Lim till skrovmatta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Andreas

Lim till skrovmatta

Inlägg av Andreas » sön 25 apr 2004, 22:59

Hej!

Håller på att byta skrovmatta i min båt och ska börja limma upp mattan.
Vilken typ av lim ska man använda? Fungerar spraylim bra?
Är det någon som har erfarenheter och vill dela med sig vore jag väldigt tacksam.

André

Inlägg av André » mån 26 apr 2004, 11:55

Använder du spraylim lär det inte sitta mer än någon vecka. Praktiskt båtägande hade ett reportage om hur man gör detta. Du kan beställa gamla nummer genom deras hemsida.

abcde

lim

Inlägg av abcde » tis 27 apr 2004, 17:46

hej
har använt 3m:s spraylim med ok resultat ,men har också hört att det kan lossna på sikt(4 år sedan jag använde det ,sitter bra än)
Sist gång jag limmade matta i förpiken använde jag Casco våtrumslim av kontakttyp,sitter kanonbra,men man får bara en chans vid montering
Mvh Johan

vasko
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av vasko » tor 29 apr 2004, 22:58

Bytte hela inredningen på min maxi 77a förra året och jag använde vanligt kontaktlim som jag penslade på.

Casco:s lim funkar bra men som nämndes ovan så får man bara en chans, kontaktlim kan du trycka fast och sen justera lite limmet är segt en bra stund efter. Nackdelen med det bara är att man måste köra med A1 mask för att slippa bli helt snurrig i bollen :lol:

wangblad

Skrovmatta limning

Inlägg av wangblad » lör 01 maj 2004, 23:06

Det finns vattenbaserad kontaktlim. Lär inte sitta så bra. Jag körde med gammalt hederligt kontaktlim och gasmask. Man bör nog vara två. Limmet hugger direkt vid kontakt så det gäller att få dit beklädnaden rätt första gången.
Gammalt lim är ett helsike att få loss, men det är knappast nödvändigt att ta bort det helt. Värmde med värmepistol och skrapade och borstade med stålborste och fick det helt rent.

Pelle Svarslös

Inlägg av Pelle Svarslös » mån 03 maj 2004, 09:32

Står själv inför samma jobb. En följdfråga:
Är det verkligen nödvändigt att ta bort den gamla fula, fläckiga skrovmattan? Skulle man inte lika gärna kunna limma den nya på den gamla och på så sätt få en tjockare matta med bättre isolering, samt slippa jobbet att riva bort den gamla?

/Pelle Svarslös

Klas

Inlägg av Klas » mån 11 okt 2004, 22:30

Tänkt på att behålla tidigare matta oxå...men tanken slog mig att då den är ganska gammal och har börjat släppa i limmet på vissa ställen är det väl bara en tidsfråga innan den börjar släppa mer. Och följden blir ju att allt inkl den nya mattan utanpå lossnar...vore onekligen trist. :(

JohanD

Inlägg av JohanD » fre 15 okt 2004, 15:03

Jag har bytt matta i förpiken på min Vega.
Kontaktlim som penslas på båda ytor gick utmärkt. Jag lärde mig en sak nämligen att det nog är lättare att limma fast mattan i överkant och få fast mattan där och sedan limma fast resten.
Man slipper böket med en hel limmad matta att hantera.

Lycka till

2970-maxi-77
Silvermedlem

Inlägg av 2970-maxi-77 » sön 02 sep 2007, 19:50

Hejsan!
Tänkte riva loss mattan på min maxi 77a nu i höst/vinter och byta till ny.
Hur jävligt är det att få bort den gamla mattan? Finns det några bra lösningsmedel att lösa upp det gamla limmet med så man slipper slipa bort det?
Hur noga är det att få bort allt lim?
Henke

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » sön 02 sep 2007, 20:14

Jag bytte min matta förra våren. Den gamla var limmad utanpå en ännu tidigare matta som hade släppt. Gör alltså inte så!
Det gamla limmet är i princip omöjligt att få bort helt. Jag provade diverse kemikalier som limtvätt, bensin, aceton mm. samt mekaniska metoder som slipning och skrapning. Slipning med grovt papper och excenterslipmaskin funkade bäst (minst dåligt) för mig men att få bort allt lim är knappast nödvändigt.
Den nya mattan limmade jag med ett vattenbaserat våtrumslim som jag rollade på. Det tar ett tag innan mattan suger fast så man får passa ett tag och se så att den inte släpper någonstans innan limmet torkat.
Det här var på våren när temperaturen kan variera ganska kraftigt från dag till dag.
Förpiken gjorde jag i ordning någon vecka senare när vädret var betydligt varmare och då sög limmet också fast betydligt snabbare.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Skriv svar