Båtens Registreringsnummer

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lirum
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 08:32
Kontakt:

Båtens Registreringsnummer

Inlägg av Lirum » tor 18 aug 2005, 14:07

Om man har ett regnr på en båt var kan man då få reda på och var hittar man information. Tex ägare, båt årsmodell etc. Måste man idag registrera sin båt?

/Linus

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 18 aug 2005, 14:11

Hej Linus

Det är mer eller mindre nedlagt, puh :lol:

Vissa försäkringsbolag använder det ibland.

Du behöver inte registrera. Jag tror inte ens att det går, puh igen :lol:

Calle

Lirum
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 08:32
Kontakt:

Regnr

Inlägg av Lirum » tor 18 aug 2005, 14:16

Så om jag ex ser en båt av intresse kan jag inte slå på dess regnr för att få mer info som tex årsmodell el ägare?

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 18 aug 2005, 15:15

Precis

Lirum
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 08:32
Kontakt:

Hej bäste Calle

Inlägg av Lirum » fre 19 aug 2005, 12:03

Tror jag var lite otydlig igen men \"var\" hittar man info om båten, finns det någon hemsida eller telefonnummer där man kan uppge regnr och få reda på allt?

Nils Nobbing

Re: Hej bäste Calle

Inlägg av Nils Nobbing » fre 19 aug 2005, 12:41

Lirum skrev:Tror jag var lite otydlig igen men "var" hittar man info om båten, finns det någon hemsida eller telefonnummer där man kan uppge regnr och få reda på allt?
Det är så väl ordnat i vårt kära båtliv att någon ordnad ordning ej behövas. Något register finnes icke.

För nyfikna själar rekommenderas medlemsskap i Svenska Kryssarklubben. Med nämnda förenings medlemsmaterikel kan många fartyg undersökas liksom deras ägare. Över 40 000 svenskar har valt denna väg att få utlopp för sina nyfikna funderingar.

mvh

Nils Nobbing

AndersS

Inlägg av AndersS » fre 19 aug 2005, 12:58

Vad menar du med \"regnr\"?

Det finns åtminstone två som kan tänkas - båtmodellens löpnr (ungefär som serienr) och det gamla båtregistrets individuella registreringsnr.

När det gäller båtmodellen finns det ibland vissa möjligheter att få reda på data om båten via klassförbundet eller olika entusiastsidor. Men det är oftast inte möjligt att få reda på ägare eller var båten ligger.

Det finns också ett ounderhållet och nedlagt båtregister, som en kortare tid var obligatoriskt. Man kan nog hävda att detta både startades och lades ner av politiska orsaker. Här hade man möjligheten att få reda på ägare mm, ungefär som bilregistret. När det registret lades ner drevs det som frivilligregister av försäkringsbolagen, men det var förmodligen inte värt kostnaden eftersom det lagts ner.

Ett tredje sätt att få reda på vem som har en båt är (faktiskt) att titta i Kryssarklubbens matrikel. Här registreras båtarna på namn, typ och ägare.

Daniel L

Inlägg av Daniel L » lör 20 aug 2005, 12:15

AndersS skrev: Det finns åtminstone två som kan tänkas - båtmodellens löpnr (ungefär som serienr) och det gamla båtregistrets individuella registreringsnr.
En fråga som egentligen inte hör till inlägget...
...men kan man med hjälp av löp-/serienumret tala om båtens tillverkningsår?
Är precis nybliven båtägare till en Stortriss med löpnr (eller segelnummer som det står på skylten) 2123, men vet inte när båten är tillverkad. Kikar man på Trissidan där andra Stortrissägare har registrerat sina båtar med nummer och årsmodell blir man bara ännu mer konfunderad. Borde inte numren vara i kronologisk ordning?!

Daniel

http://www.mic.stim.se/avd/mic/test/tri ... 0900466E60

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Båtens Registreringsnummer

Inlägg av toaen » lör 20 aug 2005, 14:00

Lirum skrev:Om man har ett regnr på en båt var kan man då få reda på och var hittar man information. Tex ägare, båt årsmodell etc. Måste man idag registrera sin båt?

/Linus
Mellan åren 1987 -1993 fanns ett obligatoriskt svenskt fritidsbåtsregister. Reg.beteckningen kan vara t.ex "KGC 09" (min båt): Registret bevaras hos Riksarkivet i Stockholm och man kan få ut uppgifter därifrån (offentlig handling). Har men en registreringsbeteckning för en specifik båt kan man få ut de uppgifter som finns (87-93) via tel. Jag har också ett antal ggr fått upg. via mail i EXCEL-format då jag sök uppgifter på olika båttyper. Jag brukar be dem ta bort personnr. då det går lättare då.

När det statliga båtregistret lades ned kunde man registrera sig i Stöldskyddsföreningens register och behålla registreringsnr. Från det registret har det aldrig gått att få ut några uppgifter för mig som privatperson ( har under åren gjort en del "forskning" beträffande båtar och båttyper) Stöldskyddsföreningens register lades ned 2003.

Vanliga fritidsbåtar behöver inte registreras i dag. Är man medlem i SXK (Svenska Kryssarklubben) kan man registrera sin båt där. Kan va bra i en del fall. Man får ett certifikat på båten. För min del är fördelen att det ger rätt att ligga i SXK`s bojar som finns över hela den svenska kusten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 20 aug 2005, 14:50

En ren ordningsfråga och i all vänlighet:

Det är inte certifikatet eller registreringen som ger rätt att ligga vid Kryssarklubbens bojar, utan medlemsskapet och sedan ett par år uppvisandet av en särskild båtdekal. En sådan får man förstås bara om man har anmält båtinnehav till SXK, men det är inte detsamma som en registrering. Registrerar man båten hos SXK får man ett båtnummer och rätt/möjlighet att föra SXK:s symbol i seglet. Det kan ju vara trevligt, men den praktiska nyttan är liten.

Avseende löpnr i seglet brukar det vara så att ett högre nummer betyder nyare båt, men det finns undantag. Ibland \"fuskar\" båttillverkaren och börjar nummerserien på något lämpligt hundratal, ibland händer något annat, tillexempel en uppgradering eller \"facelift\" och man börjar om med nummerserien. Sedan har man alla segelbåtar som registreras i klassförbunden, och där har tillverkaren inget att säga till om. Som kuriosa kan nämnas att Optimistjollar har fyrsiffriga nummer från -96 och femsiffriga fram till dess. Så där är 22944 mycket äldre än 3760. E-jollar använde fram till för lite sen nummerserien upp till 99 för de som seglade i landslagen.
Anders S

gäst

hur kan man bevisa att man är den rätta ägaren?

Inlägg av gäst » lör 20 aug 2005, 22:10

hej
jag undrar hur kan man bevisa att man är den rätta ägaren om man åker utomland och vilken pappaer ska man kräva vid köp av begagnade båtar?
mvh
gäst

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » lör 20 aug 2005, 22:39

[quote="Anders S"]En ren ordningsfråga och i all vänlighet:

Det är inte certifikatet eller registreringen som ger rätt att ligga vid Kryssarklubbens bojar, utan medlemsskapet och sedan ett par år uppvisandet av en särskild båtdekal. En sådan får man förstås bara om man har anmält båtinnehav till SXK, men det är inte detsamma som en registrering. Registrerar man båten hos SXK får man ett båtnummer och rätt/möjlighet att föra SXK:s symbol i seglet. Det kan ju vara trevligt, men den praktiska nyttan är liten.

Bäste Anders S
Diamantmedlem med 255 inlägg I detta forum

En ren ordningsfråga och i all vänlighet:

Din kommentar till mitt inlägg, i den del som berörde registrering av båt i SXK samt utnyttjande av de av SXK utlaggda bojar, är i sin helhet och i stort sett felaktig.

Om vi för att reda ut begreppen börjar med SXK bojar och bojbestämmelser.

Utdrag ur SXK´s matrikel 2002-2003

Bojbestämmelser
Endast för SXK-registrerade båtar.

Allmänt
Svenska Kryssarklubben lägger ut bojar på lämpliga platser längs landets kuster samt I Mälaren och Vänern.
I naturhamnar – företrädelsevis på västkusten – har SXK anbringat bergöglor för underlättande av förtöjning

Nyttjanderätt

Vid SXK´s bojar får endast förtöjas båtar som:
1. Är registrerade I SXK
2. För SXK´s båtmärke för innevarande år
3. Är försedd med tydligt namn.

Observera att enbart medlemskap I SXK inte ger rätt att begagna klubbens bojar. Ovan angivna tre punkter måste uppfyllas…………”


Registrering av båt i SXK


Utdrag ur SXK´s stadgar

Ҥ 20
Kryssarklubbens båtregister

Styrelsen utser båtregistrator, som skall föra ett register över anslutna båtar.
Båtregistratom utfärdar registreringsbevis (certifikat enl. tidigare stadgetext).
Om en registrerad båt byter ägare skall detta anmälas tillbåtregistratom varvid
beviset förfaller.”

Ovanstående text klarlägger vad som gäller för registrering av båtar I SXK samt användande av SXK´s bojar.
SXK´s registreringsbevis/Certifikat kan ha betydelse vid segling utomlands mm.

I din kommentar till mitt inlägg tar du dessutom upp SXK- nummer som är en helt annan sak än registrering av båt i SXK.

Utdrag ur SXK´s matrikel 1992 sid 431

SXK-nummer

Medlem kan genom föreningens kansli erhålla SXK-nummer att föra på i föreningen registrerad båt. Numret är personligt och följer således medlemmen och inte båten.

På segelbåtar förs numret under emblemet (kompassrosmärket) och skall……….osv.”

Med vänliga seglarhälsningar

Tommy Andersson
Kungshamn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 20 aug 2005, 22:47

Om man åker utomlands kan man be om (och betala för) ett CERTIFIKAT från SXK. Man kan också registrera sin båt i skeppsregistret och få skeppspapper den vägen, även om den är mindre än de tvingande måtten, men det kostar mycket mer pengar.

Att bevisa att man är den rätte ägaren är inte nödvändigt, men däremot att man är befälhavare. Rent tekniskt är det SXK:s certifikat visar. Ett mycket bra bevis på att man också äger båten är en kopia på åtkomsthandlingen (originalet förvarar man förstås inte i båten, lika litet som försäkringsbrevet) samt bevis på en giltig ansvarsförsäkring - det torde bara vara ägaren (redaren) som har intresse av att teckna en sådan.

Skulle sedan en tvist om äganderätten uppstå får man reda ut detta i vanlig ordning. Tänk på att i de flesta rättssystem är \"besittning mer än halva äganderätten\", så det rekommenderas inte att hyra ut båten utomlands, i vart fall inte som \"bareboat\".
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Mest om SXK:s bojar

Inlägg av Anders S » sön 21 aug 2005, 00:04

toaen skrev:
Din kommentar till mitt inlägg, i den del som berörde registrering av båt i SXK samt utnyttjande av de av SXK utlaggda bojar, är i sin helhet och i stort sett felaktig.
Det var tråkigt att jag inte gav helt korrekt information. Jag fick intrycket att du menade att registrering gav nyttjanderätt till bojarna, men det krävs ju mera, precis som vi nu sagt båda två. Jag kom med min kommentar därför att jag är rätt trött på alla de som så uppenbart ligger vid bojarna utan att ha rätt till det.

Men menar du att man inte längre också behöver vara medlem? Räcker det att låna en båt som har dekal, är registrerad och har "tydligt namn"? Eller citerade du inte bestämmelserna i sin helhet ?

Att segelnumret man kan få av SXK är personligt hade jag glömt och blandat ihop med registreringen. JAg tror IOFS att man fortfarande måste ha en båt för att få ut ett segelnummer, även om det sedan blir personligt. Här tackar jag för påpekandet och ber om ursäkt.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Båtens Registreingsnummer

Inlägg av toaen » sön 21 aug 2005, 09:31

Hej Anders S

Jag valde att i mitt tillrättaläggande av ditt inlägg använda mig av de senaste nationella texterna av SXK´s bestämmelser, som jag i skrivande stund hittade. De olika t externa skilljer sig åt en del (detta är ju inte bra).

Hamn och Ankarplatskommiten I SXK´S Västkustkrets skriver I sin publikation “VÄSTKUSTENS NATURHAMNAR Onsala till Koster” ( det framgår inte av sidan vilket utgivingsår bladet har, men sitter under flik 1[publikationen är ett lösbladssystem i en ringpärm som uppgraderas varje år, min är uppgraderad tom 2005 och om någon annan text gäller borde jag fått ett nytt blad] )


“Boj och bojbestämmelse


De bojar som SXK lagt utefter kusten är avsedda för i SXK registrerade båtar. Vid bojarna får endast förtöjas båtar som uppfyller alla fyra nedanstående villkor:

1. Är inregistrerade I SXK
2. för klubbens standert eller flagga
3. är försedd med tydligt namn och
4. har ett maximalt deplacement om 8 ton.

Skepparen ombord skall vara medlem I SXK. Observera att endast medlemskap I SXK inte ger rätt att utnyttja bojarna.”


Både SXK centralt och SXK Västkustkretsen har i bestämmelserna nedanstående text.

“Obehörigt utnyttjande av SXK´s bojar bör anmälas till SXK´s kansli Stockholm/ Göteborg “

Dessutom står det på bojarna att de är privata om jag inte minns fel.

Jag seglar ensam i stor utsträckning och utnyttjar SXK´s bojar i så stor utstäckning som möjlighet. Det händer ofta att bojarna är upptagna och från och till att de utnytjas av obehöriga. Det skulle aldrig falla mig in att vare sig påpeka för vederbörande eller, enligt bestämmelserna, anmäla till kansliet. Man kan ju både svajankra och landförtöja, men visst är det bekvämt och kanske lite säkrare att ligga i en boj.

Jag måste dock erkänna att jag vid ett tillfälle kände en viss irritation. Jag hade, sommaren 2004, kryssat från Storjungfrun med ganska mycket sjögång och gick in till Eggegrund för att äta i lungn och ro. I den innre, västligaste bojen låg en liten plastbåt, typ “Smögen 45:a” med ett par ombord som låg I båten och solade. Båten uppfyllde inte bestämmelerna enligt ovan. Det låg ytterligarer några liknande båtar som var delvis uppdragna på strandet. Jag lade mig i den yttre östligaste bojen. Efter någon timme kommer det en segelbåt från öster, tar ned seglen, rundar mig och upptäcker att bojen är upptagen. Man går fram mot den andra bojen, varefter man hissar segel och förtsätter in mot Gävle. Efter ca tio minuter släpper plastbåten bojen och går därifrån.

Beträffande certifikatet så har jag fått ett varje gång jaqg registrerat en ny båt i SXK ( för min del[om man ska va nogräknad] en annan gamal). De jag fått för det senaste båtarna är betydligt enklare än det jag fick 1972, när jag första gången registrerade en båt. Om man kan få något annat typ av certifikat via kansliet känner jag inte till.

Ha´t sô pen´t

Tommy Andersson
Kungshamn

Skriv svar