Saildrive 280 inombordare, lättviktsbensinare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Saildrive 280 inombordare, lättviktsbensinare

Inlägg av Svante » mån 12 sep 2005, 12:02

Synpunkter, gärna från någon som monterat eller har erfarenhet på annat sätt.

installation, drift, driv framåt och bakåt mm.

Dom har en kampanj hos leverantören och jag kanske slår till på en sådan, om jag nu inte byter båt i stället. :roll:

Svante

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 12 sep 2005, 13:48

Hej, jag installerar denna motortyp samt har själv ägt båtar med föregångaren MB2/50, samt Saildrive.

Det följande är mina personliga rekommendationer. Lyssna på killarna i Nyköpings Marinkonvertering, de vet sin sak.

Motorbädd: Även om motorn passar i en bef MB2-bädd efter en mindre justering, så satsa på en ny bädd. Riggbenet är nämligen längre på en Saildrive, vilket gör att utsticket blir onormalt stort annars. Vidare, med en för låg bädd så för du också problem med avgassystemets dragning.

Avgas: Vattenlåset MÅSTE sitta nära motorn och med \"fritt fall\". Tänk mycket noga igenom avgassystemets dragning innan motorbädden monteras.

I övrigt är det väldigt okomplicerat. Jag har alltid kört med foldingpropeller vilket fungerar väldigt bra både framåt och bakåt. Bränsleförbrukning är helt OK (har inte mätt).

Motorn är mycket lätt att montera ur om man så vill, tex för vinterförvaring hemma i garaget.

Mvh
Anders

SteX

Saildriva fråga

Inlägg av SteX » mån 12 sep 2005, 14:04

Hur är det med avgaserna? Går de ut på drevet (som det brukar på utombordare) eller kan jag återanvända min slang som min VP MD5A har?

Sen är jag väldigt tveksam till laddningen. 10A tror jag att det är man kan få ut ur motorn, Finns det ingen starkare generator som kan byggas in? Det är ju en massa elprylar soom ska drivas typ kyl och i viss mån datorn.

Finns det inga andra alternativ med bensin än Saildrive?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 12 sep 2005, 15:32

Avgaserna går ut i ett vått avgassystem, ej i drevet.

Du kan återanvända bef system med en adapter mellan motorn och det bef systemet. Motorn har 30 mm anslutning, MD5 gissar jag har 45mm.

Det är livsviktigt dock att man får fritt fall från motor till vattenlåset.

Laddning kommer från en laddspole. Man kan montera en kraftigare sådan som levererar 15 A, men det går inte att jämföra med 60 A eller tom upp till 115 A från en diesel.

cub

Laddning

Inlägg av cub » tis 13 sep 2005, 10:16

Ny laddspole är ju ett sätt men går det ej att montera någon typ dynastart som både är start motor och laddar när den drivs av motorn???? :roll:

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av consensus » tis 13 sep 2005, 12:08

cub skrev:Ny laddspole är ju ett sätt men går det ej att montera någon typ dynastart som både är start motor och laddar när den drivs av motorn???? :roll:
Det är inget jag har prövat på Saildrive, men jag vet att man gjorde så med föregångaren MB2/50S. Det blev ett stort effektfall eftersom MB2:an endast gav 7.5hk (i sin ungdom dessutom). Saildrive ger 10-15hk beroende på utförande. Det borde vara möjligt, kolla om leverantören har något förslag.

Det låter dock delvis som "kaka på kaka" eftersom Saildrive redan är utrustad med elstart.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Laddning

Inlägg av Peter_K » tis 13 sep 2005, 13:16

cub skrev:Ny laddspole är ju ett sätt men går det ej att montera någon typ dynastart som både är start motor och laddar när den drivs av motorn???? :roll:
En Dynastart ger 11A så det är ingen större skillnad...
http://www.ovmt.se/katalog.html

EDIT:
Lägg pengarna på en bra solpanel istället, så laddar du batterierna tyst och miljövänligt oavsett om du seglar, går för motor eller ligger stilla
Alla borde ha skägg

Gert

Mera kräm

Inlägg av Gert » tis 13 sep 2005, 13:21

Om du behöver mera ström till alla dina elprylar, så rekommenderar jag solceller. De laddar batterierna även när du inte använder båten!

sorensenjeppe
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 apr 2014, 20:39

Re: Saildrive 280 inombordare, lättviktsbensinare

Inlägg av sorensenjeppe » tor 01 maj 2014, 20:53

Hejsan. Jag har just köpt en begagnad Drev 280 som jag vill installera i stället för mina gamla Penta MB2/50s. Jag är därför mycket intresserad av att höra från andra som har ersatt sin MB2 med en S-drev 280. Vad behöver ändras för att få motorn passa? Alla erfarenheter, tips och råd om Saildrive 280 är mycket välkomna :-). Många hälsningar från Jeppe från Danmark

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Saildrive 280 inombordare, lättviktsbensinare

Inlägg av consensus » ons 07 maj 2014, 21:07

Hej, det viktigaste är sagt ovan. Du får inte ha bakfall på avgasledningen mellan motor och vattenlås.

Eftersom Saildriven har längre rigg än 50S-drevet, så är det en god idé att plasta om motorbädden, dvs höja den. Då blir det även lättare att fixa ett ev bakfallsproblem och drevet sticker ut mindre.

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Saildrive 280 inombordare, lättviktsbensinare

Inlägg av feeling286 » tor 08 maj 2014, 18:30

Får du inte sålt båten?? För det var väl din 850 som låg på blocket..? Hade jag inte redan haft en skulle jag köpt den direkt.
H / Johan

sorensenjeppe
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 apr 2014, 20:39

Re: Saildrive 280 inombordare, lättviktsbensinare

Inlägg av sorensenjeppe » tor 08 maj 2014, 20:16

Stort tack för det snabba svaret. Min båt är en Helmsman 26 och inte till salu :-). Vetus LP30 vattenlås kan förhoppningsvis exakt ligga bakom motorn med horisontellt eller lätt negativ lutning. Jag hoppas det, eftersom det verkar lite skrämmande uppgift att lappa ny motorbädd på. Använder ni både Vetus waterlock och den Volvo Penta ljuddämpare som levereras med Mb2/50s ? Och finns det goda erfarenheter för att ersätta anti-hævert ventilen med skvalerstråle-modellen fra saildrive.se?

Mange sejlerhilsener fra

Jeppe

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Saildrive 280 inombordare, lättviktsbensinare

Inlägg av feeling286 » tor 08 maj 2014, 22:26

Oj.. Läste inte datumet på första inlägget (Svante). Det va visst några år gammalt :)

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Saildrive 280 inombordare, lättviktsbensinare

Inlägg av consensus » tor 22 maj 2014, 21:07

sorensenjeppe skrev:Stort tack för det snabba svaret. Min båt är en Helmsman 26 och inte till salu :-). Vetus LP30 vattenlås kan förhoppningsvis exakt ligga bakom motorn med horisontellt eller lätt negativ lutning. Jag hoppas det, eftersom det verkar lite skrämmande uppgift att lappa ny motorbädd på. Använder ni både Vetus waterlock och den Volvo Penta ljuddämpare som levereras med Mb2/50s ? Och finns det goda erfarenheter för att ersätta anti-hævert ventilen med skvalerstråle-modellen fra saildrive.se?

Mange sejlerhilsener fra

Jeppe
Vattenlåset från MB2:an hänger med den gamla motorn ut, det passar inte på Saildriven. Det är därför det är så viktigt med ett vattenlås i direkt anslutning till motorn och med fall nedåt.

Rent krasst så kommer du att plasta upp motorbädden av bara farten när du ser hur mycket drevet sticker ut med den nya motorn. Så kan du inte ha det mer än möjligvis en säsong. Du kommer bara att fundera över hur mycket det bromsar :-)

sorensenjeppe
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 apr 2014, 20:39

Re: Saildrive 280 inombordare, lättviktsbensinare

Inlägg av sorensenjeppe » lör 29 aug 2015, 10:21

Hejsan,

I vinteren fik jeg installeret en brugt Saildrive 280 af en marine mekaniker, se venligst vedhæftede billede. Vandlåsen er ca 6 grader positiv, men mekanikeren sagde at det ikke er noget problem når motoren er så lille. I begyndelsen virkede motoren perfekt, men nu er det som om den kører på "halv kraft", måske kun på 1 cylinder? Jeg har også taget billeder af de to tændrør. Er der nogen forslag til hvad problemet kan være? Mange hilsener og tak for hjælpen fra Jeppe
Bilagor
WP_20150829_10_15_12_Pro.jpg
WP_20150829_10_08_32_Pro.jpg
WP_20150829_09_52_02_Pro.jpg

Skriv svar