Volvo Penta MD 2001, usel komp, hjälp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Fredde

Volvo Penta MD 2001, usel komp, hjälp

Inlägg av Fredde » lör 03 sep 2005, 18:02

Vänner,

Jag har en NF-segelbåt med en VP MD2001, en cylindrig diesel.

Jag köpte den förra våren och den var lite trög att starta, jag borde
självklart varit mer misstänksam men men men...

Med startgas har den gått att starta och när den väl går så går den
jämt å fint.

Nåväl nu i sommar så har den varit tjurigare och tjurigare på slutet
så jag lämnade av den vid Micab på Lidingö. De tog kompressionsprov
som är kring 12:1 mot börvärdet 20:1.

De verkade hellre sälja mig en ny motor för 50+ och ville kanske vara så
ärliga så att de tyckte att en 20 år gammal sjövattenkyld motor kanske inte är värd att repa.

Jag kan väl tycka att det borde gå att ordna, vad har ni för tips`??

Mina tankar är att först lyfta enbart toppen och kolla ventiler, ventilsäten
samt topplockspackning, samt kika ner i cylinderloppet. Om inte topprenovering fungerar och/eller om cyllen ser repad ut så får man
väl ta ur hela paketet och hona om cylindern och byta kolv + ringar m.m.

Vad tror ni? Vad annars kan man göra? Har ni andra tips eller råd??

Mvh
/Fredrik

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » lör 03 sep 2005, 19:54

Ta du isär topplocket först och kolla ventilerna, ganska vanligt att vatten rinner in där och förstör ventiler o säten,det behöver ej bli så dyrt att fräsa nya ventilsäten o samtidigt provtrycka spridarna.gå ej till en marinverkstad det blir bara onödigt dyrt .De lämnar ändå ofta bort de jobben beroende på att de ej har rätt utrustning. Sök upp någon duktig motortrimmare med bra mekanisk verkstad de har bra koll på sådana jobb,
Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 05 sep 2005, 08:03

Jag håller med om att man bör diagnostisera ytterligare innan man skrotar motorn. Jag är litet förvånad att man inte \"oljat\" cylinderloppen i samband med kompressionsprovet - detta visar ofta om otätheten ligger i kolv/cylinder/ringar eller i ventilerna. (Man sprutar in motorolja med en smörjkanna i cylindern och tar ett nytt kompressionsprov - otäthet i cylinderloppet försvinner då tillfälligt, medan en otät ventil inte påverkas).

Nu kan man ha gjort kompressionsprovet genom att mäta strömförbrukningen via startmotorn (mycket bekvämt på en diesel), Då skall du dubbelkolla (och trippelkolla) att du har ett bra, fulladdat batteri och perfekta kabelförbindelser innan du gör NÅGOT annat. Dieslar är mycket beroende av bra knuff på startmotorn och ett slitet batteri kan ge precis de här symptomen.

Kan man sedan göra monteringsarbetet själv behöver det inte bli förfärligt dyrt att byta ventiler och säten eller ens att renovera kolvarna. Det finns fortfarande motorverkstäder som skär nya kolvringsspår och passar in nya ringar. Däremot kan man inte laga korrosionsskador inne i kylmantalrna, vilket nog är anledningen till att man inte rekommenderar renovering. Men skruvar du själv kostar det ju mycket mindre att felsöka och få bekräftat att det finns (eller inte) tillräckligt med gods kvar.

En ren kommentar: Du kan ha drabbats av baksidan av konsumenträttigheterna. Det kan vara (borde vara, faktiskt) att verkstaden vet allt det här och kan hjälpa till med att ordna kompressionen, men de vågar helt enkelt inte föreslå en delrenovering av topp eller cylinderborrning eftersom de då kan få stå till svars inför Sverker om motorn för övrigt är dålig (och det kan den vara).
Anders S

TA Gäst

Inlägg av TA Gäst » tis 06 sep 2005, 23:00

Instämmer i tidigare inlägg. Har dom sprutat in olja i cylindrarna ? Det är vanligt med slitna ringar , då tappar du massa komp direkt. Men du får även kolla topplock/ventiler täthet vatteninträngning mm. När du ändå gör det så rensa motorns vattenkanaler från rost och smuts . För övrigt så gå till en \"vanlig\" firma som lagar motorer dom kan oftast fixa detta enkelt till en rimlig peng. Enda kvalitetsskillnaden är den gröna färgen (måste vara enormt dyr)

Fredde

Forts. VP 2001 problem

Inlägg av Fredde » ons 07 sep 2005, 09:56

Hej,

Först av allt, tack för alla tips, vad skulle man göra utan såna här
forum? Troligen missa en hel del bra råd m.m.

Vi demonterade toppen i Måndags, en första kontroll av toppen
och cylinder m.m. gav inga självklara indikationer på orsaken.

Cylinderväggen hade en vändkant men inte så särskilt markant.
Det såg dock ut som om cylinderväggen var lite lite lätt ytrostig
vilket vi funderade på.

Nåväl, min snälle Far som är rätt kunnig i motorer tog hem toppen
till verkstadsbänken för att tvätta rent och sedan slipa in ventilerna,
kolla säten m.m.

När han nu gjort så så skulle han torka lite rent med lacknafta och
han blir lite undrande varför det inte blir torrt när han torkar
kring avgasventilsätet...

Vi har inte helt konstaterat faktum men allt tyder på att det är en spricka
i toppen, troligen orsakad av rost i kylmantlarna som gör att dels
kompressionen förstås sjunker samt att det nog läcker in lite vatten
i cylindern och det kan förklara varför det var lätt rostigt samt varför
det blir svårtstartat, lägre kompression SAMT vatten i förbränningsrummet
gör ju inte livet lättare för den stackars motorn precis...

Vad GÖR VI NU? Att reparera toppen via svetsning verkar
i princip omöjligt, kan man få tag i en bättre topp? Ny lär väl
kosta skjortan och frågan är om man vill köpa NY topp till en
i övrigt gammal motor, finns begagnade toppar???

Det känns som ny motor eller kanske bättre beggad är enklare
men förstår dyrare.....

Mvh
/Fredrik i huvudbry

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 07 sep 2005, 10:42

Hej

2001, 2002 och 2003 var de sista smådieslar som penta har gjort.
Jag tror aldrig att toppen är genomrostad, möjligtvis fryssprängd eller spänningssprickor från överhettning.

Därför tycker jag att du först försöker att svetsa den.
Det du kan förlora är en packning och några timmars jobb.

Calle

Fredde

VP strulet...

Inlägg av Fredde » ons 07 sep 2005, 21:06

TACK FÖR TIPSET, men....

Mittåt :)

Det kanske inte var en spricka ändå efter lite kontroll...

Vi provar att slipa in ventilerna, kolla spridaren, byta lite packningar
åssså provar igen. Om det fortfarande är tjurigt så får nog hela motorn
åka upp och kolv, kolvringar + cylinder gås igenom

Motorn verkar INTE vara så värst gravrostad efter ca 20 säsonger i
Östersjön !! Att byta mot en ny för 50-70.000 verkar rätt sjukt om man
inte räknar in att en nyare kanske är lite starkare m.m

Jag återkommer med mer info senare

/Fredrik

Seawolf

Lite ytkorrosion på cylinderväggarna...

Inlägg av Seawolf » ons 07 sep 2005, 21:52

Marindieslar körs av en del ägare alldeles för mjäkigt, med följd att kolvringarna liksom klibbar fast i kolvringspåren. Några av kolvringspåren är till för att hålla tätt, och en brukar vara lita nnorlunda utförd och kallas för oljeskrapring.

Om mu tätningsringarna beckar fast så kan kompressionen bli dålig (vilket kan kollas med att lossa spidaren, spraya lite motorolja i cylindern, och sen ta nytt kompressionsprov som andra redan sagt). Om samtidigt oljeskrapringen funkar någorlunda så drar inte motorn mycket olja i alla fall.

Marindieslar skall enligt Volvo Penta köras på nära fullgas en stund ibland, och man skall inte lägga marchfarten ALLTFÖR lågt, för det är då det beckar ihop. Man bör minst en stund varannan tur köra nära fullgas när motorn blir varm, och t.o.m varva upp rejält nån gång på tomgång för att kolvringarna av accelerationskrafterna skall skramla sig loss från spåret i kolven.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 08 sep 2005, 06:52

Ifall oljeringen fortfarande fungerar är det nog inte så stor risk för \"fastklibbade\" kolvringar, men det skall naturligtvis kontrolleras. Startar motorn lätt och går bra efter ventilhalningen är det nog inga större problem.

Man kan också råka ut för något som kallas \"cylinderpolering\" om man kör en diesel med för låg belastning. Då blir tätytan på kolvringen och loppet alldeles FÖR släta, och tappar förmågan att hålla olja - olja som behövs för att smörja, minska friktion, täta och leda bort värme. Men är nu cylindern en aning rostig (oxidanlöpt, får vi kanske hoppas...) så är ytan inte särskilt polerad.

Det kan vara bra att känna till att äldre dieselmotorer (äldre konstruktioner) mår ofta bättre av \"vanlig olja\" än dagens nytillverkade. Framförallt skall man bevaka viskositeten - moderna motorer är byggda för högre drifttemperaturer än råvattenkylda motorer och sådan olja kan (faktiskt) bli för tjock. Dieslar har fler kolvringar än bensinmotorer, och \"fel\" olja kommer då inte att nå upp till den översta kompressionsringen. Nästan ingen äldre motor far illa av att använda en bra mineralolja runt SAE30 (ofta märkt 20W30 eller 15W40) och det kan vara lämpligt att byta olja efter 100-150 timmar eller så.

Om ventilslipningen: Det är tätytan på ventilen som står för större delen av värmeavgivningen mot blocket, och därför är det viktigt att denna slipas till det mått som anges i manualen. En annan enkel sak att kolla med avlyft topp är så att ventilfjädrarna är friska (har rätt spänst och längd. Ibland kan man friska upp en obetydligt nersjunken fjäder med mellanlägg (shims).

Fredde

Tjuriga VP2001an, hur gick det?

Inlägg av Fredde » mån 12 sep 2005, 07:08

Hej,

I Lördags var jag å min far på plats för att återmontera topplocket
efter att ha kontrollerat spridaren och efter att ha kontrollerat topplocket
samt fräst och slipat in ventilsäten/ventilerna. Vi bytte bl.a topplockspackning också.

När allt vara åter så försökte vi lufta systemet genom att bl.a vrida
på dekompressionsarmen. Vi provade sedan att starta, först utan startgas
och sedan med. Till slut startade motorn och gick då snällt.

Således är det i princip samma läge som innan topprenoveringen, motorn
går bra när den går men är hemskt tjurig i starten.

Min far vägrar att tro att loppet (cyl/kolv) skulle vara orsaken genom att
vara glappt, han tyckte det fanns alldeles för lite indikationer på otäthet.

Frågan är om det kan vara någon form av för dåligt tryck i bränslesystemet? Kan det vara pumpen som helt enkelt inte riktigt
får upp trycket så spridaren skapar rätt bränsledimma i motorn??

Eller kan det fortfarande vara en risk för luftläckage bakåt mot tanken
via bränslefiltret ??

Nåja, det var knappast bortkastad tid/pengar att utesluta toppen, det känns dock tveksamt att lyfta ur hela motorn bara för att ev. konstatera
att cylinderloppet faktiskt är rätt okej det också.

Fler tips å råd?

Mvh
/Fredde

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 12 sep 2005, 07:49

Hur är det med kompressionen efter renoveringen av topplocket? Har du fortfarande 12:1, vilket skulle vara för lågt.

Att se över bränslesystemet är en god idé om du inte har gjort det redan. Vrid och böj på alla slangar. Små sprickor kan släppa in tjuvluft. Kolla matarpumpen genom att koppla loss den och mata högtryckpumpen med diesel från en skål du håller ovanför motorn. Om den startar snällt så har du säkert hittat problemet (=matarpumpen). Ett vanligt fel är att matarpumpen inte håller tätt bakåt. Då kan du få du startproblem.

Passa även på att blåsa ur bränsleledningen mellan tank och förfilter. Den slammar gärna igen.

Mvh
Anders

olle63

Du har väl antagligen redan provat detta!

Inlägg av olle63 » mån 12 sep 2005, 08:24

Min motor (VP2001, som också sitter i en NF) var som din också väldigt trögstartad...

Men efter att ha börjat använda kallstartfunktionen. (Nästan full gas på reglaget, dra ut och direkt in igen med stoppspaken så aktiveras kallstartsfunktionen. Du får inte röra gasreglaget utan starta direkt. Efter start så är det bara att dra ner gasen, och då stängs kallstartsfunktionen av!

Även mina bränsleslangar var nog i torraste laget, och efter byte så har inte motorn kinkat någonting!

Lycka till

Mvh Olle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 12 sep 2005, 09:22

Ett provisoriskt sätt att kolla kompressionen är att köra runt motorn med veven och försöka känna hur snabbt kompressionsmotståndet försvinner. Nu kan det ju vara knepigt att beskriva känslan, men om motståndet känns svampigt och löst kan det fortfarande vara kompressionsproblem. Annars brukar det kännas et tydligt motstånd som bara långsamt försvinner när man \"lutar sig\" mot veven.

Kolla också att luftfiltret är rent och fint, batteriet är fulladdat och att startmotorn spinner fint. Med en svag(läckande) matarpump får du garanterat startproblem, med luft i ledningarna. När du säger \"startgas\" utgår jag från att du använder kommersiell eterspray - ta det riktigt försiktigt med det. Du kan i stället prova att skicka in en aning diesel (en kapsyl, högst) i luftintaget för att se om det handlar om kompressionsbrist eller bränslebrist.

Ytterligare en grej som kan provas och som eventuellt kan ge en ledtråd är att använda dekompressionshandtaget vid start. Då kör man upp motorn i varv och släpper dekompressionen samtidigt som man kör startmotorn. Det kan ju tänkas att startmotorn inte är helt kurant.
Anders S

Fredde

Forts. VP 2001 problem

Inlägg av Fredde » mån 12 sep 2005, 12:48

Hej,

Tack för fler bra tips å råd.

Jag har inte tagit nytt komp-prov efter topprenoveringen, Micab tog nästan 900 spänn för det förra och jag är inte så sugen på att betala
900 till... För ? 15 minuters jobb?

Jag har provat och känner till kallstarts-proceduren, det hjälper inte
ändå....

Jag har inte så mkt alternativ till eter-spray, det går den ivarjefall igång
på till slut. Jo jag har redan fått varningar från andra att inte köra på med så mkt spray...

Att kolla om det är bränsleledningarna är nog en bra ide' iväntan
på ev. lyft av hela motorn i vinter... Finns det ingen risk att det
är själva högrtyckspumpen som är dålig ? Eller skulle den kanske
inte gå jämt när den väl går isåfall kanske?

Startmotorn + batteri verkar fräscht, jag tycker den går runt rätt
fort.. Dock inte så fort som när man dekompar den förstås.

Mvh
/Fredde

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 12 sep 2005, 14:00

Nä, det vore väl att hoppas för mycket.

Annars är det en god regel att man kollar de \"billiga\" men litet mindre troliga felen först även om det nog (tyvärr) kan vara så att ringarna är slitna och kompressionen är dålig. Men det vore ju förfärligt att missa något enkelt bara för att annat är vanligare. Om du tar bort luftrenaren kan det vl inte vara så svårt att \"snapsa\" luftintaget litet försiktigt. Går motorn inte igång med \"manuell kallstartshjälp\" så blir det ju inte så troligt att pumpen är dålig utan att kompressionen är problemet.

Att det inte är slitet i loppet men ändå har dålig komp kan ju bero på att ringarna \"slappnat\", t ex efter någon överhettning. Det är lätt att spekulera, men när man kollat allt annat får man ju ge sig på själva motorn. Å andra sidan kan det tänkas att nya ringar faktiskt kan hjälpa.
Anders S

Skriv svar