Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
ninja
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 jan 2017, 15:25

Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av ninja » ons 19 aug 2020, 11:07

Hej till alla, har köpt min första båt, segelbåt, Bianca 27 och år helt ny med båtar.
Båtten ligger ny i Myggänes men jag har fått vinterplats i Björlanda Kile, GREFABs anlägning och nu är det dags att planera vinterupptagning.
Jag antog att avmastning ingår men tydligen inte och nu är jag livrädd för det :wink:

Så, jag har några frågor inför det.
Eftersom jag har inte båten där, vad är eran rekommendation för avmastningen, ska man avmasta samma dag eller tidigare?
Det finns inga gästplatser där så jag kan inte ställa båten där, så vad är det mest praktiska? Behöver segla den till Björlanda.
Vid avmastningen och förvaringen, ska man lämna alla vant, skot, spridare mm med masten?
Vad gör man med bom?

Hur lång tid tar det? Har ingen känsla för det.

Är det något mer som jag behöver tänka på?
Vilka verktyg behövs?
Jag har tänkt markera alla vant för att underlätta inför nästa år.
Finns det någon firma som kan hjälpa med det? GREFAB erbjuder inte detta tjänst.

Den tänkta dagen är 7:e sept.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av Peter_K » tor 20 aug 2020, 06:11

Eftersom det är första gången du mastar av, gör det i god tid. Jag brukar göra det någon vecka innan, och passa på att tömma båten samtidigt då det är lättare att göra det med båten i vattnet än på land.

Bommen brukar jag förvara inne i båten, eller hänga på mantåget. Masten klär jag av från vant, stag och vantspridare och tar hem, men även de kan förvaras i båten. Jag brukar också dra in linorna (tänk; ”hissa” dem, inte dra ut dem) och göra snygga härvor vid mastfoten, så de inte fastnar i när masten ligger i skjulet eller så.
Passa på att syna allt så det är helt och fungerar, så slipper det vara en överraskning i vår om så är fallet.
Alla borde ha skägg

ninja
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 jan 2017, 15:25

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av ninja » fre 21 aug 2020, 10:48

Tack!

Problemet är att jag inte har sommar plats i Björlanda och jag kan inte gör det i lung i ro :-( ... men jag kommer tömma båten på det mesta innan jag seglar till Göteborg.

Vad menar du med "dra in linorna"? lina=skot eller .... ?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av Peter_K » lör 22 aug 2020, 08:27

ninja skrev:
fre 21 aug 2020, 10:48
Tack!

Problemet är att jag inte har sommar plats i Björlanda och jag kan inte gör det i lung i ro :-( ... men jag kommer tömma båten på det mesta innan jag seglar till Göteborg.

Vad menar du med "dra in linorna"? lina=skot eller .... ?
Skot har du inga i masten.
Jag menar t ex storfallet, fockfallet, spinnakerfallet, dirken, spinnakerbomupphalet osv. Jag hissar dem i topp, dvs drar inte ur dem ur masten, och gör en snygg härva där de kommer ut i botten.
Alla borde ha skägg

ninja
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 jan 2017, 15:25

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av ninja » lör 22 aug 2020, 10:04

Ok, tack. Det är helt ny svenska för mig :-)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av Peter_K » lör 22 aug 2020, 10:11

ninja skrev:
lör 22 aug 2020, 10:04
Ok, tack. Det är helt ny svenska för mig :-)
Fallen hissar du seglen med.
Skoten ändrar du riktningen på seglen med.
Alla borde ha skägg

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av SYBY » lör 22 aug 2020, 16:20

ninja skrev:
ons 19 aug 2020, 11:07


Är det något mer som jag behöver tänka på?
Vilka verktyg behövs?
Jag har tänkt markera alla vant för att underlätta inför nästa år.
Finns det någon firma som kan hjälpa med det? GREFAB erbjuder inte detta tjänst.

Den tänkta dagen är 7:e sept.
Några spridda råd: Jag utgår från att båten har en dieselmotor: Byt olja och oljefilter nu, mycket enklare när båten är kvar i sjön.
Strax före upptagning: Varmkör motorn med färskvatten till kylsystemet (vattenslang till spann i sittbrunnen, en annan slang från spannen till motorns vattenpump), det sista som går igenom kylsystemet före avstängning är en färdigblandad 50/50-mix glykol/vatten. Detta är också mycket smidigare med båten kvar i sjön.
Vid avmastning är det bäst att vara tre personer; en vevar, en håller mastfoten så att masten inte tippar, en lossar vant och stag.
Förutom att märka upp vant och stag, notera även riggens ansättning (avståndet mellan vantskruvarnas ändar i mm), så blir det enklare till våren (detta förutsatt att riggen är rätt ansatt nu).
Skiftnyckel, näbbtång (till saxpinnar), samt några skruvmejslar brukar kommer till användning.
Försök kolla hur andra gör vid avmastningen, man kan lära sig en del (man kan också bli förskräckt).
En firma i Gbg som åtar sig av- och påmastning är Riggarna vid Nya varvet.

ninja
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 jan 2017, 15:25

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av ninja » sön 23 aug 2020, 20:06

Tackar så mycket!
Det är diesel, Yanamar 3GM30F, jag kommer konservera den men kanske inte innan jag tar upp den, det känns för stressigt med avmastning och motor med tanke att jag inte har sommarplats där men jag ska försöka, det låter klokt. :D

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av SYBY » mån 24 aug 2020, 09:30

Försök göra åtminstone olje/filter-bytet. Det kan du göra omgående, behöver inte ske i samband med avmastning/upptagning.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av Fredrik » tis 25 aug 2020, 11:15

Som andra sagt, se till att vara tre personer när ni skall göra avmastningen. Åk dit på en lördag, då är det säkert andra som också mastar av och de flesta brukar vara hjälpsamma. Om det är kö till mastkranen och alla hjälper varandra går det mycket fortare för alla.

Innan du åker fram till mastkranen skall du ha förberett följande:
- Montera bort alla segel från båten; plocka bort storseglet och stuva undan i segelsäcken, ta ner förseglet om du har rullgenua och stuva undan.
- Montera bort bommen och alla tillhörande tampar. Lägg bommen inne i båten så den inte är ivägen.
- Alla fall (tampar som sitter i masten) kopplar du till masten, sätt dem i öglan på framsidan av masten om det finns någon. Spänn upp fallen och knyt fast dem i masten så du inte har några tampar som fortfarande sitter fast mellan mast och båt.
- Lossa eventuella elkontakter som går mellan båt och mast
- Ta bort låssprintar i vantskruvarna (skruvarna som spänner upp vajrarna till masten)
- Skruva upp vantskruvarna så de blir lite lösa och går att skruva för hand (OBS! Lossa dem inte helt, då kan masten trilla ned!). Droppa gärna på lite "vanskruvsolja" innan du börjar skruva. Skruva långsamt när det är hård spänning, annars riskerar du att gängorna skär.

Nu är du klar att åka fram till mastkranen! När du väl är där, ta hjälp av någon eller gör som du sett andra göra innan
X-342 SWE 18 "Kexet"

ninja
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 jan 2017, 15:25

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av ninja » tis 25 aug 2020, 18:53

OK, tackar alla! Bra tips!

Det med att "lätta" vantskruvarna något innan jag åker till mastkranen har jag inte tänkt alls på :D

Hur gör ni med diesel i tanken? Ska man fylla till max för att undvika kondens (rost)?

ninja
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 jan 2017, 15:25

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av ninja » tis 25 aug 2020, 18:56

Vart köper man oljefilter för Yanmar motorer?

ninja
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 jan 2017, 15:25

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av ninja » tis 25 aug 2020, 19:27

Ett fråga till, hur tappar man motorolja samt backslagsolja? Behöver man suga ut den eller ...?

Använder man samma olja både för backlag och motor?
Moror är Yanmar 3GM30F med backlag, ingen segeldrev.

Vart är bra ställe att köpa olja och oljefilter i Göteborg?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av Anders S » ons 26 aug 2020, 10:40

Ingen anledning till oro. När du skall ta upp båten, så seglar du ner den till Björlanda. Där finns plats så det räcker, särskilt om du inte är bland de första som tar upp. Masten tar du ner ungefär som alla berättat, på motorn byter du olja och oljefilter i sjön (det är svårt att varmköra den på land). Eftersom du är "ny" på detta, rör INTE bränslefilter och sådant innan du lyft båten. Det är inte kul att paddla båten till kranen...

Sedan finns det massor av god information att få: http://www.marinesurveyorontario.com/YanmarManual.pdf (lätthittad, fungerade) men det finns flera. Letar du hittar du troligen till och med verkstadshandboken... Motolja suger man ut, backslaget likaså, men man byter inte så ofta i backslaget. Samma oljesug funkar för båda. Exempel: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000040261 Man kan ibland låna sådana av hamnen, men i Björlanda vet jag inte.

Olja i motor är en dieselmotorolja, Yanmar varnar för syntetvarianterna på äldre motorer. Det viktiga är en 10-40 eller 15-40-olja avsedd för dieselmotorer. Man kan köpa olja hos Yanmarhandlarna (såklart), men just olja är inte kritiskt. Däremot, filter, remmar, impeller och annat sådant kan löna sig (inte i pengar) att köpa från Yanmar. Jag köpte en Biltema-impeller nyss, impellern var helt OK, men inte packningen. Enkelt att fixa, när man kan, men har man aldrig knackat en packning är det inte så enkelt.

http://www.lidingomarin.se/yanmar/oljevolym_yanmar.htm CD-olja "finns inte" längre, men CI-4 ersätter. Ex: Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000022970

I backslaget varierar oljan beroende på modell. Rätt typ är viktigt, fabrikat mindre viktigt. Kolla i handboken.

Skälet att gulla med segelbåtsmotorn är ganska enkelt: Kvaddar man en fungerande motor i en båt som din (högt bruksvärde, "realistiskt" ekonomiskt värde) blir det outsägligt surt att köpa en ny eller renovera. Inga motordelar ÄR av guld, men så kan det se ut i prislistan... .
Anders S

Lasse-L
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 20 jul 2018, 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vinterupptagning, Björlanda Kile, tips och råd

Inlägg av Lasse-L » tis 01 sep 2020, 17:40

Jag drar ur fallen, ersätter med pilotlina.
I min GREFAB hamn haver "fattiga" seglare stulit dynema-fallen under vinter.
Lite pillrigt att trä i nya på våren.
Må Belsebub ta dom som lägger in masten med spridare, stag o vant på.
http://lasselundell.se/

Skriv svar