Järnköl

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
heavy
Silvermedlem

Järnköl

Inlägg av heavy » sön 04 sep 2005, 19:10

Har blästrat kölen någon som har har förslag på hur jag ska behandla den?
Jag har fått tips om att jag kan lägga på järnmönja vad tror ni om det?

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » sön 04 sep 2005, 20:59

Mönja är inte särskilt beständigt. Det bästa är att börja med att galva kölen. Sitter den på båten eller är större än ca 800 kg kan man sprutgalva den för mindre köler är normal varmgalv ett bättre alternativ. Galv kostar en del man är inte jättedyrt. Vare sig man galvar eller inte är det sedan epoxiprimer som gäller. både en galvad och ogalvad köl bör betas med fosforsyra omedelbat före målning (den galvade kan alternativt stå obehandlad ute i några månader men en obehandlad behöver syran för att ta bort all rost ur porerna). På järnet bör man börja med en epoxiprimer med lösningsmedel tex Hempel lightprimer. Det första skiktet skall alltid förtunnas kraftigt. Efterföljande mindre. Det gäller att bygga en ordentlig filmtjocklek så minst 6 skikt är att rekommendera. Tänker man slipa finish behövs fler eller så kan man lägga ett lager matta eller 2 med epoxi för att bygga lite tjocklek att slipa i.

Robo

Inlägg av Robo » sön 04 sep 2005, 21:11

En annan variant (saxat fr. träbåtsakuten)

Järnmönja på järnköl
Järnmönja är ypperlig som rostskydd. Även en rostig gammal järnköl kan bli bra igen. Börja med att få bort all gammal rost. Sandblästra eller använd en vinkelslip med mjuka slipskivor. När du slipat kölen ren, så torka av den med kallpressad linolja, och slipa kölen igen i den våta oljan. Du kommer nu att få in linoljan i ytan. Torka sen av kölen väl med en trasa (som du ska lägga i vatten eller elda upp efteråt). Stryk på järnmönja, tre till fyra tunna skickt som vid behandling av träbotten. Nästa år kommer du att se enskilda rostfläckar. Behandla dom på samma sätt som du gjorde med hela kölen. Efter et par år kommer rosten att var nästan obefintlig.

Calle C

Inlägg av Calle C » sön 04 sep 2005, 21:26

Hej

Om du nu har blästrat kölen, tycker jag att du skall rostskyddsmåla och sedan epoxibehandla den.

Järnmönja känner jag inte till, men förr användes blymönja.

Calle

heavy
Silvermedlem

Inlägg av heavy » mån 05 sep 2005, 19:25

Tack för tipsen!
Jag ska nog prova järnmynja jag får väl ge det ett par år funkar det dåligt får det blir rostskydd och epoxy.

Seawolf

Verkan av galvanisering respektive Epoxi

Inlägg av Seawolf » tis 06 sep 2005, 16:46

Ett klargörande är nnog på sin plats. OM man galvar en köl, eller lägger på något annat medel som bygger på att det offrar sig för järnet då vattnet kommer i kontakt, så är det en tidsfråga tills behandlingen förbrukats och gravrost kommer.

Om man målar ett tätt lager av epoxi på kölen så kommer järnet och ev. annan underliggande behandling inte i kontakt med vattnet och ingen materialoffring eller rostning sker på de ytor som täcks. Man har alltså bara nytta av galvanisering o.dyl på ställen där epoxin är skadad, och där bättringsmålar man ju som regel.

Sammanfattningsvis kan man säga att galvanisering och rostskyddsfärg inte skyddar kölen som epoxi gör, och man kan inte ersätta epoxi med något annat. Det är alltså rätt onödigt att använda något annat än epoxi...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Järnköl

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 18 apr 2011, 20:42

Ingen som testat järnmönja på järnköl? Allt utom epoxi är onödigt skriver Seawolf. Jag har läst en hel del positivt om järnmönja. Att ta lös min 2550 kilos koloss till köl, frakta den nånstans för blästring och sen häva på tio(?) lager med epoxi är helt orealistiskt både tidsmässigt och ekonomiskt. Men bättrar man järmönjan bara ett par år ska rosten sen vara nästan obefintlig. Har svårt att tro att man skulle orka ljuga om sånt på nätet? Undrar hur dyra ingredienserna är? Kanske rent av billiga?
http://www.gadk.nu/anslag.php?action=list&parent=93
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 18 apr 2011, 21:45

I googlandet i ämnet har jag sett någon med dansk namn som skriver att han köper pigmentet av en kunnig färghandlare i Köpenhamn
http://www.kobenhavnsfarvehandel.dk/forsiden.htm
han har ett väldigt skägg såg jag på bild. Han säger att moderna pigment inte är lika bra. Men nog borde det väl finnas nån färghandlare i Sverige som har Fe206 av bästa kvalitet? Jag fattar inte ett ord danska, det enda jag kan beställa där är en Hof, eller en Tuborg.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » tor 21 apr 2011, 20:03

blästrade min friliggande järnklump med en "fattigmansbläster" dvs en perago-trissa på en vanlig borrmaskin.
Lite tidsödande jämfört med proffsbläster men rent blev det.
Bit för bit (för att minska på syrekontakt-tid) kletade jag på med något förtunnad Promocon-ävja.
Primocon kostar som Singlemaltwhisky och påminner om Hammerite fast under vattenytan.
Därefter ytterligare ett oförtunnat primoconlager innan jag lade på ett lager vanlig bottenfärg.

Kuren höll i tre säsonger innan rostblomorna kom tillbaka. Ett skitjobb men Ok resultat tycker jag.
Hmm - kanske håller det en säsong extra om man först börjar med ett lager mönja . ?!

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tor 21 apr 2011, 21:16

Hej,

Jag epoxibehandlade min järnköl på min dåvarande båt, en Albin 78, med gott resultat. Grundarbetet är viktigt och jag körde både med vinkel kap och borrpaskin för att få bort gammal plast och rost. Därefter tvätt med acceton, och sedan primer i några lager. Sedan vidtog expoxibehandlingen, och bortsett från ett område som jag inte gjort helt rent, belv resultatet mycket bra. Arbetet tog c:a 5 kvällar, och det var väl investerad tid, eftersom jag inte behövde göra annat än kompletteringsmåla botten de efterföljande åren.

I smaband med expoibehandlingen lade jag dessutom rovingväv över den lilla (tidigare ifyllda skarven med Sikalex) vilket även stadgade upp köklen en hel del.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar