få hyfsad tjocklek på laminatet så att det inte spricker när du sätter sågen i det.

Om du oroar dig för fula kanter så kan du ju alltid sätta på kantfanér, det är inte speciellt svårt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 21 sep 2005, 15:35

Fast det finns också en sorts \"syntetisk plywood\" som kan användas till sådant här. Den är lätt att få tag på i vitt och jag tror att den finns i spräckligt också. \"Polywood\" och \"corian\" kan man försöka söka på.

Poängen är att då kan man fräsa och forma kanterna helt som man vill - materialet är homogent. Plywood är svårt att få runda kanter på om man inte kantlimmar solitt trä som kan bearbetas. Jag tycker själv att det blir snyggt med vitt laminat och kantlister i inrednngsmatchande ädelträ (teak/mahogny/...)
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » ons 21 sep 2005, 19:21

Jag gjorde detta jobb för några år sedan , använde då en plywood som heter meranti , köpte sen laminat från perstorp,det är stor kvalite skillnad mellan olika tillverkare.Sen lämnade jag bort limjobbet till en snickerifirma som hade en press och de använde ett speciellt lim som tål fukt bra ,tyvärr behöver man nog ha pressen för att det skall bli riktigt bra.
Vad beträffar Corian så är det ett plastämne som ser ut som sten. Det är ett ganska flexibelt material som går att forma under uppvärmning, man limmar ihop det och skarvar syns inte , nästa gång jag byter pentryskivor blir det nog Corian
//Johan

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 21 sep 2005, 20:00

Hej

Varenda byggvarumarknad har idag vanliga köksbänkskivor i snygga och praktiska träslag.
Titta på något sånt.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 21 sep 2005, 20:25

Jag bytte båt i somras, och märkte direkt att diskhon var fel placerad. Det var lätt att lösa, för det finns en dubbel diskho som passade perfekt. Då jag sågade i den vackert ljusblå laminerade bänkskivan upptäckte jag att den dels var bortemot 30 mm tjock och sedan gjord i SPÅNPLATTA, ett synnerligen omarint material, kan man tycka.

Ryggradsreflexen var \"ut med ##&-skapet\" men jag besinnade mig - skivan har nämligen suttit i båten i minst 9 år - det vet jag - och det fanns inte minsta tecken till upplösning eller fuktproblem. Givetvis kommer jag att hålla litet extra koll framöver, men det verkar som att spånplatta är hållbararare än man kan tro i förstone - i alla fall köksbänksvarianten.

Därför kanske man trots allt skulle våga använda en kommersiell köksbänksskiva med laminatyta?
Anders S

TA Gäst

Inlägg av TA Gäst » ons 21 sep 2005, 21:01

Vilken \"trä\" skiva du än använder bör dom kantmålas för sk fuktspärr. Spånskivor går att använda dock inte \"vanlig\" golvspån utan en fuktsäkrare variant. Själv tycker jag det är för tungt material samt det där som känns i ryggen angående spånskivor i båt. Det svåra är som någon skrev, skall man limma laminat på så är det bäst med presslimning för täthet mot fukt eller skiva med färdigt laminat. Runda \"hörne\" finns att köpa lösa i teak eller vanligt trä .

Snedseglaren

Inlägg av Snedseglaren » tor 22 sep 2005, 09:04

Tack för alla synpunkter, Corian lät ju otroligt bra innan jag kollade vad det kostar...ca 4000:- metern!

http://www.viivilla.se/articles.asp?mod ... =&sCat=157

Läste att Malöbåtar har det i köken, smakar det så kostar det!

Sedan säger Anders S (som verkar ha stenkoll på det mesta) att det kanske går...man blir lite sugen på att prova.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tor 22 sep 2005, 09:50

Laminat kan köpas på Pondus Snickeri, http://www.pondussnickeri.a.se
Alla borde ha skägg

Håkan

Laminat som stuvbitar

Inlägg av Håkan » tor 22 sep 2005, 16:12

I motsats till vad någon sa att det inte lönar sig att gå till Beijers för att köpa restbitar av laminat för att själv limma på en skiva, så lönar det sig bra - men man skall hitta en av de Beijerbutiker som har eget snickeri. Ring och fråga.

Jag har fixat en skiva till toalettutrymmet på just detta sätt, efter tre säsonger ser allt helt OK ut, med kontaktlimning utan annan press än vad lite tung litteratur kan åstadkomma.

Robin

Spånskivor....

Inlägg av Robin » sön 25 sep 2005, 11:53

Ville bara tillägga att när det gäler spånskivor så finns det ju ett antal olika varianter, till exempel både brandhämmande och koksäkra sådana. Den koksäkra går säkerligen att använda i båten. Men jag tror ju inte att köksbänkar är gjord i sådan.

Men sen kan man ju tala om MDF(medium density fibreboard), det används i båtar i mycket större utsträckning an vad jag gissar att ni anar. I bland annat Najad så består mer en än skiva av MDF som är fanerad med mahognyfanér. Det ser precis likadant ut som plywood, men är nog lite tyngre, men stummare. MDF har bra formstabiletet, men ruttnar om den inte är ordentligt ytbehandlad. det finns väl både för och nackdelar med MDF, men jag föredrar nog ändå plywood.

När det gäller Corian, det används i de flesta dyrare nya båtar, både till pentry och toalett. Det är ett material som består till 50% av plast, 50% av aluminium, och är minst sagt perfekt till bänkskivor och så, blir kanppt repigt heller, har bara två nackdelar, det är dyrt, och väldigt tungt, med det senare är ju som vi vet inte ett designkriterium på t.ex Orust båtarna:)

Ha det gott

Skriv svar