Scampi, eller annan båt i samma storleksklass

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tommy

Scampi, eller annan båt i samma storleksklass

Inlägg av Tommy » mån 22 aug 2005, 18:11

Hej,

Vi har idag en Albin 78 som vi är extremt nöjda med. Det känns dock som vi vill gå upp ett steg i storlek, barnen växer och vi brukar ligga ute 4-5 veckor + helger varje sommar.
Lämplig summa att spendera är runt 250000 (+/- några 10000).
Vi vill ha en hyfsat rymlig båt med godtagbar kvalite, som seglar väl och är säker för lite längre turer.
En sak som vi haft mycket glädje av med 78:an är att den är vanlig, och därigenom har en aktiv klubb med forum på nätet. Det känns tryggt för att enkelt kunna få hjälp med diverse frågor.

Två båtar som direkt har hamnat i blickfånget är Scampi och Ballad.

Vi kollade på en Scampi i helgen, och blev förvånade (både positivt och negativt..). Det positiva var att salongen kändes otroligt rymlig!
Negativt var dock:
- Sittbrunnen var betydligt mindre än vår nuvarande Albin 78!!
- Obefintligt med stuv (igen, mindre än 78:an!), de som fanns var belamrade med rör och annat
- Den kändes väldigt plastig inuti. T.ex. så är skottet mot sittbrunnen i ruffen naken plast, taket likaså. 78:an har mera trä.

Det är naturligtvis mycket tycke och smak i det här med båtval, men jag skulle ändå vara intresserad av att höra forumet kommentera ovanstående. Hur står sig Balladen m.a.p ovanstående \"brister\", är den lika rymlig?
Finns det andra intressanta båtar som skulle passa oss?

Tacksam för alla svar
Tommy, Uppsala

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 22 aug 2005, 20:35

Hej

Det du tittar på är sk halvtonnare som tillverkades av/ur en mätningsregel. För att optimera mätningsregeln tillverkades nästan samtliga med en väldigt smal akter för att båten lätt skulle gräva ner sig i aktern vid fart och då få betydligt längre vattenlinje. Detta blir naturligtvis din nackdel som båtköpare att samtliga dessa båtar relativt sett har mindre sittbrunnar och har smalare akterskepp. Om ni kan leva med det så får ni en bra välbyggd båt som tål det mesta.
Det finns alltid en halvtonnare som är störst :lol: , leta efter den.

Alternativ 2 är att leta efter segelbåtar som inte är konstruerade efter någon mätningsregel.

Calle

Tage

Inlägg av Tage » mån 22 aug 2005, 20:44

Hej på dig!
Ta dig en titt på Beason 31:an om du vill ha en rejält rymlig sittbrunn i halvtonnarklassen.

gast

Inlägg av gast » mån 22 aug 2005, 20:52

titta på Comfort 30 seglar fint och fin sittbrunn även Maxi 87 kan vara ett bra alternativ
Johan

Gäst

Halvtonnare

Inlägg av Gäst » mån 22 aug 2005, 22:06

Comfort 30 är en mycket välseglande halvtonnare med för regeln största tillåtna sittbrunn. Båten har utomordentliga bidevindegenskaper, särskilt i mycket lätt och i hård vind. Den har ett bärigt akterskepp som gör den mycket duglig även i undanvind.

Halvtonnarna byggdes breda på mitten med kraftigt avsmalnande ändskepp. Bredden ger stor initialstyvhet. Relativt stora överhängen ger lång vattenlinje när det behövs.

De allra tidigaste halvtonnarna, t ex IW 31 och andra byggdes med alltför smala akterskepp, men detta gäller på intet sätt Scampi, Joker, Ballad, Comfort 30 och andra efterföljande konstruktioner, allra minst Forgus 31.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 23 aug 2005, 07:32

Nu var ju frågan om hur man skall \"lära om\" när det gäller subjektiva uppfattningar. Det är ju inget snack om att en Scampi (t ex) är större.

Alla segelbåtar är kompromisser på något eller några områden, och man kan först behöva tänka igenom ifall man prioriterar segling, utrymme, mysighet, finish eller någon anna egenskap. Man är ju liksom inte tvungen att ha segelbåt, så här får man tycka vad man vill - allt är lika rätt... Men skall man byta upp sig så det märks från en Albin78 skall man nog tänka haltonnare (typ) - så långt är nog alla med på noterna.

Vill man ha en rymlig, billig båt med goda segelegenskaper så får man försöka hitta en uddabåt eller ett självinrede/halvfabrikat. Skrovet får gärna vara byggt på fabrik, tycker jag. Sedan är frågan hur mycket man är beredd att hålla på med renoveringar/reparationer. De flesta fabriksbåtar är \"färdiga\", även om de kan vara litet enkelt hopsatta ibland, medan självbyggen ofta har en hel del kvar att fixa även efter många år.

Men personligen hade jag (med en budget på 250K) försökt hitta en äldre Forgus 31 (stor, seglar bra, doldis, kvalitetsbåt) eller en riktigt fin Beason 31. Det är inget fel på Ballad, Scampi eller Comfort30, men eftersom de är mer välkända har de ett högre pris. Det är i vart fall rätt tid att handla nu :-)
Anders S

bryggarn

ballad eller scampi

Inlägg av bryggarn » tis 23 aug 2005, 08:10

Hej Tommy,

om du jämför balladen med scampi så kommer du att finna att balladen har stor sittbrun när scampin har en betydligt mindre, nästan trång sittbrunn. Nere i salongen blir det tvärtom, scampin är stor medan balladen är mindre.
Mina erfarenheter från min ballad:
Jag har hittills upplevt att salongen är fullt tillräcklig.
Jag har inte upplevt att jag saknar stuvutrymme.
Jag har många gånger uppskattat den rymliga sittbrunnen.

Vad gäller plast/trä i båtarna så är ju de flesta 25-30 år gamla, och hur mycket trä/plast det finns + skicket på inredningen är nog ganska olika från båt till båt, svårt att säga något generellt.

Seglingsmässigt så vet du säkert att bägge seglar väl, och att scampin normalt upplevs som lite vassare/piggare.

Bägge båtar har aktiva förbund.

Jag hade personligen varit tveksam till scampi-lösningen med motorn under förpiken (om det inte ändrades på senare årsmodeller).

Lycka till i båtfunderingarna

Snedseglaren

Beason

Inlägg av Snedseglaren » tis 23 aug 2005, 09:05

Beason är en mycket fin båt, det finns 2 varianter som skiljer sig markant. Enklast att se är att den äldre (sämre) har nedgången på sidan istället för på mitten.

Detta är en fin billig, dessvärre den äldre modellen.

http://www.blocket.se/view/5850160.htm? ... c=1&city=0

Tommy

Tack för alla tips!

Inlägg av Tommy » tis 23 aug 2005, 16:09

Hej alla,

Tack för alla tips. Tror att det för vår del lutar åt Ballad med Scampi som alternativ. Även Comfort 30 och B31:an verkar snygga.
Comfort 30 verkar ha en del problem med svajköl?
B31:an är hembyggd vilket inte behöver vara negativt i sig (byggd med hjärta). Men jag tycker nästan att rattstyrning är överdrivet på en 30-31 fotare, och den är lite långsammare som seglare och vek sägs det?

Jag förstår att det är mätregeln på dessa halvtonnare som ger den smala aktern och därmed liten brunn. Och om man jämför Ballad och Scampi, så ser man att sittbrunnen sträcker sig längre fram på Balladen. Man måste helt enkelt välja, brunn eller salong!

Läste även lite om Forgus 31, ser bra ut. Men de verkar snarare starta på 350-400 KSEK (?), vilket nog är över vår budget.

Hälsningar
Tommy

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tis 23 aug 2005, 16:26

B31 och Beason 31 är inte samma båt. Vet inte vilken du menar, då det var Beason 31 som nämndes tidigare som exempel på båt. Den är f ö inte självbygge.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 23 aug 2005, 16:43

Alldeles korrekt. Beason 31 är ritad av Compis-konstruktören Bernt Andersson, medan B31 är ritad av Bruno Boström (Markant) mha Jens Grandinsson. De är mycket olika. Beason 31 är stor medan B31 är ganska liten (för att vara en 31-fotare).
Anders S

Tommy

Mitt misstag!

Inlägg av Tommy » tis 23 aug 2005, 16:47

Hej igen,

Japp, där blidde det fel. Jag blandade ihop B31 och Beason 31.
B31 är ju ett självbygge, och det var den jag avsåg med min tidigare
kommentar.

Beason 31 är en helt annan båt ser jag nu, väl värd att studera!

Otrolig källa till infomation, denna sailguide.se. Kommer ihåg när vi köpte vår Albin 78 (1997, dvs stenåldern) hur man sprang och lånade gamla
båtnyttstester från biblioteket...

Hälsningar
Tommy

Håkan

Ballad for ever...

Inlägg av Håkan » tis 23 aug 2005, 18:10

Jag utgår ifrån att signaturen Tommy läst mina inlägg med ägaråsikter om Ballad, och jag kan redovisa efter årets ännu inte avslutade säsong att jag är lika lycklig Balladägare som tidigare.
I år har det nya sittbrunnskapellet varit ett stort lyft, inte bara vid dåligt väder och regn utan lika mycket när vädret är fint - solskydd och skugga under dagen med en eller två sidor av kapellet öppnade för luftväxling - och massor av prylar som tidigare måste plockas i i båten under natten kan nu lämnas därute.

Hoppas Tommy hittar en Ballad...

Gäst

Vandringssägnen om svajköl

Inlägg av Gäst » tis 23 aug 2005, 19:27

Det finns en vandringssägen om att vissa halvtonnare varit svajkölsbenägna. Sägnen avser dock inte Comfort 30. Det finns inga som helst uppgifter om att någon Comfort 30 har tappat kölen eller haft problem med kölinfästningen. Vandringssägnen, förmodligen helt grundlös, avser ett par andra typer av halvtonnare.

Om man vill ha en robust, välbyggd, välseglande halvtonnare med stor sittbrunn och hyfsade innerutrymmen är Comfort 30 det bästa valet.

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 23 aug 2005, 21:24

Hej Tommy

Jag trodde att du skulle få fler uppslag till båtar som är i halvtonnarstorlek men inte byggda enligt regeln.

Titta gärna lite på Dominant 95an, mycket bra seglare, stor sittbrunn hyffsad inuti och du får lite pengar över till annat.

http://www.schildt.nu/dominant95/

Calle

Skriv svar