Frakt av båtvagn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
oskarden3dje
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 sep 2019, 06:50

Frakt av båtvagn

Inlägg av oskarden3dje » tor 20 aug 2020, 17:05

När jag tittar på båtar ingår det ofta en båtvagn. Till segelbåtar är det några riktiga as och får inte köras snabbare än 30km/h och inte heller på motorväg. Hur transporterar jag hem vagnen? Segelbåten kan jag segla hem men att köra en vagn i 30 km/h hem till Umeå är nästan alltid väldigt långt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Frakt av båtvagn

Inlägg av Anders S » tor 20 aug 2020, 17:44

oskarden3dje skrev:
tor 20 aug 2020, 17:05
När jag tittar på båtar ingår det ofta en båtvagn. Till segelbåtar är det några riktiga as och får inte köras snabbare än 30km/h och inte heller på motorväg. Hur transporterar jag hem vagnen? Segelbåten kan jag segla hem men att köra en vagn i 30 km/h hem till Umeå är nästan alltid väldigt långt...
Det finns ett par strategier: Glöm den, ta hem den på lastbil och köra hem den själv.

Glömma den (dvs, värdera den krasst och strunta i den) gäller ju om kärran är ett rostigt skrälle, med dåliga hjul och tveksam hållfasthet som båtställning, även om den slipper en lång vägtransport..

Ta hem den på lastbil innebär att man betalar för hemtransporten via någon transportfirma eller på något mindre dyrt sätt lyckas förmå någon man känner att hjälpa till. Kranbil brukar behövas på ena eller båda ställena, om inte kärran kan ställas på flaket av någon lokal kran i hamnen.

Köra hem den själv kan fungera, om man har litet rymligt trafiksamvete, eftersom den här typen av kärror (båtvagnar) inte är lagliga att bogsera bakom vad som helst, och mest troligt, inte kan bogseras av vanliga personbilar. Men har man en traktor (typ, jag menar inte Volvo) kan det ju fungera även lagligt. Men är resan många mil lär man uppmärksammas, och polisen kan ju bry sig om både dig och andra om turen är lång - och att inte få körförförbud på plats gör projektet rätt mycket enklare (om än segt och tidsödande). Här är det också helt vitalt att hjulen snurrar som de skall och att däcken håller luften.

Men att värdera vagnen krasst skall man göra innan man kostar på den en transport.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Frakt av båtvagn

Inlägg av marede » fre 21 aug 2020, 14:12

Ibland kan det fungera att montera av delar i tillräcklig omfattning så den ryms på en biltransportkärra. Torde vara det enklaste och billigaste om man ska långt.

Själv avstod jag kärran vid köp och köpte stöttor istället för att transportera från väst- till ostkust. Något som visade sig klokt i efterhand när jag året därpå flyttade båten till en båtklubb som ändå bara tillåter stöttor.
//Martin
Najad 34 HR -77

oskarden3dje
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 sep 2019, 06:50

Re: Frakt av båtvagn

Inlägg av oskarden3dje » sön 23 aug 2020, 10:04

Tack för alla tips!
Blev ingen båtvagn denna gång men har lärt mig mycket inför nästa köp. Fick även tips om Facebookgruppen "Tung frakt tur och retur" där jag fått en del prisförslag.

//Oskar

josefoak
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 jul 2021, 14:02

Re: Frakt av båtvagn

Inlägg av josefoak » ons 14 jul 2021, 12:46

oskarden3dje skrev:
tor 20 aug 2020, 17:05
När jag tittar på båtar ingår det ofta en båtvagn. Till segelbåtar är det några riktiga as och får inte köras snabbare än 30km/h och inte heller på motorväg. Hur transporterar jag hem vagnen? Segelbåten kan jag segla hem men att köra en vagn i 30 km/h hem till Umeå är nästan alltid väldigt långt...
Om du är förare av ett fordon som transporterar båtar eller bogserar en Om kopplingen har en handmanövrerad backspärr, Kom ihåg - en släpvagn FÅR INTE bogseras i den yttre (omkörningsfilen) av tre framförvarande trafikanter, lämna gott om utrymme för att snabbare fordon ska kunna Det finns flera metoder för att beräkna den möjliga släpvikten.

Skriv svar