antennproblem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

antennproblem

Inlägg av omega » sön 07 aug 2005, 20:46

Finns det någon som är kunnig på antenner och dess kopplingar,
Monterade på en Nargus antenn i masttoppen i våras , den fungerar ej bra (Eller Kontakten) när jag trycker in hela kontaten i stereon hittar den inga stationer , men drar man ut den så den ligger löst mot stereon fungerar det bra.
Från atennen går kabeln till en förstärkardel sen vidare till ett uttag för både tv o radio. Finns det sedan något sätt att mäta hur bra signalen är
Johan

Lennart F

Inlägg av Lennart F » tor 11 aug 2005, 06:50

Hej!

Jag är ingen radioexpert, men har fått lära mig att FM radio antennen inte skall sitta i masttoppen. Den skall hellre sitta nere i båten, gärna nära pulpitrör el dyl. Kanske därför det funkar bättre när du drar ur sladden och har den lös.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 11 aug 2005, 07:42

Mitt tips är att du skippar antennen. Gör istället en egen genom att dra ut en tråd på någon meter från bilradion och lägg den på lämpligt ställe i båten, helst inte så nära durken, det fungerar sannolikt lika bra. Rundradio är inte så känslig för impedansanpassning.
Av beskrivningen av felet att döma så har du ingen signal i antennkontakten.

Om du nödvändigtvis vill använda dig av antennen kan du kontrollera att det inte är kortslutning i matarledningen.
Kolla även att det som du beskriver som \"förstärkardel\" inte är trasigt. Är det en förstärkare skall den ha spänningsmatning, annars blir signalen helt blockerad. Är det bara ett passivt delningsfilter behövs troligen ingen spänningsmatning.
Mitt förslag är att koppla bort enheten om du inte skall se TV. Bredbandsförstärkare för rundradio är oftast helt onödigt och genererar bara en massa onödiga störningar på grund av intermodulationsprodukter från andra starka sändare i närheten.
Mata signalen direkt till radion istället.

/Tomas

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » fre 12 aug 2005, 06:44

Tanken var att även tv skulle fungera ,så jag köpte en dyr nargus antennm , provade i helgen och får nog ingen signal alls till kontakten.
jag har 12volt på förstärkardelen
Johan

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 14 aug 2005, 12:37

Jag är lite osäker på konstruktionen på Nargus antenn men vanligtvis brukar lilla lådan (inomhusdelen) som sitter nere i båten vara ett delningsfilter och biastapp (för att mata spänning upp på koaxialkabeln).
Själva förstärkaren sitter uppe i antennen och blir strömförsörjd via kabeln. Du borde ha spänning i andra änden på antennkabeln om du mäter med en multimeter. Koppla lös kontakten i antenndelen i masttoppen och mät om du kommer åt.
Har du inte det så är det förmodligen fel på lådan i båten eller matarkablaget. Lämna tillbaka där du köpt den i sådant fall.
Sannolikt kan du inte koppla förbi inomhusdelen och köra bara på antennen eftersom den vill ha matningsspänning men du kan alltid kontrollera alla kablage och mäta resistansmäta så att du inte har kortslutning i någon kabel.
Mer än så är svårt att göra själv såvida man inte har mer avancerade instrument.

/Tomas

Skriv svar